Har ett gammalt trähus från 1922, någon gång under 70-talet lades det tegel (riktiga tegelstenar) på hela träfasaden utvändigt.

Nu har jag börjar riva bort lite ytskikt på väggarna (ytterväggarna) inomhus, satt någon form av tunn plywood-skiva. Under denna fann jag pärlspont-panel, som dom givetvis har förstört med att måla den fult röd, så jag har bestämt mig för att även riva bort denna. Under den så finns det en luftspalt på ca. 10-15 cm till en trävägg (förmodar att detta är gamla ytterväggen???

Min fråga är då innan jag sätter upp gipsskivor istället för träpanelen, ska det vara isolering i luftspalten eller ska det vara en luftspalt där?!

Tacksam för snabbt svar!

//Jonas
 
Om jag förstår det rätt så är det alltså en luftspalt på insidan av den massiva träväggen? Det är inte så att det är spånfyllt, men har sjunkit ner så att du inte ser spånet där du har öppnat? För det låter märkligt om de byggt med luftspalt där från början, den skulle i så fall inte fylla någon funktion.
 
Jag är inte 100% säker på att det är ytterträväggen jag ser innanför luftspalten, men det bör det vara, vad skulle det annars vara? Sticker in i spik i luftspalten utifrån också om det kan vara till nån hjälp..? Nix. verkar inte finnas nåt spår efter spån heller...men då är det alltså fritt fram att riva bort pärlsponten o lägga isolering o sen gips utan framtida bekymmer? ;)

//Jonas
 
Ja, det borde det vara.

Men jag begriper fortfarande inte varför det är byggt så, oerhört konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.