Om en vecka får jag ny leverantör av internet via fiber. En del prylar skall skickas tillbaka och jag skall då hitta nytt. Nu använder jag mig av Telias router och deras extenders för att få bra teckning i hela huset. Men nu behöver jag nytt. Har en ASUS RT-AC68U liggandes som jag nu tänkte ha som router. Då denna har stöd för AiMesh så tänkte jag utöka med följande:
https://www.netonnet.se/art/dator-s...Wq1Gls96M5BgeyciNMrfprDWFqccp740aAuXBEALw_wcB
Står följande "Du kan ställa in din ZenWiFi AC Mini som en fristående router, AiMesh-router, AiMesh-nod, repeater eller para ihop den med andra ZenWiFi-routrar. " så om jag ställer in dessa som AiMesh-nod så skall det funka? Eller finns det annat bättre alternativ att ställa in som? Att ha någon av dessa som router och ha min ASUS RT-AC68U att ingå som nod eller likande.

Tacksam för hjälp.
 
D Denaxe skrev:
Om en vecka får jag ny leverantör av internet via fiber. En del prylar skall skickas tillbaka och jag skall då hitta nytt. Nu använder jag mig av Telias router och deras extenders för att få bra teckning i hela huset. Men nu behöver jag nytt. Har en ASUS RT-AC68U liggandes som jag nu tänkte ha som router. Då denna har stöd för AiMesh så tänkte jag utöka med följande:
[länk]
Står följande "Du kan ställa in din ZenWiFi AC Mini som en fristående router, AiMesh-router, AiMesh-nod, repeater eller para ihop den med andra ZenWiFi-routrar. " så om jag ställer in dessa som AiMesh-nod så skall det funka? Eller finns det annat bättre alternativ att ställa in som? Att ha någon av dessa som router och ha min ASUS RT-AC68U att ingå som nod eller likande.

Tacksam för hjälp.
Jo Aimesh har man fått ordning på nu och installerade utan problem hos min dotter.
Sen en sak med ditt val är att det eventuellt är bättre att låta det nya paketets router sköta trafiken och du istället ändrar driftläget på AC68U till en AP. (så kör jag själv med en AC68U som bara tuffar på)
 
Den Zen Mesh noden har hastighetsklass AC1500 (1467 avrundas ofta glatt uppåt :) ) och den gamla routern har AC1900. Som router räcker RT-AC68U till för fiberbredbandet och jag skulle förvänta mig lite bättre prestanda från den både via Wi-Fi och trådat ethernet, men det än annat som avgör. AiMesh på Wi-Fi-routrar kan ha lite olika funktioner beroende på sin bakgrund som router. Den saknar tex Smart Connect medan ZenWiFi produkterna har mer funktionalitet för en bra användarupplevelse utan att man behöver köpa dyraste modellen för att få all bra Mesh-funktionalitet.

Med reservation att jag inte är fullt uppdaterad (på AiMesh 2.0) så tror jag inte Rt-AC68U någonsin får smart connect (bandstyrning, 2,4 alt 5GHz) marknadsdifferentieringsskäl och sätter du alla Zen-noderna som Mesh får de inte mer funktionalitet än AiMesh routern, trist. :confused: Sen vet jag inte om det spelar någon roll. Min mobil väljer alltid 5GHz nätet på min RT-AC68U.

Har du någon gamingdator som som klarar AC68’ans snabbare Wi-Fi får du väl ställa dem nära varandra och tråda den till routern. :cool:

Lång utläggning som talar för ZenWiFi som router och gamla Wi-Fi-routern konfigurerad som AiMesh AP nod. :cry:

Notera ZenWiFi noderna finns som Mesh router med några extra LAN-portar och Mesh AP nod.
Två vita mesh-nätverksenheter med etiketter "Mesh Nod" och "Mesh Router" skrivna i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.proshop.se/Naetverk-Rou...pack-White-AC1500-Mesh-router-Wi-Fi-5/2874045
 
Tacksam för svar även om sista inte gjorde mig mycket klockare (pga okunnighet) :rofl:

Mitt upplägg som jag skulle vilja ha, om det går, är följande.
Jag har låten en elektriker dra nätverksuttag från rummet där fibern kommer in, detta uttag gå vidare till två rum i huset. Ett till biorum och till vardagsrummet. I båda dessa rum har jag en switch så jag har trådat till Apple TV, Xbox och tv. Min tanke är att koppla på min RT-AC68U till inkommande fiberuttag, 2x kabel från RT-AC68U till nätverksuttaget som då går till dom två rum med uttag. En AiMesh (nod?) får kabel i vardagsrummet, dom två övriga står i två olika rum utan kabel. Funkar detta, dvs att man kör trådat till en av mesharna/nod? Skulle vilja han min RT-AC68U som router och stå vid inkommande fiber då det inte passar rent estetiskt att ha den i någon av övriga rum. Wifi är mest till för mobiler och padda. Allt annat blir trådad förutom frugans kontor där det blir wifi till hennes arbetsdator.
 
