Hej!
Jag skulle bli jättetacksam om någon kan ge mig lite goda råd angående hur jag på bästa sätt går tillväga för att fästa och stabilisera mina Billybokhyllor i min nya lägenhet.
Mitt problem nu är att lägenhetens lister är så pass breda att det orsakar att det bildas en över 10 cm bred glipa mellan hyllorna och väggen upptill. Jag har köpt vinkeljärn som jag tänkte fästa upptill i väggen men min fråga är om det verkligen kan räcka
Har funderat på om jag borde köpa någon form av nivåutjämningsskruvar som man kanske kunde skruva fast på Billys sockel nertill. Vet inte om det blir så bra heller. Vill försöka få en ganska enkel men så klart säker lösning, som möjligt- jag har väldigt många böcker som kommer att fylla hyllorna. Vill helst undvika att behöva anlita snickare eller för den delen att bygga socklar själv eftersom jag är oerhört oerfaren då det gäller snickeri.
Vad säger ni om saken?
Mvh
Maria
 
10cm djupa golvlister låter rätt extremt. Är golvet planet eller lutar golvet/väggen?
Vinkelbeslag låter som en enkel lösning.
 
M MariaEva skrev:
Hej!
Jag skulle bli jättetacksam om någon kan ge mig lite goda råd angående hur jag på bästa sätt går tillväga för att fästa och stabilisera mina Billybokhyllor i min nya lägenhet.
Mitt problem nu är att lägenhetens lister är så pass breda att det orsakar att det bildas en över 10 cm bred glipa mellan hyllorna och väggen upptill. Jag har köpt vinkeljärn som jag tänkte fästa upptill i väggen men min fråga är om det verkligen kan räcka
Har funderat på om jag borde köpa någon form av nivåutjämningsskruvar som man kanske kunde skruva fast på Billys sockel nertill. Vet inte om det blir så bra heller. Vill försöka få en ganska enkel men så klart säker lösning, som möjligt- jag har väldigt många böcker som kommer att fylla hyllorna. Vill helst undvika att behöva anlita snickare eller för den delen att bygga socklar själv eftersom jag är oerhört oerfaren då det gäller snickeri.
Vad säger ni om saken?
Mvh
Maria
Om du ska ha flera bokhyllor bredvid varandra så kan du skruva ihop hyllorna med varandra. Då ökar stabiliteten. Fäster du sedan vinkeljärnen så kommer det räcka.
 
  • Gilla
MariaEva
  • Laddar…
Ett hörn av ett rum med blommigt tapetserad vägg, vit dörr, trägolv och golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, vitmålat trä, otydliga mönster på väggen, suddig bakgrund, interiör, hörnet av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen!
Bifogar också en bild på hur det ser ut...innan fixeringsåtgärden..
Mvh
Maria
 
Är golvet ojämnt så att bokhyllan lutar utåt om det blir så stor glipa upptill? Vi har satt kilar under framkanten av bokhyllorna så att dom står rakt eller till och med lutar lite mot väggen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
10cm djupa golvlister låter rätt extremt. Är golvet planet eller lutar golvet/väggen?
Vinkelbeslag låter som en enkel lösning.
O Odi et Amo skrev:
10cm djupa golvlister låter rätt extremt. Är golvet planet eller lutar golvet/väggen?
Vinkelbeslag låter som en enkel lösning.[/QUO

O Odi et Amo skrev:
10cm djupa golvlister låter rätt extremt. Är golvet planet eller lutar golvet/väggen?

Golvet verkar luta lite det är en gammal lägenhet.... Hyllan nertill står mot väggen men upptill blir det en decimeter tomrum mellan hylla och vägg som sagt....
 
M mrsnhp skrev:
Är golvet ojämnt så att bokhyllan lutar utåt om det blir så stor glipa upptill? Vi har satt kilar under framkanten av bokhyllorna så att dom står rakt eller till och med lutar lite mot väggen.
Ja , golvet verkar ojämt och det är nog kanske därför dom glipa uppstår...Kanske blir bra med kilar. Var köpte du dom?
Tack för svar förresten!
 
Ja golvet lutar.
 
Tack för alla svar och goda råd jag har fått från er alla!! Det blir nog en kombination av era råd jag kommer att använda mig av!! Kilar, sätta ihop bokhyllorna med varandra, samt vinkeljärn. Då löser det nog sig!

Tack alla!!:heart:
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Har du träväggar som går att skruva enklet i, så sätt vinkeljärn i hyllan upptill och fäst i väggen.
Det räcker bra så skulle jag säga.
 
Såga ur mer för golvlister på hyllorna?
Är det lika avstånd upptill och nertill mellan väggen och hyllan?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Såga ur mer för golvlister på hyllorna?
Är det lika avstånd upptill och nertill mellan väggen och hyllan?
Tack för återkopplingen! Nej, nertill av bokhyllan inget mellanrum upptill av hyllan ca 1 dm mellanrum....
 
M MariaEva skrev:
Tack för återkopplingen! Nej, nertill av bokhyllan inget mellanrum upptill av hyllan ca 1 dm mellanrum....
Precis över golvlister?
 
M MariaEva skrev:
Tack för återkopplingen! Nej, nertill av bokhyllan inget mellanrum upptill av hyllan ca 1 dm mellanrum....
Vad visar denna bild då?
Hörn av ett rum med blommigt tapetserad vägg och en vit dörr eller väggpanel, trägolv, vit golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Ville bara visa att hyllan vilar med mot väggen nertill .
Men inte upptill....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.