Hej!
Skall inom närtid dra igång en renovering av vår tvättstuga är planen.

Kort info:
Huset är byggt 1990.
1.5plan med krypgrund
Tvättstugan är på 8.5m2 och är en tvättstuga kombinerat med groventré.

Anledning till renoveringen är dels att det är gammalt och att vi beställt en ny FLVP som kommer till sommaren troligtvis. (Nibe F370)

Har inget direkt pris på pannan. fick en offert förra våren på 82k inkl installation.
men med notering att priset nog ej stämmer när den väl levereras pga att priserna går upp.. sen dess har pannan gått upp ca 10k..


Har tänkt följande:
Vattenburen golvvärme.
klinkers på golvet och panel på två väggar. övriga två väggar blir skåp samt värmepumpen.
Och över bänkytan blir det något kakel.
Hur ska man tänka med tätskikt bakom skåp?

I tvättstuga står det att det gäller tätt golv och uppvik. sen vattenavvisande väggar.

Rummet är ca 220x390.

Håller just nu på att budgetera och se vad allt kan kosta ( omöjligt känns det som )

Vissa saker är lättare än andra.
t ex OSB och gips räknar jag ca 4000kr plus skruv
Innertak inkl gles ca 3000kr
Klinkers ca 1000kr

Golvvärme har jag hittat lite kit på ca 12 000kr inkl shunt, slang och spårade golvskivor.

Inredningen kommer att bli skåp från IKEA o de behöver ej beräknas här.


Det jag behöver hjälp med är vad ska jag kalkylera för flytspackel, och alla övriga saker som krävs för renoveringen?

Skall ta in bud från elektriker på att dra om lite samt spottar.

En annan tanke är.
Bredvid FLVP så är det inkommande vatten samt alla radiatorrör, dessa går ner i golvet.. men vad jag läser mig till får de ju egentligen ej det. och tanken var då att flyta en klack runt dessa, men tydligen ej godkänt i nya uppdaterade regler från Säker Vatten?


Dessutom verka det vara krav på 30cc på golvet.
Hur ska jag tänka där? spännvidden är 3,90 meter idag.
Kan det räcka att kortla?
Eller är det bara att regla om som gäller?


Budgeten var tidigare satt till ca 150k, känns det rimligt eller är det bara att glömma?
Vet att det beror mycket på vad vi väljer för inredning etc.


Känner att allt blev väldigt rörigt skrivet och ber om ursäkt för det.
Men kompletterar gärna ifall det är något som undras över.


Här kommer en ungefärlig bild hur vi tänkt
Dock sitter den högra dörren på fel håll. öppnas inåt och mot maskinerna.

Mvh Robin
Ritning av ett litet rum, möjligt badrum, yta 8.58 kvadratmeter, med dusch, handfat och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tankar eller input?
 
För 150k fick vi ett 6 kvm badrum utblåst och renoverat av en hantverkare (kakel/klinker och inredning tillkom), så nog borde det räcka till en tvättstuga om du gör det mesta jobbet själv.

De tekniska frågorna får någon annan svara på, vi lejde som sagt ut hela arbetet :)

Lycka till!
 
M mrsnhp skrev:
För 150k fick vi ett 6 kvm badrum utblåst och renoverat av en hantverkare (kakel/klinker och inredning tillkom), så nog borde det räcka till en tvättstuga om du gör det mesta jobbet själv.

De tekniska frågorna får någon annan svara på, vi lejde som sagt ut hela arbetet :)

Lycka till!
Ja okej!
Dock går ju runt 90k till värmepumpen bara…
Så kvar är 60k ungefär haha
 
A amoreex skrev:
Ja okej!
Dock går ju runt 90k till värmepumpen bara…
Så kvar är 60k ungefär haha
Aha, jag missade att den ingick i summan.

Jag letade reda på offerten. Materialet (exklusive kakel/inredning) + sophämtning + resor gick på 48k inklusive moms. Då blåstes rummet ut helt, en vägg flyttades och golvet togs upp och riktades. Tyvärr har jag inte spec på hur mycket av summan som var sophämtning och resor, men det är väl en hel del vad jag förstår. Jobbet gjordes i maj-juni 2022.
 
M mrsnhp skrev:
Aha, jag missade att den ingick i summan.

Jag letade reda på offerten. Materialet (exklusive kakel/inredning) + sophämtning + resor gick på 48k inklusive moms. Då blåstes rummet ut helt, en vägg flyttades och golvet togs upp och riktades. Tyvärr har jag inte spec på hur mycket av summan som var sophämtning och resor, men det är väl en hel del vad jag förstår. Jobbet gjordes i maj-juni 2022.
Tack!
Känns ändå rimligt att jag borde klara de..
Räknar med o behöva lägga till för inredning etc.,
Men mest så man ej spräcker budget galet mycket..
Är väll mest flytspackel och sånt jag känner är svårt o beräkna..
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.