Ett 2 dagars jobb för 2 gubbar inkl allt låter lagom på det jobbet (y).
Bra att du bytte allt, även om jag personligen hade enormt svårt att se vad filmerna visade trotts många år inom stambyten.

Varför rengjordes inte alla rören innan filmning?.
Som det var nu var ju rören fulla med skit, stenar, sand & nån liten gjutjärnsbit som jag kunde se.
Spolbil med sug så man ens kan bedöma hur det ser ut hade varit en bättre början.

Hoppas du nu bytte ALLA rör i golvet i källaren, ända ut till 4-5 dm utanför huskroppen.

Och vill du snygga till golvet så går det ju att slipa av lätt med mindre diamantslip, och epoximåla det ljusgrått eller annan färg. ( det täpper igen alla sprickor/glipor & gör det lättstädat)

Eller slipa av allt löst & toppar, prima 1 på 2 och flytspackla några mm
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ett 2 dagars jobb för 2 gubbar inkl allt låter lagom på det jobbet (y).
Bra att du bytte allt, även om jag personligen hade enormt svårt att se vad filmerna visade trotts många år inom stambyten.

Varför rengjordes inte alla rören innan filmning?.
Som det var nu var ju rören fulla med skit, stenar, sand & nån liten gjutjärnsbit som jag kunde se.
Spolbil med sug så man ens kan bedöma hur det ser ut hade varit en bättre början.

Hoppas du nu bytte ALLA rör i golvet i källaren, ända ut till 4-5 dm utanför huskroppen.

Och vill du snygga till golvet så går det ju att slipa av lätt med mindre diamantslip, och epoximåla det ljusgrått eller annan färg. ( det täpper igen alla sprickor/glipor & gör det lättstädat)

Eller slipa av allt löst & toppar, prima 1 på 2 och flytspackla några mm
Två veckor efter vi renspolade avloppet så var det helt fyllt med sand igen och det är sandgrund under huset så det var ett eller flera hål dessvärre.

Här är en bild där röret ser helt sprucket ut, precis under källaren.

Nu är allt utbytt i källaren och vi drog ett nytt plaströr igenom betongöret så det ligger nu ca 1 meter utanför huset om vi behöver gräva upp det som ansluter till kommunens ledning.

Jag ska nog måla golvet är tanken, men lär låta det vila ett tag eller?
 
  • En display som visar en undervattensbild på 4,85 meter djup, suddig bakgrund, möjligen ett industriellt inspektionstillfälle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Juulis och 2 till
  • Laddar…
L louii skrev:
Det har blivit rätt skitigt men tar nog någon timme bara att städa. Vi har bara betong i källaren så inga "fina" ytor direkt.
Senast det bilades i vår källare (ett helt badrumsgolv) hade vi damm i hela huset efteråt trots inplastning :rolleyes:
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Senast det bilades i vår källare (ett helt badrumsgolv) hade vi damm i hela huset efteråt trots inplastning :rolleyes:
Det bilades rätt lite i vårt fall, dom körde betongsåg med vattenskärning, det dammar inte överhuvudtaget men stänker lite så blir ändå skitigt.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
L louii skrev:
Här är en bild där röret ser helt sprucket ut, precis under källaren.
Tycker mer det bara ser ut som en skarv mellan betongrör & gjutjärn, men skönt du fått det gjort.
 
Det mesta av rören ligger kvar under för de låg så djupt, här är dock ett som kapades av. Fin kvalitet.

Ang pris så tog vi löpande och skärningen inklusive igengjutning blev 21 000:- då var betongen 17 cm tjock på majoriteten av jobbet. Rörmokarna tog 17 000:-. Så totalt 38 000:-. Vi bor i en mindre ort med ca 30 000 invånare så kan skilja sig kanske från priser i storstäder.
 
  • Rostig metallobjekt, söndrig, täckt med snö, gammal, övergiven, ligger bland stenar, kallt miljö, förfall, historisk känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser mer ut som tunnplåt än gjutjärn :rofl::seenoevil::poop:
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ser mer ut som tunnplåt än gjutjärn :rofl::seenoevil::poop:
Ja det där är inget gjutjärn, utan det är plåt.
Aldrig sett någonsin i avlopp!
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ser mer ut som tunnplåt än gjutjärn :rofl::seenoevil::poop:
Ser än mer ut som när jag försökte göra knäckflarn!
typ så här ska de se ut...
9fcd4c4ecaaca0c3b8adf9482e7c3af8.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Haha, nu är det iallafall nya fräscha plaströr och brunnar :)

Vet inte exakt vart detdär röret var, men någonstans i avloppet. Trist på ett sätt att rören låg så långt ner för hade varit intressant att se hur allting såg ut när man tog ur det.

Här är ett till.
 
  • Rostig böjd rörledning ovanför betongblock och bråte vid fönster i förfallet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L louii skrev:
Här är ett till.
Ja det ser ju lite normalare ut, även om 90 graders gjutjärn-böjen ser typ "hemgjord" ut hahaha.
Är det ett hus från krigstider?

Dom kanske använde precis det dom hade att tillgå typ, lite plåt, lite gjutjärn, lite betongrör osv.
Det va inte så noga förr i tiden i "egna hem"
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Byggt 1947 så ja.

Ser även i källaren att det blandats lite material i väggar när jag rivit, så man har nog tagit det man kan tillgå.
 
L louii skrev:
Byggt 1947
Ja det förklarar ju lite i alla fall.

Folk tog vad dom hade i många fall & speciellt " ute på landsbygden"
Hört det var hopplöst att få tag i vissa byggmaterial 1944-1950 ca
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.