Hej!

Vi har köpt en naturtomt som bestod av 8-10st 200-300 år gamla ekar som vi gärna ville behålla. En markentreprenörens anställda bad oss märka upp de träd som vi ville ha kvar, vilket vi också gjorde (5st ekar långt från huset som var utstakat). Vi påtalade för markentreprenören (chefen) att vi märkt ut de träd som vi ville ha kvar men när vi kom till vår tomt idag upptäckte vi till vår stora förvåning att de fällt i stort sett alla träd oavsett om de var märkta eller ej. Min konversation med markentreprenören finns inspelad på band. Det är ingen tvekan om att han gjort fel. Vi är förtvivalde men kan inget göra. Vad har vi för möjligheter att få ekonomisk ersättning för dessa?
 
Hemmakatten
ÅÅH, hjälp vad otroligt hemskt!! Så gamla ekar går aldrig att ersätta. Värdet är, jag vet inte vad, men näst intill ovärderligt. Vi pratar om flera hundra tusen kronor.

Ni borde naturligtvis varit på plats, vilket är lätt att säga i efterhand... Nu är jag inte säker på hur man märker upp träd men vet att det görs med, gärna, oranga band. huruvida dessa band skall sättas på träd man vill ha kvar eller på träd som skall fällas kommer jag inte ihåg just nu. Kan det ha blivit något missförstånd?

Oavsett, ni har pratat med markentreprenören om att ni har markerat de träd ni vill ha kvar. Han borde ha förmedlat det till trädfällarna. För att gå vidare bör ni få träden värderade. Har ni bilder på träden innan fällning? Är ni säkra på att ekarna är 200-300 år gamla.

Själva har vi flera gamla ekar på tomten varav en ek väldigt nära huset. Vi satte upp staket runt om många meter ut där mark-o grundläggarna absolut inte fick köra med maskiner o komprimera jorden.

Ett mycket gott tips (vet inte var ni bor) är att ta kontakt med 'Trädmästarna' i Stockholm. Det är en firma med arborister som har mycket gott rykte. De har på uppdrag av Länsstyrelsen i Stockholms län inventerat och bestämt de 50 mest behjärtansvärda ekbestånden i länet som är värda att bevara och få ekonomiskt stöd. De har även ansvaret för trädvården i de kungliga trädgårdarna - OCH så har de varit hos oss och beskurit och omhuldat våra ekar. De utför alla möjliga uppdrag, från beskärning till värdering. Du finner de på www.tradmastarna.se .

Tror att det är viktigt att du får en professionell bedömning av förstörelsen och värdet på dina nedsågade ekar. Med det som underlagblir det lättare att gå vidare och ställa krav. Vill du ha mer info om Trädmästarna får du säga till.
 
De måste ju vara försäkrade, hoppas jag! Klart är att det bör handla om stora summor. Vad gäller åldern är det ju inga problem att räkna årsringarna! Extremt tråkigt tycker jag... :( Jag hade själv varit vansinnig... Men får man skälig ersättning kan det ju vara plåster på såren att få en stor del av huset betalt. Tror jag ska vira in våra träd i svart- och gulrandiga plastband... Helt klart att kolla med jurister och konsulter typ de ovan. Hur gick bandinspelningen till? Brukar du hålla upp en bandspelare när du gör upp affärer?

/Pontus
 
Jag ringde från min jobbtelefon. De telefonsamtal jag gör från den spelas altid in. Jag har kontaktat en jurist som kommer hjälpa mig i ärendet. Älskar stora ekar och det var en av anledning till att vi gillade tomten. I efterhand bore jag ju varit med när de kapade träden men det kändes som en enkel uppgift. Markentreprenören hävdar att alla träd skulle bort men sen ändrade han sig tillatt jag sagt att de markerade träden skulle bort. Huset var utstakat och det står några stora träd innaför utstakningen. Om man är osäker på sin uppgift så borde man ju tänka till lite när man ser att de "i huset" var omarkerade. lutsats de utan markering ska bort. Uppenbarligen så har han inte tänkt alls utan uppfattat det som att alla träd skall ner. Blri man inte lite fundersam varför en del träd är märkta då...ja så kan man resonera fram och tillbaka...inget som reser några gamla ekar tyvärr. Funderar på att skicka in en liten notis till en journalist jag känner på DN. Jag har en del annat att anmärka på markentreprenören bla så upptäckte jag att hans årseredovisning för 2005 inte var godkänd av revisorn. Balansräkningen gick inte att balnsera och resulträkningen kunde inte godkännas då det inte fanns nödvändiga underlag för att styrka den. Ganska oseriöst.
 
