M maria01 skrev:
fast om det är strömavbrott i några dagar så är det kört en då bästa är ju att kallställa huset
Beror, jag kan åka till vårt och elda. Så allt beror på förutsättningarna
Nu har det aldrig hänt trots luftledning sista halvkilometern.
 
A AndersS skrev:
Beror, jag kan åka till vårt och elda. Så allt beror på förutsättningarna
Nu har det aldrig hänt trots luftledning sista halvkilometern.
inte alla som kan det. vårat sommarhus som barn hade ofta avrott på flera dagar
 
M maria01 skrev:
inte alla som kan det. vårat sommarhus som barn hade ofta avrott på flera dagar
Precis, men du skrev att det var kört och det skiljer även idag mot för xx år sedan med mycket mera nedgrävt, isolerade ledningar, mm. Så idag är det annorlunda när man ser på risker. Och vi hoppar över extremfallen.;)
 
electroluxaren skrev:
En luftvärmepump får inte användas som enda värmekällan
Varför inte? Om man har 2 st då?
 
A
H Husärlivet skrev:
Varför inte? Om man har 2 st då?
Då det inte den enda, då är det de båda.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Du har inte råkat göra som jag då? Råkade av misstag stänga av pumpen via appen, klickade på avstängningsknappen utan att märka det.....Å då startar den ju inte igen förrän den får order om det. Såg det dock morgonen efter då jag alltid kollar pumpens elförbrukning eftersom den är relativt nyinstallerad å jag är nyfiken på skillnaden mot föregående pump.
 
J
Hej!

Om du löser garantivillkoren på samtliga luft/luft kommer du se att garantin inte gäller om pumpen är ensam värmekälla i utrymmet. Jag rekommenderar alltid folk att behålla sina radiatorer och ställa termostat på 5-10 grader av denna anledning. Det är sällsynt men inte uteslutet att även nya värmepumpar krånglar.

Så till din fråga gällande ersättning från VP-leverantör eller installatör är svaret nej, du kommer inte få någon ersättning utan får vända dig till ditt försäkringsbolag gällande skadan!
 
  • Gilla
Kaninjan
  • Laddar…
Hej!

Tyvärr framgår det lite för lite info för att ge några precisa tips. Tänker att jag kort kan dra lite de alternativ jag ser.

1. Egen försäkring- Uppfattar att du anmält till dem eftersom du pratar om hög självrisk så lämnar det.
2. Produkten- Skadan måste givetvis bero på ett fel eller en säkerhetsbrist i produkten för att du ska kunna gå mot säljare/tillverkare. Uppfattar att det du tror har hänt är ett elavbrott? Då är det ju inget du kan gå mot säljare/tillverkare med. Vet du inte kan du ju höra med elbolaget om det varit ett elavbrott under perioden. Som jag förstår finns inget uppenbart fel med produkten (dvs den är inte sönder nu utan funkar?).
3. Elleberantör- om det beror på el så finns två vägar. Har det blivit överspänning och produkten gått sönder (vilket det inte verkar som) har elleverantör strikt ansvar. Nu misstänker du ju strömavbrott, och då krävs vårdslöshet. Du kan ju höra med elleverantören, om de kan bekräfta att det varit avbrott, vad det beror på. Ibland, om än sällan, beror det på att de råkat dumma sig, och du kan då ha rätt till viss ersättning därigenom (åldersavdrag får man ju som huvudregel aldrig oavsett om det är i form av försäkringsersättning eller skadestånd).

All in all är det inga superljusa chanser till ersättning. Bästa förhoppningen är egen försäkring. Du kommer ju drabbas åldersavdrag och självrisk (och kanske en nedsättning beroende på hur de ser på situationen). Men några kronor kanske du kan få.

Lycka till!

/
 
Ett hus mår inte bra i längden av att kallställas. Men lämnar inte värmen på bara för att det är kul. Elbrist eller inte. Har man hus måste man vårda dessa
 
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett hus mår inte bra i längden av att kallställas. Men lämnar inte värmen på bara för att det är kul. Elbrist eller inte. Har man hus måste man vårda dessa
Måste är väl att ta i och dessutom är det relativt vem du frågar innebörden av att vårda.
 
X
M Miljondel skrev:
Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.

När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.

Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.

Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….

Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
Som sagt, lätt att vara efterklok.
Vi stänger ALLTID vattnet i sommarstugan när vi lämnar. Vi stänger utomhus för annars finns ju risk att det fryser innan avstängningen vid inkommande.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mats-S
M Miljondel skrev:
efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå
Du är nog inte den enda som tänkt den tanken för sent ...

Personligen har vi alltid sedan 40 år tillbaka stängt av inkommande vatten i villan/sommarstället när vi är frånvarande mer än typ en dag. Vad som än händer vet vi då att vi slipper upplevelser lika den du har haft här. Förvånande att det inte propageras mer från försäkringsbolag mm om denna superlätta åtgärd för att slippa kostnader på flera hundra K samt drivor av besvär :thinking:
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett hus mår inte bra i längden av att kallställas. Men lämnar inte värmen på bara för att det är kul. Elbrist eller inte. Har man hus måste man vårda dessa
Det beror alldeles på vad det är för typ av hus och hur det är tekniskt byggt, man kan absolut inte dra en generell regel om kallställning.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett hus mår inte bra i längden av att kallställas. Men lämnar inte värmen på bara för att det är kul. Elbrist eller inte. Har man hus måste man vårda dessa
finns ju mängder med hus som är flera 100 år gamla som inte har värme på
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mats-S
electroluxaren skrev:
alla system med övervakning kan också stanna!!!
Så sant, så sant, men det verkar som om det endast är vi i den äldre generationen som levt även utan appar och internet som har den insikten :thinking:

Idag verkar många ha en total övertro till tekniken och driver konceptet "smarta hem" till en nivå där minsta driftstörning kan bli en katastrof :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
ptlf och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.