Vi har Traryds aluminiumbeklädda fönster i vårt nybyggda hus. Färgen vi valt heter naturanodiserade. De är silvergrå "naturliga", ej målade. När vi fick fönstren monterade såg vi direkt att det var märken i varje hörn på alla öppningsbara fönster. Det är liksom stjärnor i aluminiet. Vi trodde stjärnorna uppkommit vid monteringen, men byggarna sa att de var så när de fick dem. Vi gjorde en reklamation till Traryd, som i somras kom ut och tittade på fönstren. Vi fick då veta att de här naturanodiserade alltid ser ut så! Aluminiet ser ut så redan när det kommer från underleverantören till Traryd! :eek: Det blir alltid märken vid klippningen. När man har målade profiler, så målar man tydligen över de här märkena. De naturanodiserade profilerna är inte så vanliga, så man har inte haft så många reklamationer. Vi har nu fått ett skriftligt utlåtande från Traryd som säger att detta anses inte vara en reklamation. De kan dock stå för materialet för nya målade profiler, men inte för arbetet att byta ut dem. Det vill inte heller byggarna stå för, eftersom det inte är de som gjort märkena så klart. Om två veckor har vi slutbesiktning, så vi får se vad som kommer att stå i det protokollet. Men vi är helt förundrade över att Traryd kan sälja dessa fönster, med såna märken i ALLTID!!!! :eek: Om man nu är helt medveten om felet, får man väl informera sina kunder om att om man väljer naturanodiserade profiler så får man vara beredd på märken i fönstren. Hade vi vetat detta, hade vi givetvis inte valt den varianten… Ska vi nu välja målade profiler, så blir det en helt annan färg på fönstren som vi inte vill ha egentligen och som inte passar på huset. :(

Någon som har varit med om detta, eller hört om någon annan som råkat ut för det? Kan vara intressant att höra hur Traryd löst detta förut….

Kan också säga att om inte Traryd (eller byggarna) står för kostnaden för arbetet att byta ut profilerna, så kommer vi att gå vidare i det här ärendet till ARN. Vi kommer inte acceptera det här. :mad:
 
Nu har Traryd tagit på sig hela reklamationen, och de står även för kostnaden att byta profilerna. Tack och lov!!!
 
Fint av dig att återkomma med den infon! Det är så lätt hänt att man skriver något i ren frustration och sedan glömma bort tråden då allt har fixat sig. Jag hade tänkt spä på lite, men jag behåller det för mig själv. Vi är nöjda Traryd-kunder efter allt.
 
slutet gott allt gott. Snyggt Traryd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.