Har för avsikt att flytta mitt badrum på bottenvåningen och det drar ju med sig en hel del nyförläggning av avlopp och brunnar. Då mitt hus är en träkåk med krypgrund undrar jag om man ska dra avloppsrören inne i bjälklaget, eller om man ska dra dom rakt igenom bjälklaget för förläggning i "taket" på krypgrunden. Hur blir det då med köldbryggor?
 
Intressant fråga. Jag har själv dragit nytt avlopp i sommarstugan, och jag har bara lagt det på marken i krypgrunden. Jag har i och för sig turen att ha ett ganska skapligt naturligt fall hela vägen. Jag tänker ösa över litet sand när jag får tid (innan vintern). Vi får väl se i vinter om det blir problem. Fast vi tänker inte vara där så mycket på vintern.
 
Willibob skrev:
Har för avsikt att flytta mitt badrum på bottenvåningen och det drar ju med sig en hel del nyförläggning av avlopp och brunnar. Då mitt hus är en träkåk med krypgrund undrar jag om man ska dra avloppsrören inne i bjälklaget, eller om man ska dra dom rakt igenom bjälklaget för förläggning i "taket" på krypgrunden. Hur blir det då med köldbryggor?
Jag drog bara allt rakt ner i grunden och la allt på marken och kopplade på det befintliga avloppet. Har klarat av att par vintrar nu utan problem.
 
Willibob skrev:
Har för avsikt att flytta mitt badrum på bottenvåningen och det drar ju med sig en hel del nyförläggning av avlopp och brunnar. Då mitt hus är en träkåk med krypgrund undrar jag om man ska dra avloppsrören inne i bjälklaget, eller om man ska dra dom rakt igenom bjälklaget för förläggning i "taket" på krypgrunden. Hur blir det då med köldbryggor?
En korrekt skött krypgrund blir inte kall på vintern.
Sommartid hålls kattgluggarna öppna för ventilation av den relativa fuktigheten, när vintern kommit ordentligt med minusgrader stängs gluggarna - förr fanns vackra spjäll av gjutjärn för detta ändamål.
Då värms grunden upp av strålningsvärmen inomhus (främst från murstocken) och bildar en värmekudde som hjälper till att hålla huset varmt. Följdverkan blir också att avloppsrören inte fryser,

Så här är det meningen att krypgrunden ska fungera i ett hus från sekelskiftet 1900 och tidigare.
En modern krypgrund är tyvärr nästan alltid kall - ingen murstock, inga spjäll i ventilationsgluggarna och tokmycket isolering i bjälklag som förvisso håller värmen inne men också bidrar till kallare krypgrund.

Med andra ord, har du ett gammalt hus kan du lugnt slänga in avloppsrören bara du skaffar lite fall (ca 1 cm per meter), har du modern krypgrund kan det vara idé att isolera dem med ett varv glasfiber och ståltråd alternativt nedgrävda med isolerskivor över.
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Intressant fråga. Jag har själv dragit nytt avlopp i sommarstugan, och jag har bara lagt det på marken i krypgrunden. Jag har i och för sig turen att ha ett ganska skapligt naturligt fall hela vägen. Jag tänker ösa över litet sand när jag får tid (innan vintern). Vi får väl se i vinter om det blir problem. Fast vi tänker inte vara där så mycket på vintern.
Borde inte rören klamras så dem sitter fast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.