Jag är visserligen ganska ointresserad av odling, men eftersom jag är desto mer intresserad av sensorer tänkte jag att man kanske borde förena nytta med nöje och låta tekniken förse mig med tomater och/eller gurkor.

Min budget är nära noll kronor men jag har två Knycklan över som jag tänker borde kunna sköta bevattningen. Vad "huset" ska byggas av och hur man ska reglera temperaturen är oklart.

Någon som har bra tips?

Till att börja med funderar jag på hur bevattningen sker i stora växthus. Är det så att växterna står i krukor med hål i botten som sedan vattnas underifrån genom att helt enkelt fylla vatten i karen där de står? En sådan konstruktion bör gå att fixa till både billigt och enkelt med ett par jordfuktsensorer (typ Miflora) och genom att utnyttja den medföljande läckagesensorn i Knycklan för att stoppa vattnet då det nått en i förväg vald nivå.
 
Jag har även en ESP32 över som ju skulle kunna sköta servostyrning av vädringlucka, men har dålig koll på hur det i så fall skulle gå till.
 
Övervaka temperatur och sköta bevattning är saker som går att fixa, finns nog en del att hitta på nätet. Vädringslucka sköts nog enklast med automatisk fönsteröppnare (sån med bivax i kolven som expanderar när det blir varmt) tråkigt nog.

En rolig sak som jag aldrig sett nån lösa vore ju att följa hur mycket det växer, dvs kunna se hur mycket tomater, etc man lyckas odla. Det jag funderat på är om man skulle kunna ha en våg under varje kruka så man skulle kunna följa vikten på resp växt så skulle man kunna få data att följa dag för dag.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Övervaka temperatur och sköta bevattning är saker som går att fixa, finns nog en del att hitta på nätet. Vädringslucka sköts nog enklast med automatisk fönsteröppnare (sån med bivax i kolven som expanderar när det blir varmt) tråkigt nog.

En rolig sak som jag aldrig sett nån lösa vore ju att följa hur mycket det växer, dvs kunna se hur mycket tomater, etc man lyckas odla. Det jag funderat på är om man skulle kunna ha en våg under varje kruka så man skulle kunna följa vikten på resp växt så skulle man kunna få data att följa dag för dag.
Jag vill ha en elektrisk fönsteröppnare så att det blir binärt och bra! :rofl:

Hmmm. Väga plantorna? Ja kanske? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.