Bor i ett sk kedjehus där vi bor hus-garage-hus-garage.

Grannens tomt på framsidan är ombyggd och förhöjd med stenplattor. Och detta ligger emot mitt garage.
Jag såg när jag köpte huset för ca 10 år sen att betongen/teglet inne i garage på väggen som är mot hans tomt att det är fukt i nederkant på min vägg.
Detta sa besiktningsmannen att det berodde förmodligen på grannens tomt och vi skulle lite uppsikt om det blev värre, vilket det nu blivit.
Min vägg går sönder mer och mer inne i garaget nu de senaste 3-4 åren.

Nu behöver jag prata med grannen, som vi har jättebra kontakt med, om detta.
För det behövs en omdränering mot min garagevägg för att få stopp på fukten.

men vilka skyldigheter har grannen mot mitt garage egentligen?
 
Du kan inte kräva att grannen ska dränera ditt garage. Förhoppningsvis får du dränera på grannens mark. Det du kan kräva av grannen är att fallet på plattorna är bort från väggen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte kräva att grannen ska dränera ditt garage. Förhoppningsvis får du dränera på grannens mark. Det du kan kräva av grannen är att fallet på plattorna är bort från väggen.
Men om grannen byggt om sin tomt så den är högre är ursprungsplanen och därmed orsakat fuktskador
 
Då kommer det ju i ett annat läge. Då kan du nog kräva återställning.
 
Givet att grannens ombyggnad sannolikt skett för över tio år sedan (om det skedde före du flyttade in för tio år sedan) skulle jag bedöma det som en svår väg att få det här till grannens problem.

Din egen saktfärdighet har nog gjort att det här inte är någon annans problem än ditt eget.

Men lagen är en sak, moralen en annan. Har ni nu en god relation kan du ju prova nåt sånt här: Det här att ditt vatten rinner in under mitt garage är ett problem. Vi måste fixa det och jag föreslår att vi delar på det. För även om det är ditt vatten och borde vara ditt ansvar så är det ju ett gammalt fel och drabbar främst mig.

För att göra det till en rättslig fråga kostar nog met än det smakar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror det enklaste är att ta sig an denna fråga praktisk.

Svara på följande frågor:

- Vad behöver repareras och ändras på?
- Vilka av de åtgärderna kan göras på den egna fastigheten och vilka måste göras på grannens fastighet?
- Vad behövs grannens medgivande till?
- Vad behöver grannens mer aktiva medverkan, t ex att ändra något på sin fastighet och kanske t o m finansiera det.

Med de svaren så kan man man överväga den juridiska situationen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Bor i ett sk kedjehus där vi bor hus-garage-hus-garage.

Grannens tomt på framsidan är ombyggd och förhöjd med stenplattor. Och detta ligger emot mitt garage.
Jag såg när jag köpte huset för ca 10 år sen att betongen/teglet inne i garage på väggen som är mot hans tomt att det är fukt i nederkant på min vägg.
Detta sa besiktningsmannen att det berodde förmodligen på grannens tomt och vi skulle lite uppsikt om det blev värre, vilket det nu blivit.
Min vägg går sönder mer och mer inne i garaget nu de senaste 3-4 åren.

Nu behöver jag prata med grannen, som vi har jättebra kontakt med, om detta.
För det behövs en omdränering mot min garagevägg för att få stopp på fukten.

men vilka skyldigheter har grannen mot mitt garage egentligen?
Alla skyldigheter här ligger hos din granne. Din granne hade skyldighet att genomföra höjningen av sin tomt med korrekt dränering mot ditt garage. Om så inte har skett och den överträdelsen är preskriberad så har grannen fortfarande en evig skyldighet att omhänderta allt dagvatten från sin egen tomt så att det inte rinner in på någon annans tomt eller som i detta fall in i en annans fastighet. Detta kan jag inte se hur grannen ska klara av att göra utan att fixa dräneringen mot ditt garage eller sänka sin egen tomt. Jag tror att du har goda möjligheter att kräva att grannen ska lösa det här problemet ur ett rent juridiskt perspektiv.

För en pragmatisk lösning som går att få till stånd under överskådlig framtid och utan juridiska investeringar som säkerligen skulle överstiga kostnaden för dräneringen så hänvisar jag dock till ovanstående inlägg av
Nötegårdsgubben, särskilt då ni lyckligtvis har sådan god kontakt med er granne. Dränering är ökänt dyrt men behöver inte alls vara så fruktansvärt dyrt om det är grunt och rör sig om en enda vägg, vilket det låter som eftersom grannen knappast kan ha höjt tomten särskilt mycket i ett sådant läge som du beskriver. Det kan ju faktiskt vara så att grannen är en människa med moral och direkt väljer att ta ansvar för sitt övertramp även om han rent juridiskt kanske är "räddad av klockan". Hur som helst så skulle det nog vara värt lite pengar för att kunna göra upp i godo. Goda grannar och sämja har ju också ett stort värde även om det är lite knepigare att prissätta än isodrän ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.