A
David Wallin David Wallin skrev:
Väldigt långa slangar, men jag antar att den inte gick att sätta närmare innedelen än vad man gjort? Personligen skulle jag inte sätta den mycket lägre än sådär, det är ju skitjobbigt om den fryser ihop med marken osv.
det framgår ju inte hur långa rören är , men runt 5m är ju optimalt ur energieffektivitetssynpunkt
 
  • Gilla
Yster
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det framgår ju inte hur långa rören är , men runt 5m är ju optimalt ur energieffektivitetssynpunkt
Ja, jag tänkte mer på hur långa de är på bilden och att man väl(?) brukar sätta innedel och utedel så nära varandra som bara går. Så någon har ju verkligen VALT att sätta utedelen just där istället för tvärs igenom väggen från innedelen. Vilket tyder på att det nog inte fanns någon annan plats att sätta den på.
 
  • Gilla
Yster
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
...och att man väl(?) brukar sätta innedel och utedel så nära varandra som bara går.
Det brukar finnas en minimilängd på rören. Sitter delarna för nära så får man en rörkringla hängandes mot väggen istället.
 
  • Gilla
Yster och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det brukar finnas en minimilängd på rören. Sitter delarna för nära så får man en rörkringla hängandes mot väggen istället.
Aha, det visste jag inte. Vilka ungefärliga minimilängder handlar det i allmänhet om?
 
  • Gilla
Yster
  • Laddar…
A
David Wallin David Wallin skrev:
Aha, det visste jag inte. Vilka ungefärliga minimilängder handlar det i allmänhet om?
minst 3m lite beroende på tillverkare , panasonic hade 5m i början på R32-eran.
det flesta skall vara för fyllda för 5m och då blir det optimal längd, drar minst energi och max värme
 
  • Gilla
Yster och 1 till
  • Laddar…
Tack alla snälla för synpunkter; jag har redan börjat kunna se alternativa lösningar - detta forum är guld värt tack vare er!!!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Fördelen med att vara hemma när de installerar ll/vp;)
 
  • Gilla
Yster
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fördelen med att vara hemma när de installerar ll/vp;)
Inte säkert.
 
  • Gilla
Yster
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fördelen med att vara hemma när de installerar ll/vp;)
Det kan du ha rätt i, dessvärre hade det nog inte spelat någon större roll för mig... ;D)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.