Jag har precis flyttat till ett hus med en kombipanna (Norrahammar Norah 3000) samt två ack.tankar på 500l vardera och en laddomat 3000. Jag har aldrig eldat i panna förr så jag skulle verligen behöva lite hjälp. Jag har nu eldat med loggs två kvällar i följd i den och den ena ack.tanken kommmer upp i 80 grader i toppen men den andra kommer aldrig högre än ca 45 i toppen - Är det någon som kan tipsa om varför? Är det bara att elda mer eller?

Nästa problem är att i morse när jag gick upp så är vattnet ut till elementen inte mer än 25 grader även att det finns 70-80 gradigt vatten i den ena ack.tanken. Däremot blir det varmvatten i kranar och duschen. Varför blir det inte varmvatten ut till elementen? Shunten till elementen är nästan helt öppen (på 7:an av 9). Ska inte laddomaten skicka tillbaka vatten till pannan och ut i elementen?

En sista fråga är om expansionskärlet - jag misstänker att det är alldeles för litet - en liten röd kula på gissningsvis 20-30 liter. När jag eldade så gick trycket upp till 3-4 (jag släppte då ut luft genom vad som ser ut som en cykelventil i botten av kärlet) och nu imorse var trycket på 0,4 ungefär.
 
Det om expansionskärl får du fråga en rörmakare om som kan komma till dej och se huset och anläggningen. Farligt att leka med det själv när visaren står på 3-4, tror jag. Finns det ingen röd markering på din tryckmätarskala som markerar max ? Jag skulle beställa en fackmansbesök så snabt som möjligt så han kan kolla alla dina säkerhetsprylar innan det händer något dumt. Du får också mer hjälp på plats än genom en mail från en och annan amatör som fex jag är.

Du har två tankar som verkar vara kopplade i serie ( ej paralellt) och din anläggning prioriterar varmvatten. Det betyder att när du eldar så värms kranvatten först och när du inte eldar då räcker den längst. Inte så dumt egentligen.

Vid paralell koppling höjs och sänks temp i båda tankar samtidigt dvs sammatemp i topp och botten i båda.

Vid Seriekoppling: varmvatten från panna går till första tankens topp där du har kranvattentillverkning ( varmvattenbehållare). När hela tank1 blir varm sä fortsätter varmvatten från botten på tank1 och vidare till topp av tank2 och fyller den med varmvatten också. Så går det till vid laddning. När tankarna urladdas så går det ju omvänt. Det är därför tank 2 har 45 på toppen medan det är varmare i tank1. När du tänker på siktningen i tankar så föreställ dej att tank1 står ovanpå tank2 i stället för bredvid då blir det lättare att förstå varför siktningen ser ut som den gör ;). Ja, du ska elda tills du får riktigt varm vatten inte bara i topp men också i botten på tank2. Se om rörkopplingar går som beskrivet ovan och om jag gissar rätt ?????

Att det inte gick varmare vatten till elementen kan också förklaras att det inte behövdes mer värme för att ha 21 grader i huset .... frös du eller var det som vanligt?


En sak om loggs - dom ger ca 2 gånger mer energi än vanlig ved så ladda inte eldstaden fullt med dom. Det kan bli för mycket och för varmt när en stor mängd loggs brinner för fullt på samma gång. Om värmen hinner inte transporteras av vatten från panna ut till tankarna så blir skorstenen mycket hetare än den tål.

Nu skrämmer jag dej litet - het ånga ger hemska brännskador , en allvarlig haveri kan lyfta taket på ditt hus så vänta inte med besiktningen av din anläggning
gaia
 
gaia skrev:
En sak om loggs - dom ger ca 2 gånger mer energi än vanlig ved så ladda inte eldstaden fullt med dom. Det kan bli för mycket och för varmt när en stor mängd loggs brinner för fullt på samma gång. Om värmen hinner inte transporteras av vatten från panna ut till tankarna så blir skorstenen mycket hetare än den tål.

Nu skrämmer jag dej litet - het ånga ger hemska brännskador , en allvarlig haveri kan lyfta taket på ditt hus så vänta inte med besiktningen av din anläggning
gaia
En bra ska att skaffa är en rökgastermometer. Finns på Clas O mm
En tegelskorsten skall inte ha mer än 450+
 
Grutt, kan du inte ta lite bilder på anläggningen och lägga upp? Jag håller med gaia om att du bör låta en fackman kolla på anläggningen om du känner dig osäker på expansionskärlet, men anläggningens funktion borde någon av de gamla pannrummsrävar som huserar här kunna hjälpa dig med.

Lycka till!
 
Det finns en rökgastermometer och gaserna verkar inte bli högre än 300-350 grader ut i skorstenen. Att jag behöver ett större expansionskärl verkar klart - trycket rusar alltid iväg om jag börjar elda för hårt - ska beställa ett större på rinaby omgående.

