Nissens
E Elajomannen skrev:
Ja antalet kWh är det ända vettiga att räkna.
Annars blir det en "lekmans: sätt att diskutera. Är väldigt förundrad över folk som kastar ur sig 9000 kr, 17 000 kr.......... utan någon mer förklaring....
Jag skulle nog säga att kWh, kr samt förutsättningarna tillsammans är det viktiga.
Tex om man har timpris så är det stor skillnad på en kWh på låg respektive högtaxa, så enbart kWh säger inte så mycket heller.
 
Bor i ett hus byggt 66. Har konverterad oljepanna till pellets. Dålig effektivitet på den. Används ej nu. Men kan vara bra om något händer med LVVP
Bostadsyta 90 kvm, Uppvärmt garage samt delvis uppvärmd källare på 90 kvm
Köpte en Daikin Monoblock Luftvattenpump och en braskamin samt byte av VVB till en Nibe.
Bästa köpet någonsin. Bor i elområde 3. Gjorde av med 1150KWh i december.
När det var som kallast hade jag typ 21 gr inne.
Stödeldar lite ibland.
Tyvärr låste jag till ett pris av 3kr kwh. Då alla pratade om ett pris på 15-20kr kwh.
Fick en räkning på ung 5500kr för december.
 
Nissens Nissens skrev:
Om det ”oftast” är fel undrar jag, men det händer säkert. Själv har jag sparat en hel del på att ha timpris eftersom jag styr förbrukningen till lågtaxa i stor utsträckning…[/QUOTE
Nissens Nissens skrev:
Jag skulle nog säga att kWh, kr samt förutsättningarna tillsammans är det viktiga.
Tex om man har timpris så är det stor skillnad på en kWh på låg respektive högtaxa, så enbart kWh säger inte så mycket heller.
vilket är precis vad jag skrev. Kilowattimmar om det inte är så att man har rörligt pris och/eller tidstariff.

Det blir ju väldigt skevt annars att jag säger att jag betalade 2500 i december när jag ändå hade en förbrukning på över 2000kWh samtidigt som någon som betalade 7000 hade en förbrukning på 1200kWh. Avtalat pris och typ av abonnemang är viktigt i sammanhanget. Annars jämför man äpplen med pumpor.
 
G goran1956 skrev:
Bor i ett hus byggt 66. Har konverterad oljepanna till pellets. Dålig effektivitet på den. Används ej nu. Men kan vara bra om något händer med LVVP
Bostadsyta 90 kvm, Uppvärmt garage samt delvis uppvärmd källare på 90 kvm
Köpte en Daikin Monoblock Luftvattenpump och en braskamin samt byte av VVB till en Nibe.
Bästa köpet någonsin. Bor i elområde 3. Gjorde av med 1150KWh i december.
När det var som kallast hade jag typ 21 gr inne.
Stödeldar lite ibland.
Tyvärr låste jag till ett pris av 3kr kwh. Då alla pratade om ett pris på 15-20kr kwh.
Fick en räkning på ung 5500kr för december.
Bor i ett hus från 43. Vidtagit mycket energisparåtgärder under årens lopp.

Total förbrukning dec 1225 kWh, då står bilen för 320 kWh . värme varmvatten och ventilation 605 kWh Resten alltså 300 kWh hushållsel. Det kostade mig 465 kr i Elinköp + de övriga skatter fasta o rörliga avgifter.

Fantastiskt vad man kunnat sänka sin energiförbrukning genom inköp av ventilationssystem värmepump isolering fönster och sist men definitivt inte minst Elbilen.
 
hsd hsd skrev:
Mina llvp klarade att hålla värmen med fläkten i auto-läget, i alla fall ner till dryga 15 minusgrader, och ännu kallare blev det inte lika bra spridning mellan rummen tills den slog av vid drygt 20 minusgrader
Autofan såklart?

Sedan är det som nämnts många som inte tänker på att LLVP ska ha lite högre temperatur än elradiatorerna, om de senare ens är påslagna. Vi har ett element i lilla badrummet på (17 grader) eftersom det är tre dörrar och en trappa dit så når inte värmen. Duschrummet utanför får klara sig på den värme som slinker in från sovrum och toa. Sedan får ett element i matsalen och ett i köket vara på när det är under -10, och ett uppe i vardagsrummet när det blir -15. Och så kan ett element i något sovrum sättas på nån timme när man ska gå och lägga sig, men det stänger vi av när vi släcker lampan.
 
