Vi är på gång att byta en av våra ytterdörrar. Idag sitter där en 21x10, men jag funderar om man skulle byta till en 20x10. Anledningen är att vi ha4 får luft-luft värmepump installerad ovanför dörren. De nya modeller av innerfilen har blivit större med åren. Om jag bytarvtill en lägre dörr så finns det betydligt fler värmepumpsmodeller att välja mellan. Utseendemässigt kommer det inte synas särskilt mycket.
Någon här som satt in en mindre ytterdörr, är ni nöjda eller ångrar ni er?
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
BirgitS
Risken med modul 20 är att långa personer slår huvudet i dörrkarmen. Att någon är 193 cm inkl. höjden på klacken är inte så unikt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Det är fascinerande stor skillnad i upplevelse mellan modulhöjd 20 och 21. Vi satte av misstag in en 20-dörr till sovrummet när vi byggde om i våras och jag kommer ofta på mig med att böja på huvudet när jag går in, trots att jag bara är 183 cm i strumplästen. Jag trodde inte att det skulle märkas och att sätta dit en 21-dörr hade inneburit ett mycket större jobb med rivning av gamla väggdelar (våra gamla dörrar är någonting mittemellan i höjd, jag tror dörrbladet är ganska precis 2m).

Summa summarum, jag hade inte valt en 20-dörr på huvudingången men kanske till en källardörr eller bakdörr om det underlättar att hitta en värmepump.
 
N Newtonsvagga skrev:
Vi är på gång att byta en av våra ytterdörrar. Idag sitter där en 21x10, men jag funderar om man skulle byta till en 20x10. Anledningen är att vi ha4 får luft-luft värmepump installerad ovanför dörren. De nya modeller av innerfilen har blivit större med åren. Om jag bytarvtill en lägre dörr så finns det betydligt fler värmepumpsmodeller att välja mellan. Utseendemässigt kommer det inte synas särskilt mycket.
Någon här som satt in en mindre ytterdörr, är ni nöjda eller ångrar ni er?
Har också satt in 21 dörrar överallt där det satt 20 förr. Det är en enorm skillnad, 20-dörrar känns som att man kryper in i en liten stuga i jämförelse. Funkar i friggebodar eller liknande kanske, alternativt i gamla hus med väldigt lågt i taket där man vill få en bra proportion. Känns dessutom som att när man går och är precis i steget med ena benet rakt så är man på väg upp på tå, då är man lite högre än normalt och har man då en dörrkarm precis där och slår i så är det riktigt jäkligt. Man är liksom helt rak och stom i kroppen samtidigt som man slår i. Därför böjer man sig ofrivilligt även om det i verkligheten är 5-10 cm tillgodo.

Så, om inte huset är väldigt lågt, litet, stugliknande, osv så skulle jag akta mig för att sätta in 20 dörr. Framförallt i entre eller dörrar som används ofta och av alla. Möjligen in till förråd, garderober osv.

Frågan kanske ska vara om du verkligen behöver välja bland de många andra modeller som finns, eller om någon av de som funkar med din höjd är OK för ert behov? Man behöver ju inte hitta på lösningar för ett problem som kanske inte finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.