Hej!

Vi äger ett fritidshus sedan ett år tillbaka och är rätt nya på det här med hus. Fastigheten har en trekammarbrunn i betong (säkert från typ början på 90-talet) med fördelningsbrunn och infiltration. Tomten ligger nära ett naturreservat med en liten sjö ca 300-400 meter från tomten, vi misstänker därför hög skyddsnivå (väntar på mejlsvar från kommunen).

Fastigheten har ålagts med ett förbud på avloppet p.g.a. otillräcklig rening. Vi har de senaste månaderna jagat flera (seriösa/rekommenderade) avloppsentreprenörer i området med fåtal svar. Nu har vi äntligen lyckats få en offert. Entreprenören som var ute och gjorde platsbesök hos oss sa att trekammarbrunnen måste bytas ut.

Har bifogat förbudet samt offerten - vore tacksam för era erfarna ögon på detta och för era kloka tankar kring följande.

- Är priset rimligt i dagens läge, med de stigande priserna? Vi hade kanske räknat med en kostnad på runt 120 tkr efter rot.
- Vad brukar bortforsling av schakt (som inte ingår i offerten) kosta på ett ungefär? Tänker att det är ju "förbrukad" mark och gammal infiltration... Tar man in en ytterligare entreprenör för bortforslingen eller är det något man kan förhandla med en avloppsentreprenör till att ingå mot extra kostnad?
- Någon som på rak arm förstår uppdelningen i offerten för hög skyddsnivå? (vi ska givetvis fråga entreprenören också). Vad jag kan läsa så ska materialet kvalificera för hög skyddsnivå så jag har svårt att härleda den extra kostnaden på 33 tkr.
- Hur komplicerat är det att ansöka om tillstånd från kommunen själv? Är det något man bör överlåta till entreprenören?

Utifrån offerten så kommer vi sannolikt landa på ca 200 tkr för kalaset vilket jag spontant tycker låter dyrt.

Med tacksamhet från en nybörjare!
 
  • Dokument om avloppsanläggning, bristande rening, myndighetsbeslut, förbud mot utsläpp, miljöskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jag kan inte hjälpa med den begäran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart text på vit bakgrund som beskriver vad som ingår i en offert relaterad till arbete och tjänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På mig låter det som att kommunen inte hittat din infiltration och tror antagligen att du inte har någon. Kan det vara så enkelt?

I övrigt räknas infiltrationen som typ miljöfarligt avfall så ska det tas om hand enligt reglerna så kan det bli dyrt. Rätt vanligt att det bara dumpas någonstans av folk som inte vill ta den kostnaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
På mig låter det som att kommunen inte hittat din infiltration och tror antagligen att du inte har någon. Kan det vara så enkelt?

I övrigt räknas infiltrationen som typ miljöfarligt avfall så ska det tas om hand enligt reglerna så kan det bli dyrt. Rätt vanligt att det bara dumpas någonstans av folk som inte vill ta den kostnaden.
Det kan säkert vara så, troligen är dock infiltrationen ändå så pass gammal att det är läge att byta nu.
 
Det räcker väl med en ny infiltrationsbädd om jag tolkar saken rätt. Det kostar inga 150.000kr, snarare 30-40 tkr beroende på tillgänglighet mm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
En trekammarbrunn från 90-talet borde hålla några decennier till. Varför tyckte entreprenören att den behövdes bytas (förutom att vederbörande ville tjäna mer pengar)?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Y yvan0422 skrev:
Det kan säkert vara så, troligen är dock infiltrationen ändå så pass gammal att det är läge att byta nu.
En infiltration i en sommarstuga borde hålla rätt länge då jag antar att den inte behövt jobba så mycket genom åren.
 
Claes Sörmland
Nja. Om det verkligen är hög skyddsnivå för miljö så krävs att total-fosfor renas med 90% och totalkväve med 50%. Det går att läsa i HaVs allmänna råd:

https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1668171856251/HVMFS-2016-17-ev.pdf

Men det kan inte en vanlig infiltration nå. Om man fäller fosfor i slamavskiljaren så kan det förbättra situationen för fosfor. Men fortfarande renas uppskattningsvis enbart 10-30% av kvävet vid infiltration. Det räcker inte. Läs mer här:

https://www.havochvatten.se/avlopp-...ar-markbaddar-med-moduler-hog-skyddsniva.html

Sen finns det produkter där man använder reningsmoduler där företaget garanter bättre kväverening. Då kan hög skyddsnivå för miljö nås. Jag tror FANN har sådana produkter och det är detta som TS har erbjudits.
 
