Tack för alla svar! Värdefull input. Om inte annat så är jag nu en erfarenhet rikare :)
 
  • Gilla
petgro
  • Laddar…
Tråkigt. Är ju bara att anmäla till försäkringsbolag m.m. och sen får de återkoppla. Hoppas du kan få ut något!

I förebyggande syfte för andra: Ifall man har mobilt nätverk kan man enkelt sätta upp lite sensorer och larm ifall temperaturen går under en viss nivå. Har själv gjort detta i stugan så mäter inomhus, utomhus och i ett vattenhus där vvs utrustningen står placerad. Får uppdaterad temperatur i mobilen var 5e minut och lite widgets så man enkelt kan hålla ett öga på det. Ifall larmet går och temperaturen fortsätter neråt kan jag slå på en byggfläkt via telefonen alternativt ringa en granne för att gå och kolla vad som hänt.

Utöver detta självreglerande värmekablar i inkommande vatten där pem-slangen ligger grundare än 1,8m, dessa är på sen vintern kom och vattnet äntligen blev inkopplat. Vi har bara LLVP som värmekälla i huset och frostvakt i vattenhuset. Finns möjlighet att montera upp element med separat elslinga men ville prova första vintern efter renoveringen med bara byggfläkt som backup när man är borta några veckor/månad. Vattenpumpen avstängd när vi åker men varmvattenberedaren på för att ge lite marginal om nu elen skulle gå samt undvika att det står och sprutar.
 
  • Gilla
Miljondel
  • Laddar…
Hur är det med försäkringen då? Borde gå att få ersättning där?
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
En luftvärmepump får inte användas som enda värmekällan
Varför?
 
Excel
C cergod skrev:
Varför?
Läs första inlägget så förstår du behovet av redundans…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det enklaste är väl bara att stänga av och tömma vattnet. De flesta fritidshus behöver man nog inte offra el på att värma på vintern. Se till att det är hyfsad ventilation så lär det klara sig utmärkt.
Jag tror att det finns fördelar med att ha värmen på även under vintern. att stänga av vattnet är en annan sak
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har LLVP men det flesta befintliga element är inställda på 15C, som backup. En LLVP kan krångla på många sätt och kräver övervakning. Skulle jag åkt bort en längre tid hade jag tömt vattenrören som extra säkerhet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Miljondel skrev:
Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.

När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.

Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.

Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….

Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
Oftast står det att lvp ska användas som komplement till annan värmekälla. Känns vanskligt att lite till 100% på en sån
 
Excel Excel skrev:
Läs första inlägget så förstår du behovet av redundans…
Ja... men utan övervakning kan väl vilket värmesystem som helst sluta fungera?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
C cergod skrev:
Ja... men utan övervakning kan väl vilket värmesystem som helst sluta fungera?
alla system med övervakning kan också stanna!!!
här gäller sunt förnuft och förmåga att göra en väldigt enkel riskanalys.
vad händer när ljuset brunnit ut?
vad händer om den enda värmekällan inte räcker till / slutar att fungera?
vad gör jag för att motverka riskerna?
Larm! (övervakning)
backup! en värmekälla till
osv.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att det finns fördelar med att ha värmen på även under vintern. att stänga av vattnet är en annan sak
Man får väl väga fördelarna mot nackdelen med att förbruka en massa el i 'onödan'. Särskilt i dagens läge med befarad elbrist känns det rätt onödigt att hålla en massa fritidshus uppvärmda till 15 grader när ingen vistas i husen. Jag antar att det inte är samma människor som har stenkoll på timpriserna och anpassar sig efter dessa som eldar på i sina fritidshus. Är det bara viss ventilation så klarar de flesta hus att kallställas. Finns massor med fritidshus som kallställs även sådana hus som tidigare varit åretruntboende.
 
Excel
electroluxaren skrev:
alla system med övervakning kan också stanna!!!
här gäller sunt förnuft och förmåga att göra en väldigt enkel riskanalys.
vad händer när ljuset brunnit ut?
vad händer om den enda värmekällan inte räcker till / slutar att fungera?
vad gör jag för att motverka riskerna?
Larm! (övervakning)
backup! en värmekälla till
osv.
I detta fall hade de värsta skadorna undvikits utan teknik genom att stänga av vattnet,
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Testa att bryta strömmen och se om värmepumpen startar igen?
Är det ett återkommande fel så skulle jag utreda varför den beter sig så illa.
 
A
Excel Excel skrev:
I detta fall hade de värsta skadorna undvikits utan teknik genom att stänga av vattnet,
Ingår i riskanalysen
 
H H-Thomasson skrev:
Har man värmepump i en stuga man inte är i så måste man ha elelement som backup ställd på 10 grader för att slippa liknande händelser.
Hjälper doc inte ts nu men kanske någon annan samt att man alltid stänger av inkommande vatten om man lämnar ett hus eller / stuga längre än en vecka.
fast om det är strömavbrott i några dagar så är det kört en då bästa är ju att kallställa huset
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.