I InsidersUnited skrev:
Oavsett vad du gör, innan du bestämmer dig för en lösning: Stäm av med din beslutande tjänsteman på kommunen(brukar vara en mijöinspektör) så att hen godtar din lösning på avloppet. När vi gjorde detta på ett hus hade miljöinspektören krav på CE märkning etc av reningsverket.

Lösningen vi gjorde var enligt följande, betänk att det är snart 10 år sedan så priserna har nog gått upp.
75 kkr för minireningsverk Ecobox 1 (köpte endast verket av billigaste ÅF i en annan del av landet)
15 kkr grävare och lite rör
El fanns redan.
(vi lät den gamla trekammarbrunnen vara kvar, kopplade bara nya rör rakt igenom)

För ovanstående verk med installation ville den lokale återförsäljaren ha 125 kkr installerat och klart. Med det i bakhuvudet så verkar dina offerter vara helt ok.
Just Ecobox sätter jag och chefen, kompletta godkända reningsverk med fosforrening för upp till 5-6 PE, det renade vattnet som kommer ur den kan ledas ut till vilket dike, dagvatten eller vattendrag som helst som befinner sig i närheten.
Behövs inget ytterligare förutom verket som är en "burk" med 240 cm diameter.
Kostnad i dagsläget ca 180 000 före ROT vid normala förhållanden.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
TS måste börja med att ta reda vilka krav som gäller. Om det räcker med infiltration så är det oändligt mycket bättre än reningsverk som drar ström och kräver regelbunden service.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Just Ecobox sätter jag och chefen, kompletta godkända reningsverk med fosforrening för upp till 5-6 PE, det renade vattnet som kommer ur den kan ledas ut till vilket dike, dagvatten eller vattendrag som helst som befinner sig i närheten.
Behövs inget ytterligare förutom verket som är en "burk" med 240 cm diameter.
Kostnad i dagsläget ca 180 000 före ROT vid normala förhållanden.
Måste man byta poloniten i anläggningen med kranbil?
 
Jag installerade för ca 1 år sedan ett minireningsverk och kostnaden inkl. kommunens avgifter landade på ca 185 tkr efter Rot.

Den tunga polonitsäcken i Ecobox krävde kommunen ska bytas vartannat år på fritidshus och den använda ska hämtas av kommunen mot tillkommande kostnad. Min slutsats var att det är enklare med en 20 L dunk med flockningsmedel som man enkelt byter själv.
 
Slamavskiljare av vettig modell + nya rör + kompaktfilterbädd. Billigt och utan rörliga delar. Kolla på nätet. Avlopp är kul.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Avlopp är kul.
För vem?
 
Skitkul.
 
Claes Sörmland
Lamu Lamu skrev:
Den tunga polonitsäcken i Ecobox krävde kommunen ska bytas vartannat år på fritidshus och den använda ska hämtas av kommunen mot tillkommande kostnad. Min slutsats var att det är enklare med en 20 L dunk med flockningsmedel som man enkelt byter själv.
Finns ju t o m en lösning med att man kör elektrolys av stål så att järnjoner frigörs den vägen och fäller fosforn. Då slipper man t o m flockningsmedel, det hela löses med en bit stål.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skitkul.
Javisst, det är väl häftigt att betala skatt också?
 
F fribygg skrev:
För vem?
Att planera och bygga. Jag förstår inte folk som funderar på tapeter och annat oväsentlig skit när man kan fundera på intressanta saker som fall och fraktioner som ska ta hand om väsentlig skit. :cool:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ju t o m en lösning med att man kör elektrolys av stål så att järnjoner frigörs den vägen och fäller fosforn. Då slipper man t o m flockningsmedel, det hela löses med en bit stål.
Det låter nästan underhållsfritt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Måste man byta poloniten i anläggningen med kranbil?
Säcken, som vi kallar den, väger 500 kg i ej vattenfyllt tillstånd, så en våt sådan kanske kräver någonting som orkar lyfta säg 700 kg, en hjullastare, traktor med frontlastare eller något annat som orkar.
Bygger lite på att det är tillgängligt att köra till boxen, annars funkar det med en kran på lastbil som når lite längre.

Vid normal användning räcker säcken åtminstone 5 år, om du inte har 5 tonåringar i familjen...
Har för mig att en säck kostar ca 5000:- och den förbrukade kan du hälla ut var du vill som fyll eller jordförbättring.
Vi har sedan 2018 satt minst 20 boxar, antagligen betydligt flera än så, alla funkar utmärkt och vi saknar klagomål på vårt arbete eller funktionen på boxen.
Står ytterligare ett antal boxar nere på firman och väntar på installation hos kunder, funderar på en själv också då kostnaden för mig är betydligt lägre.

Den enda nackdelen som jag ser är att den behöver ström till luftpumpen för ett reningssteg, men inga flockmedel eller annat som behöver tillföras, funktionen vid ett strömavbrott är helt ok under flera dagar utan att pumpen går.
Allt elektriskt med styrning och sådant sitter ovan jord i en egen liten enhet, minimala risker för kondens och korrosion.
I verket finns inget som kan korrodera.
 
  • Gilla
Tamford och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Säcken, som vi kallar den, väger 500 kg i ej vattenfyllt tillstånd, så en våt sådan kanske kräver någonting som orkar lyfta säg 700 kg, en hjullastare, traktor med frontlastare eller något annat som orkar.
Bygger lite på att det är tillgängligt att köra till boxen, annars funkar det med en kran på lastbil som når lite längre.

Vid normal användning räcker säcken åtminstone 5 år, om du inte har 5 tonåringar i familjen...
Har för mig att en säck kostar ca 5000:- och den förbrukade kan du hälla ut var du vill som fyll eller jordförbättring.
Vi har sedan 2018 satt minst 20 boxar, antagligen betydligt flera än så, alla funkar utmärkt och vi saknar klagomål på vårt arbete eller funktionen på boxen.
Står ytterligare ett antal boxar nere på firman och väntar på installation hos kunder, funderar på en själv också då kostnaden för mig är betydligt lägre.

Den enda nackdelen som jag ser är att den behöver ström till luftpumpen för ett reningssteg, men inga flockmedel eller annat som behöver tillföras, funktionen vid ett strömavbrott är helt ok under flera dagar utan att pumpen går.
Allt elektriskt med styrning och sådant sitter ovan jord i en egen liten enhet, minimala risker för kondens och korrosion.
I verket finns inget som kan korrodera.
Så det egentliga enda underhållet, bytet av poloniten kommer kommer först i år för era kunder.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så det egentliga enda underhållet, bytet av poloniten kommer kommer först i år för era kunder.
Stämmer, förutom att du har en silkorg sittande där utloppet från sista steget i processen går över i säcken, den behöver man kolla någon gång per år och spola rent vid behov, ingen slabbig process, man lyfter ur enheten, spolar rent och återinstallerar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.