D Dr Benz skrev:
Eller tänker jag fel här?
ja ;)
 
H Hybro skrev:
Förra veckan isolerade jag den elektriska varmvattenberedaren med flera lager stenull.
Behöver inte den "förlorade" värmen, som den gav. Kommer att spara många kWh året runt.

Värmer bodelen 128 m2, uteslutande med en större täljstenskamin.
Eldar morgon o kväll.

Har bundet 59 öre / kWh t o m okt 24,
Därefter blir det timdebitering/tidstariff med tvätt, disk, direktel i garaget (5-10 grader) och elvarmvattenberedare, då taxan är som lägst.
Energiförbrukningen, antalet kWh /år, kommer förmodligen bli ungefär den samma.
Men väljer att köra nämnd utrustning när elen är som billigast på dygnet, året runt.

Det som krävs i mitt fall, är en kontaktor och styrning till denna, just för varmvattenberedaren. Allt annat ovan nämnt har egna timerar, från fabrik eller kopplat i eluttagen.

Typ 20 år sen, innan vi platsbyggde stora kaminen så körde vi tidstariff på direktelen vi hade för husets uppvärmning. Värmde upp på natten, avstängt på dagen. Blev inte mer än ca 5 graders diff under dygnet.

Och vad jag minns så påverkade det inte energiförbrukningen men väl kostnaden.

Blir samma fr o m hösten 24.

Direktelen finns kvar, men nyttjas bara de gånger vi lämnar huset flera dagar på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skumpen
  • Laddar…
I dag ska jag koka fläsklägg i vedkaminens typ pizza- /bakugn.

Sparar i vart fall in vad elspisen skulle ha förbrukat.
Behöver inte elda mer för det, kaminen håller värmen från morgoneldningen tills i kväll.
 
Klart.
 
  • Rå kyckling i gryta med lök och svartpepparkorn, förberedd för matlagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gryta med mat i en öppen ugn, verkar vara tillagning eller uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gryta med skinkor i ugn, stängd lucka, rosa köttstycke på gaffel, matlagning, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Lite väl så OT...

Såg detta först nu. "Identiska hus"

Ingen som slänger in en stor kamin där.

BT
 
Magnus E K
F fribygg skrev:
Avstå AUTO läget helt skulle jag säga med min begränsade erfarenhet, att använda dyrbara kWh för att kyla nån grad om solen skiner, ugnen är på eller man tillför extra energi på nått annat sätt är oftast helt onödigt.
Finns två olika typer av autoläge, så återanvänder den här bilden som jag postat tidigare:
552225-0e468a87fa69066924559abab8efe7b4.jpg
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Lite väl så OT...

Såg detta först nu. "Identiska hus"

Ingen som slänger in en stor kamin där.

BT
Någon granne i radhusområdet har kamin, den feta skorstenen på taket avslöjar det och att den används pga en radie på 2m runt skorstenen är snöfri trots nordsida.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Jag har en snart 19 år gammal värmepump och en lika gammal villa på ca 170kvm + 70kvm garage + en Volvo laddhybrid. I december drog allt totalt knappt ca 1200kWh till ett pris på 3200:- i elområde 3. Jag styr värmepumpen att gå mest på lågtaxa och tänder en stödbrasa ibland. :)

Samma förbrukning här men bor i fel prisområde så fick pröjsa 6500kr totalt. (y)
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
Det är oftast helt fel att jämföra vad man får betala i kronor eftersom det kan skilja rejält på avtalat pris. Någon har bundit på 45 öre, någon annan har 40/60 med bundet/rörligt och nån jäkel har inte fattat alls och sitter fortfarande med anvisningsabonnemang. Jämför kWh så länge det inte handlar om rörligt pris och tidstariff.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Nissens
tensiden tensiden skrev:
Det är oftast helt fel att jämföra vad man får betala i kronor eftersom det kan skilja rejält på avtalat pris. Någon har bundit på 45 öre, någon annan har 40/60 med bundet/rörligt och nån jäkel har inte fattat alls och sitter fortfarande med anvisningsabonnemang. Jämför kWh så länge det inte handlar om rörligt pris och tidstariff.
Om det ”oftast” är fel undrar jag, men det händer säkert. Själv har jag sparat en hel del på att ha timpris eftersom jag styr förbrukningen till lågtaxa i stor utsträckning…
 
Nissens Nissens skrev:
Om det ”oftast” är fel undrar jag, men det händer säkert. Själv har jag sparat en hel del på att ha timpris eftersom jag styr förbrukningen till lågtaxa i stor utsträckning…
Ja antalet kWh är det ända vettiga att räkna.
Annars blir det en "lekmans: sätt att diskutera. Är väldigt förundrad över folk som kastar ur sig 9000 kr, 17 000 kr.......... utan någon mer förklaring....
 
