Vi bygger om huset och ska byta plats på kök och sovrum, men för att få det hela att bli bra måste kylskåpet stå nära murstocken.
Det finns ett mellanrum mellan kylskåp och murstock på 180mm som kan isoleras.
Kommer kylskåpets förbrukning att markant öka om utrymmet isoleras, och om det går, vad ska man isolera med som är effektivt?
 
  • Det är en 3D-ritning av ett kök med textnoteringar, möbler, vitvaror och utan tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur varm blir murstocken? Jag har svårt att se att det skulle bli någon markant skillnad i förbrukning om inte murstocken är jättevarm en stor del av året.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur varm blir murstocken? Jag har svårt att se att det skulle bli någon markant skillnad i förbrukning om inte murstocken är jättevarm en stor del av året.
Jag vet faktiskt inte... Som en murstock blir:rolleyes: Vi har vattenburen golvvärme så kaminen är inte vår primära värmekälla, men nu när elen är så dyr och vår tillgång till ved är hög så blir det troligen mer än gemene man.
 
Jag skulle inte ha oroat mig. Lämna lite fritt utrymme mellan.
 
useless useless skrev:
Jag skulle inte ha oroat mig. Lämna lite fritt utrymme mellan.
Jag tänkte isolera mellan. Eftersom det finns ca 180mm är det lika bra tänker jag.
 
Murstockens värme beror mycket på om skorstenen består av stålrör i murstocken eller ej. Är det rör så blir murstocken betydligt svalare än utan rör.
 
Isolering i bakre delen och en smal hylla för tex kokböcker längst fram vore väl trevligt annars? Eller ett klassiskt bakbord?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Isolering i bakre delen och en smal hylla för tex kokböcker längst fram vore väl trevligt annars? Eller ett klassiskt bakbord?
Bra tips, men kommer stänga till det helt för att få "rena ytor" Däremot kör vi köksluckor från ett annat företag som har lite med "själ" i form och färg,
 
L lbgu skrev:
Murstockens värme beror mycket på om skorstenen består av stålrör i murstocken eller ej. Är det rör så blir murstocken betydligt svalare än utan rör.
Det är det nog inte (utan att veta). Huset är från 40-talet. Vi har precis köpt det och det märks att tidigare ägare inte riktigt gjort saker professionellt. Det jag vet är att den är tät i alla fall.
 
Bor i ett hus byggd -39.
Kyl och frys står på stenplatta i köket där det tidigare varit kakelugn.
De står precis framför murstocken.
7 år och inga problem.
Murstocken blir väl... 30 grader kanske?
Kyl och frys från 2016 utan problem.
 
L Lars_A skrev:
Bra tips, men kommer stänga till det helt för att få "rena ytor" Däremot kör vi köksluckor från ett annat företag som har lite med "själ" i form och färg,
Förmodligen försämras kylskåpets verkningsgrad/elförbrukning mer av att stå i ett stängt utrymme än att stå två decimeter från murstocken.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.