Fy fan! Ja, en del människor saknar både sunt förnuft och vett att uppskatta gamla vackra träd. Jag lovar att de inte hade en tanke på att gamla ekar är vackra och att någon skulle uppskatta att ha dem som utsikt. Har själv en stor ek bredvid huset, och den är det vackraste vi har på tomten. Fy så tråkigt.
 
Men usch vad hemsk!!
Jag trodde inte ens att det var tillåtet att ta bort så gamla träd. Om ni kan bevisa att ni har markerat och talat om vad skall bort vilka ska stå kvar så kan ni säkert få ersättning, men det finns nog ingenting som kan ersätta träden.
 
Hemmakatten
Vad har hänt, husgeten?
 
Man upphör aldrig att förvånas över hur nonchalanta en del personer kan vara. Hur sjutton kan man fälla ekar som är flera hundra år gamla utan att vara 100% säker på att man ska göra det? Och ett helt gäng? Helt otroligt.

Det är ju nästan jämförbart med att en bilskrot skulle råka skrota några antika Ferrari-bilar som stod parkerade utanför, utan att kolla att de verkligen skulle skrotas.

Jag har aldrig råkat ut för något _så_ illa, men har själv kommit i kontakt med hantverkare som hade den attityden ungefär. Kör så det ryker, jobbet ska bli klart snabbt, oavsett vilka fel vi gör och vilka skador vi orsakar under tiden.
 
Hej!
Nu har vi fått träden värderade av en av Sveriges mest erfarna trädvärderare. Notan slutade på 1.4 miljoner sek...nästa steg är att kräva in det...
 
Hemmakatten
Ja, det var en stor slant. Men ett sånt gammalt ekbestånd med så många ekar är säkert ovanligt. Vad bra att ni har fått en professionell bedömning. Möjligheten till ersättning bör nu diskuteras med jurist. Och helst en jurist som har erfarenhet av entreprenadjuridik OCH har en personlig förståelse för den katastrof detta är för er.

Förstår er förtvivlan. Själva köpte vi vår tomt till viss del just för de vackra gamla ekarna. Huset planerades och byggdes på sånt sätt att vi kunde bevara ekarna. Vi la ner ganska mycket pengar på konsultation och trädvårdsplan. Många extra dagars arbete för mark- o grundentreprenören blev det pga att de inte kunde köra med maskiner på vissa ställen utan fick bära för hand och gräva för hand.

Önskar er all lycka till. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går.
 
Detta är underbart! Inte att du blivit av med ekarna utan för att du verkligen kör hårt med ersättning! Gamla träd har tidigare undervärderats och jag misstänker att ditt fall kommer att även ge gensvar i media och få upp ögonen hos folk (och byggare/grundläggare/entreprenörer) hur viktigt det är att vara försiktiga med marken. Kör hårt! Jag följer gärna detta ärende och håller tummarna för dig!
 
Hemmakatten
Har ni beslutat er för vad nästa steg är? Har ni tagit kontakt med entreprenören?
 
Husgeten skrev:
Hej!
Nu har vi fått träden värderade av en av Sveriges mest erfarna trädvärderare. Notan slutade på 1.4 miljoner sek...nästa steg är att kräva in det...
1,4 miljoner för fem ekar! Det var verkligen inte dåligt. Det skulle vara intressant att höra vad som ligger till grund för värderingen. Vilka värden har värderaren tagit med? Och går resultatet att överföra till andra fall med otillåtna avverkningar på tomter?
 
Alternativt får man väl återställa tomten, dvs flytta dit ett motsvarande antal flerhundraåriga ekar och gräva ner dem på rätt plats. Det projektet borde gå på minst 1,4 miljoner!

/Pontus
 
Nyfiken!
vad är senaste nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.