namnbyte
Hej alla!
Nu är det som så att jag i egenskap av privatperson söker feedback kring diverse irritationsmoment som Telias hårdvara/paketering/mjukvara med framförallt deras gateway/RGW skapat.
Exempelvis gateways med inbyggt väggfäste som trots detta skickats med nätadapter vars plugg omöjliggör väggmontering.

Jag vill vara oerhört tydlig i att detta inte är någon supportkanal eller kundtjänst för Telias tjänster eller produkter, jag söker inte feedback i egenskap av Telia, jag har inte fått detta i uppdrag av Telia, men jag jobbar på en bra plats inom bolaget och vill ha lite fler åsikter än enkom mina personliga. Sen får vi se vad det hela landar i.

Så kommentera gärna härunder vilket modellnamn på enheten och vad/hur ni anser något borde ha utvecklats/packeterats/gjorts annorlunda.

Kom ihåg att det ej gäller specifika kundfall för tjänster, och jag inte är officiellt utsänd för något. Denna tråd är mitt egna initiativ.
 
namnbyte
Kan lägga till att jag kommer ha möte med några utav de produktansvariga under februari, min tanke är alltså att då framföra riktiga kundsynpunkter, tänker att det då är bättre att ha fleras åsikter än enkom mina egna reflektioner
 
Telias router är dåliga.En på kundtjänst köp
Ausus istället. Det har jag hemma istället.
 
namnbyte
M Manhunter skrev:
Telias router är dåliga.En på kundtjänst köp
Ausus istället. Det har jag hemma istället.
Du får gärna utveckla det där, att jag initierat detta är baserat på att jag själv inte är helt nöjd med alla aspekter. Och av diverse trådar här och var att döma är jag inte helt ensam med det heller.

Så vad mer specifikt önskar du var annorlunda, hur kunde vad fungerat bättre? Vilken modell(/er) har du fått denna erfarenhet ifrån? Ju mer konkreta exempel det är, ju lättare blir det att framföra.
 
H
Telia Smart Family appen kraschar på android när man ska skapa eller ändra schema
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Du får gärna utveckla det där, att jag initierat detta är baserat på att jag själv inte är helt nöjd med alla aspekter. Och av diverse trådar här och var att döma är jag inte helt ensam med det heller.

Så vad mer specifikt önskar du var annorlunda, hur kunde vad fungerat bättre? Vilken modell(/er) har du fått denna erfarenhet ifrån? Ju mer konkreta exempel det är, ju lättare blir det att framföra.
Alla Telias router jag har haft.Är samtliga skit.Har bara använt egna routers.Telias blev skickades tillbaka
 
Unikt namn
När jag hade Telia och ett antal kanaler som ingick i BRF avgiften så körde jag Telia routern i bryggat läge med avstängt Wifi. Då kunde jag plocka upp ip-tv till Arris boxen från Telia routern men använda min egen router till alla andra funktioner (Wifi, kablat, portforward m.m.).

Nu för tiden har jag bara rent internet via Telia så routern ligger kvar i sin förpackning. Använder istället ett mesh system från Netgear (Orbi 753).

Båda dessa upplägg har mycket funkat bra för mig.
 
namnbyte
M Manhunter skrev:
Alla Telias router jag har haft.Är samtliga skit.Har bara använt egna routers.Telias blev skickades tillbaka
Men vad är det som är skit med dessa? GUI:t? Throughput? Fyser ofta? Begränsad config? Gissar på att din access är felfri och att du kan konfa wifi optimalt, maa att andra routers/gateways därefter funkat.
 
namnbyte
Unikt namn Unikt namn skrev:
När jag hade Telia och ett antal kanaler som ingick i BRF avgiften så körde jag Telia routern i bryggat läge med avstängt Wifi. Då kunde jag plocka upp ip-tv till Arris boxen från Telia routern men använda min egen router till alla andra funktioner (Wifi, kablat, portforward m.m.).
Lite sent att komma med infon här nu, men om din primära router hade möjlighet att konfa upp VLAN så hade du i praktiken kunnat skippa RGW:n helt, åtminstone hur det var uppbyggt tidigare... idag har jag mindre koll på IPTV-delen, om det förändrats något över tid. Dock inget support hjälpte en att göra pga "gemene man" inte skulle sjabbla bort sig i binärströmmen, men det var fullt möjligt med en lite kaffe och trial & error.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu för tiden har jag bara rent internet via Telia så routern ligger kvar i sin förpackning. Använder istället ett mesh system från Netgear (Orbi 753).

Båda dessa upplägg har mycket funkat bra för mig.
jag har Telia FWA in och sen fungerar deras RGW mest bara som en level 0 basic brandvägg, huvudsakligen pga jag inte hade kabel som räckte hela vägen & lågprio (nyinflyttad, stort renoveringsbehov). MEN! Det jag pillat i routern har mest lämnat frustration och viss bismak, prestandamässigt har jag verkligen inget att anmärka på vid normalbruk men design, paketering, GUI.. Det kan göras bättre, så det blev hela startskottet till mitt initiativ
 
namnbyte
För uppföljning finns det ett väggfäste att efterfråga via support, produktansvarig kunde ej svara på om det kostade något extra då de höll på att se över hela flödet med flera förändringar. De monteringshål bakpå är för fästet, inte för direktmontering på vägg.
Anledningen till att väggfäste ej följer med, vilket jag uttryckte var idioti, är att tillverkare paketerar detta separat och fästets förpackning är orimligt stort och får ej plats i RGW-förpackningen. Varför det inte då skickades löst brevid fick jag inget svar på.

Mobila GUI:t ska de ta en närmre titt på, fick bekräftat att även produktansvarig ansåg att där fanns tydlig förbättringspotential.

Gällande prestanda kunde jag inte lyfta något då jag inte upplevt problem med senaste modellen, samt utförligare problembeskrivning än 'DeN sUgEr OcH äR sÄmSt' aldrig framkom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.