Redigerat:
Hade jag vetat vad de har för avtal o pris per kwh alternativt förbrukning så hade jag tagit med det i trådstarten. Vi pratade bara räkningar.

För min del så kör jag timpris på Tibber så jag har gett 3.46 inklusive moms. Tror inte de andra har haft något väsentligt dyrare. Min slutsats var att deras räkning i jämförelse med min relaterar till förbrukningen eller ännu högre förbrukning.
 
Värmer man med direktverkande el är förstås den första givna åtgärden att byta till LLVP, med senaste två vintrarnas elpriser har en installation på hösten betalat sig innan tjälen går ur marken. Finns ingen investering som är lika lönsam just nu; inte aktier, inte fonder, inte bankkonto, inte ens tjata på chefen om löneökning. Låna pengar om ni måste, bara ni köper luftvärmepump för pengarna så är det livets bästa affär.

Jag kan rekommendera Julas Qlima, verkar gediget byggd och har inverterstyrning till kompressorn. Har totalt 4 st i hus och stuga som tickar och går.

När man väl bytt bort direktverkande el som värme*källa* är det dags att kolla på värme*förluster*:
Näst luftvärmepump fås bäst avkastning av att att tilläggsisolera sin kallvind. Värmen stiger uppåt och vindsbjälklaget är lättåtkomligt. Här sneglar man på rekommendation från BBR (BBR 2011:16, Tabell 9:92), som rekommenderar att värmegenomgångstal (U) ska ner till 0,13, vilket motsvarar 300-400 mm isolering. Lönar sig att ha tjockare isolering än så också, så länge det finns plats är det bara att blåsa upp mer lösull..

Sen kan man sänka värmen och sitta i soffan och huttra dagarna i ända. Men det löser ju inget på sikt. Ärligt talat, om vi inte bryr oss om att energieffektivisera våra hus nu, när ekonomin att göra det är så oerhört fördelaktig, när ska det någonsin ske? Uppvärmning av våra hus står för 40% av svenskarnas energianvändning, ska vi bromsa växthuseffekten så måste energianvändningen ner genom optimerad värmekälla och minimerade förluster. Gör det bara!

Har just utvärderat ett helt år med luft-luft-värmepump och tilläggsisolering av kallvind i vårt fritidshus. Jämfört med föregående år av direktverkande el så blev besparingen i kWh uppvärmd energi 40%, dvs nästan en halvering av energiförbrukning och kostnad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M micke-71 skrev:
Tror kompressorn börjar bli sliten. Den går på full fläkt.
..för mig låter det som att du förlorat kylmedium, inte att kompressorn blivit sliten? Om lagret i motorn slits så börjar den leva ett jävla liv, men pumpa värme gör den alltjämt. I ditt fall så tror LVP:en att kompressorn har medium att komprimera och värme att flytta, och kör både kompressor och fläkt på max för att flytta värmen och fördela värmen vidare i rummet. Om luften inte känns varm så är det för att kylmediet inte räcker till för att flytta nog med värme.

Ta dit en tekniker som får mäta trycket i kretsen och felsöka i övrigt.
 
S Snidarn skrev:
..för mig låter det som att du förlorat kylmedium, inte att kompressorn blivit sliten? Om lagret i motorn slits så börjar den leva ett jävla liv, men pumpa värme gör den alltjämt. I ditt fall så tror LVP:en att kompressorn har medium att komprimera och värme att flytta, och kör både kompressor och fläkt på max för att flytta värmen och fördela värmen vidare i rummet. Om luften inte känns varm så är det för att kylmediet inte räcker till för att flytta nog med värme.

Ta dit en tekniker som får mäta trycket i kretsen och felsöka i övrigt.
Jag har varit inne på den funderingen också. Det är ju lite lustigt, igår och idag så började den gå bättre igen. Dvs mer ork till mindre energi.

Jag har min lilla årliga koll på den där jag kör den på max-läget i 15min när det är 2-3plus ute o stoppar en termometer utblåset. Den ligger runt 55-56grader.

Det mest knepiga har varit i hallen där den sitter och strömförbrukningen. Oavsett om den stod på 22-24 grader så blev det bara 22grader i hallen. 19-20 i vardagsrummet men strömförbrukningen skiljde rejält. 800 eller 1200watt och det var samma inomhustemperatur.

Men från o med igår så verkar den gå bättre igen. Skumt. Men med tanke på åldern så är det dags för att byta ut den. Den ligger i slutet på sin livslängd
 
Redigerat:
Attitudeswe
Elförbrukningen kan skilja sig lite om utedelen är nyavfrostad eller om den är igensatt av is...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.