Vad som jag inte kan fatta är dock varför inte vattnet i acktankarna skickas tillbaka till pannan och ut i elementen. I morse var det ganska kallt i huset och ack.tankarna visade på ca 60 grader men panntermoetern och termetern till elementen visade på 18-20 grader. Då hade jag ändå maxat alla termostater och shunten för att försöka få ut värme i huset.
Jag ska försöka ta lite bilder och lägga upp för jag blir inte riktigt klok på systemet.
 
Har du kollat på www.termoventiler.se? Där finns bruksanvisning för din laddomat. Det sitter väl två pumpar på den? Den ena är till för att pumpa tillbaka vatten till pannan när pannan kallnar under en viss temp.
 
Tjaa!
Tanken slog mig...
Du har inte missat att starta cirkulationspumpen för radiatorerna???
 
Nej då, cirkulationspumpen till radiatorerna är igång. När jag eldar så går det 60-70 gradigt vatten ut i elementen. Vilket också naturligtvis verkar onödigt och det verkar inte påverka speciellt mycket om jag ändrar shunten heller.
 
grutt skrev:
Det finns en rökgastermometer och gaserna verkar inte bli högre än 300-350 grader ut i skorstenen. Att jag behöver ett större expansionskärl verkar klart - trycket rusar alltid iväg om jag börjar elda för hårt - ska beställa ett större på rinaby omgående.
Rökgaserna skall ligga runt 200 - 300 grader om du har en vettig panna, ju kallare rökgaser desto mer av energiinnehållet i veden har du fört över till tankarna.

Om du har slutet expansionskärl vilket det är om du har en kula i pannrummet, så bör du räkna ordentligt på volymen innan du köper ett till (man kan paralellkoppla dem så får du bruk för det du redan har). Det är OK med för stort kärl men de är dyra så kan du gå ner från t.ex. 300l till 200l så sparar du några lusentappar.

Grovt räknat skall du ha minst 10% av totala vattenvolymen i systemet för att få en vettig funktion med slutet kärl. det ger i ditt fall ett kärl på minst 150 liter om du kör med slutet kärl, men tar du hem en bra röris så kan han dimensionera det åt dig.
 
grutt skrev:
En sista fråga är om expansionskärlet - jag misstänker att det är alldeles för litet - en liten röd kula på gissningsvis 20-30 liter. När jag eldade så gick trycket upp till 3-4 (jag släppte då ut luft genom vad som ser ut som en cykelventil i botten av kärlet) och nu imorse var trycket på 0,4 ungefär.
Har du släppt ut luften ur tryckkärlet så kan det bli väldig tokigt. Om du inte har någon luft i blåsan (i tryckkärlet) blir systemet stumt, och vatten trycket kommer att variera kraftigt.
Du måste ställa förtrycket i blåsan genom att göra systemet trycklöst (stäng alla ventiler närmast tryckkärlet och släpp ut vattentrycket genom att öppna säkerhetsventilen (en ventil med svart ratt med ett rör som mynnar ut öppet vid golv/golvbrunn)
sedan pumpar du in luft i "cykelventilen" tills du får rätt tryck (ratten på säk.ventilen måste hållas öppen medans du pumpar.
Rätt tryck är höjden från kärl till högsta element + 1 m / 10 bar, dvs höjd 5m geer 0,6bars förtryck.

Om du inte kunnat stänga av systemet från tryckkärlet när du gjort trycklöst måste du lufta elementen

Känner du dig det minsta osäker så kontakta en rörmokare.
 
Tänkte beställa ett 200l expansionskärl - lika bra att överdimensionera lite så kan man dessutom kanske klämma in ytterligare en 500l ack.tank längre fram. Skiljde ca en 500-hundring på 140l och 200l på rinkaby.

Kan luft i systemet eller det felaktiga trycket göra så att laddomaten inte funkar som den ska? Som jag skrivit tidigare så laddas tankarna när jag eldar men det sker ingen återladdning till pannan från tankarna när jag slutat elda.
 
Japp, mycket riktigt är det en 4030 och den verkar vara korrekt monterad enligt anvisningarna som du länkade till.
 
Det är lite svårt att urskilja men följande inställningar bör funka (jag ser inte på bilderna vad som står vid varje ratt)
ratt för laddning bör stå på 80°C
ratt för urladdning bör stå på 50°C
ratt för stopp UL / elpatronstart bör stå på 40°C (om du nu vill ha elpatron på, annars kan den nog stå på 0)

Kolla även om alla anliggningsgivare ligger an ordenligt och kolla även så att inte urladdningspumpen kärvat fast.

Men det är lite konstigt att du har vv men ingen värme ut på elementen trots att shunten står nästan fullt öppen.
för du shuntar väl och tar ut vv i pannan?
Anliggningsgivaren på pannan kanske sitter ovanför shunten?
 
Visade sig att en av pumparna i laddomaten hade kärvat fast. Jag skruvade loss den stora skruven på sidan och petade/skruvade lite med en skruvmejsel på den lilla skruven till pumpaxeln så började pumpen snurra igen. Nu verkar allt funka som det ska med laddning etc. Bara att skaffa ett nytt expansionskärl så bör man klara vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.