  • Gilla
yvan0422
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Om det verkligen är hög skyddsnivå för miljö så krävs att total-fosfor renas med 90% och totalkväve med 50%. Det går att läsa i HaVs allmänna råd:
Fast det står inget i kommunens beslut om att det är hög skyddsnivå. Det låter snarare, som lbgu är inne på, att kommunen tror att det inte finns någon infiltration alls och att lösningen således är att anlägga "infiltration, markbädd eller minireningsverk."?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
useless useless skrev:
En trekammarbrunn från 90-talet borde hålla några decennier till. Varför tyckte entreprenören att den behövdes bytas (förutom att vederbörande ville tjäna mer pengar)?
Det var sambon som var där vid platsbesöket och entreprenören hade sagt något om att slamavskiljaren fylls över kamrarna och att vatten därför rinner över direkt mellan kamrarna.

Hur han av det kunde bedöma att ny trekammarbrunn behövs vet jag inte. Trekammarbrunnen är av oss inte besiktigad (kanske finns en vits med att göra det?)
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
En infiltration i en sommarstuga borde hålla rätt länge då jag antar att den inte behövt jobba så mycket genom åren.
Det ska tilläggas att stugan har varit permanentboende av gamla ägarna fram till ca 2017, den har därefter tjänat som fritidshus.
 
useless useless skrev:
Fast det står inget i kommunens beslut om att det är hög skyddsnivå. Det låter snarare, som lbgu är inne på, att kommunen tror att det inte finns någon infiltration alls och att lösningen således är att anlägga "infiltration, markbädd eller minireningsverk."?
Vad jag förstår så är reningen sammankopplad med skyddsnivån och att det är oss fastighetsägares ansvar att ta reda på skyddsnivån inför avtal med entreprenör och ansökan hos kommunen. Dvs skyddsnivån är villkorad vilka krav reningen får på sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker väl med en ny infiltrationsbädd om jag tolkar saken rätt. Det kostar inga 150.000kr, snarare 30-40 tkr beroende på tillgänglighet mm.
Glömde nämna att vi faktiskt fick en offert av en annan entreprenör för ett reningsverk (uppnår hög skyddsnivå) som skulle anslutas direkt till befintlig trekammarbrunn, med en beräknad kostnad på ca 120 tkr efter rot, exkl bortforsling. Även det tyckte vi var lite dyrt.

Edit: då ska tilläggas att offert gjordes på info som vi (nybörjare) bistod med dvs utan platsbesök. Misstänker att det nästan garanterat hade blivit mer när de väl kom på plats och gjorde en situationsplan.
 
  • Offert för avloppsanläggning inklusive projektplanering, entreprenad och prisspecifikation med moms. Totalpris efter ROT-avdrag anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett vad du gör, innan du bestämmer dig för en lösning: Stäm av med din beslutande tjänsteman på kommunen(brukar vara en mijöinspektör) så att hen godtar din lösning på avloppet. När vi gjorde detta på ett hus hade miljöinspektören krav på CE märkning etc av reningsverket.

Lösningen vi gjorde var enligt följande, betänk att det är snart 10 år sedan så priserna har nog gått upp.
75 kkr för minireningsverk Ecobox 1 (köpte endast verket av billigaste ÅF i en annan del av landet)
15 kkr grävare och lite rör
El fanns redan.
(vi lät den gamla trekammarbrunnen vara kvar, kopplade bara nya rör rakt igenom)

För ovanstående verk med installation ville den lokale återförsäljaren ha 125 kkr installerat och klart. Med det i bakhuvudet så verkar dina offerter vara helt ok.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Y yvan0422 skrev:
Det var sambon som var där vid platsbesöket och entreprenören hade sagt något om att slamavskiljaren fylls över kamrarna och att vatten därför rinner över direkt mellan kamrarna.
Då låter det snarare som att det är problem med stopp/dåligt flöde den efterföljande infiltrationen, inte trekammarbrunnen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fast det står inget i kommunens beslut om att det är hög skyddsnivå. Det låter snarare, som lbgu är inne på, att kommunen tror att det inte finns någon infiltration alls och att lösningen således är att anlägga "infiltration, markbädd eller minireningsverk."?
När kommunen förbjuder utsläpp av avloppsvatten så är detta inte aktuellt.

Först när TS ansöker om ett nytt tillstånd för en ny avloppsreningsanläggning så blir frågan om normal/hög skyddsnivå aktuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.