Så är det ju som så att en del personer har istället för att genomföra en vettig energiplan på sitt hus bränt bort sina pengar på diverse lyxkonsumtion ex spabad, exotiska resor. Dessa personer tycker jag inte det minsta synd om i dessa tider.
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Jag gjorde en sparamånad åtminstone hyfsat i december. Drog ner temperatur så att flera rum hamnade under 20. Har egentligen snålat hela hösten.

jag gick från 3400 kwh förra året till 2000 eller på årsbasis från 30000 till 15000 ungefär.

Jag har inte brytt mig tidigare. Visst har legat kring 5000-6000kr de kallaste månaderna förr om åren men jag och min sambo kände att vi vill inte ha stående räkningar på 12000-20000 tusen 4 månader om året.

Vi bor i 70 tals radhus på 140kvm jag bytte ut mina lvvp pumpar har en för kyla också (övervåning) och det enskilt gjorde säkert 30-40% men ärligt jag har kört elekement tidigare och det är mycket mer komfort (blandat med golv i en del rum) luftvärmepumpen är hemsk, den blåser, låter och genererar ojämn värme.

ja, jag förstår att man behöver det. Det är för stor skillnad i räkningarna men är så fruktansvärt överskattad värmekälla (förutom värmeekonomin).

sist, jag sänkte värmen i huset ner till typ 18-19 i de rummen längst bort kanske 21 i mitten av huset men hur står ni ut och leva så här 2022. Det är ju noll livskvalité. 1923 förstår jag att man var tvungen men hade varit klädsamt om någon styrde upp det här för det är inte skönt. Det kan omöjligt någon tycka

Sen förstår jag att vissa måste göra så här men tyvärr gör väldigt många det här som en sport så nu glider mannen till folk som drar till Thailand och ändå kör 17 grader inne
 
V VetarN skrev:
Jag gjorde en sparamånad åtminstone hyfsat i december. Drog ner temperatur så att flera rum hamnade under 20. Har egentligen snålat hela hösten.

jag gick från 3400 kwh förra året till 2000 eller på årsbasis från 30000 till 15000 ungefär.

Jag har inte brytt mig tidigare. Visst har legat kring 5000-6000kr de kallaste månaderna förr om åren men jag och min sambo kände att vi vill inte ha stående räkningar på 12000-20000 tusen 4 månader om året.

Vi bor i 70 tals radhus på 140kvm jag bytte ut mina lvvp pumpar har en för kyla också (övervåning) och det enskilt gjorde säkert 30-40% men ärligt jag har kört elekement tidigare och det är mycket mer komfort (blandat med golv i en del rum) luftvärmepumpen är hemsk, den blåser, låter och genererar ojämn värme.

ja, jag förstår att man behöver det. Det är för stor skillnad i räkningarna men är så fruktansvärt överskattad värmekälla (förutom värmeekonomin).

sist, jag sänkte värmen i huset ner till typ 18-19 i de rummen längst bort kanske 21 i mitten av huset men hur står ni ut och leva så här 2022. Det är ju noll livskvalité. 1923 förstår jag att man var tvungen men hade varit klädsamt om någon styrde upp det här för det är inte skönt. Det kan omöjligt någon tycka

Sen förstår jag att vissa måste göra så här men tyvärr gör väldigt många det här som en sport så nu glider mannen till folk som drar till Thailand och ändå kör 17 grader inne
Vet vissa som har 23-24 grader inne för att kunna leva och vissa kör på 17 grader.
Så det är stor skillnad på vad folk vill ha inne.
Personligen klarar jag inte under 20 grader men brorsan klagar som fan varje gång han är här och gnäller på att det är varmt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vet vissa som har 23-24 grader inne för att kunna leva och vissa kör på 17 grader.
Så det är stor skillnad på vad folk vill ha inne.
Personligen klarar jag inte under 20 grader men brorsan klagar som fan varje gång han är här och gnäller på att det är varmt.
finns undantag men vet inte ett kontor eller byggbod i Sverige som har under 20 om ens under 22
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.