D Denaxe skrev:
Tacksam för svar även om sista inte gjorde mig mycket klockare (pga okunnighet) :rofl:

Mitt upplägg som jag skulle vilja ha, om det går, är följande.
Jag har låten en elektriker dra nätverksuttag från rummet där fibern kommer in, detta uttag gå vidare till två rum i huset. Ett till biorum och till vardagsrummet. I båda dessa rum har jag en switch så jag har trådat till Apple TV, Xbox och tv. Min tanke är att koppla på min RT-AC68U till inkommande fiberuttag, 2x kabel från RT-AC68U till nätverksuttaget som då går till dom två rum med uttag. En AiMesh (nod?) får kabel i vardagsrummet, dom två övriga står i två olika rum utan kabel. Funkar detta, dvs att man kör trådat till en av mesharna/nod? Skulle vilja han min RT-AC68U som router och stå vid inkommande fiber då det inte passar rent estetiskt att ha den i någon av övriga rum. Wifi är mest till för mobiler och padda. Allt annat blir trådad förutom frugans kontor där det blir wifi till hennes arbetsdator.
Jo det blir bra och du kan enkelt pussla om i konfigurationen efteråt.
Det allra viktigaste är att du får på senaste firmware när du sätter upp systemet!!

Sen är det då så här enkelt att ändra driftläge i AC68U men du kommer sannolikt att använda Asus app, där edt också är enkelt.
Skärmbild av nätverksinställningar som visar olika driftlägen för en router: trådlös, accesspunkt, repeater, mediabro, AiMesh-nod.
 
Tack för svar. En (dum)fråga. Om jag sätter min router (RT-AC68U ) i AP mode, fungerar den bara som en switch då eller skickar den ut "wifi" också?
 
D Denaxe skrev:
Tack för svar. En (dum)fråga. Om jag sätter min router (RT-AC68U ) i AP mode, fungerar den bara som en switch då eller skickar den ut "wifi" också?
En AP är ju en AccessPunkt för just Wifi, men det kan vara så att man även kan ansluta trådade prylar till en AP Sen en AC68U kan då även välja att köra som en AP så kopplas alla routerfunktioner bort och den är kompatibel med AiMesh med senare firmware.
AiMesh är mycket enkelt att hantera och så här ser ut på min AC68U i AP-läge
Pallar inte med appar så jag kör alltid via en laptop men det ska vara lätt! ;)
Skärmdump av ASUS-router gränssnitt, visar AiMesh-system, anslutna klienter och nätverksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Förlåt men jag blir inte mycket klokare :rofl:

Bilden nedan visar hur jag tänkt hemma. Vill att alla rutor som är markerade med grönt skall skicka ut wifi, dvs 4 st enheter som skickar ut wifi. Bor i 2-plan sutteräng med betongväggar på nedervåningen så det behövs 4 st av erfarenhet.
Alla linjer betyder att det är trådat. Jag har som sagt nätverksuttag i både Biorum och Vardagsrum (i biorummet är det dock ingen idé att sätta en mesh-nod) som går från det rum som RT-AC68U är placerad.

Så, skall jag ha min RT-AC68U som Wireless router eller Access Point?

Nätverksschema som visar en ASUS-router och CD6 Mesh-enheter anslutna till rum och enheter som TV och Xbox.
 
Ska TV verkligen gå genom routern? Jag har haft Viasat och då skulle TV boxen kopplas direkt från fiberconvertern.

/M
 
D Denaxe skrev:
Förlåt men jag blir inte mycket klokare :rofl:

Bilden nedan visar hur jag tänkt hemma. Vill att alla rutor som är markerade med grönt skall skicka ut wifi, dvs 4 st enheter som skickar ut wifi. Bor i 2-plan sutteräng med betongväggar på nedervåningen så det behövs 4 st av erfarenhet.
Alla linjer betyder att det är trådat. Jag har som sagt nätverksuttag i både Biorum och Vardagsrum (i biorummet är det dock ingen idé att sätta en mesh-nod) som går från det rum som RT-AC68U är placerad.

Så, skall jag ha min RT-AC68U som Wireless router eller Access Point?

[bild]
Det kommer att bli bra vilket som... lär dig ASUS app bara när du installerat. Sen kan man då enkelt ändra mha appen. En sak att jag valde AC68U som AP var att då fick jag fyra trådade LAN-portar på köpet och den har jag då bakom TV'n. (sen kör jag då resten med Ubiquity)

Sen att du aldrig sett AiMesh på din AC68U kan beror på att du aldrig bytt firmware?
https://www.asus.com/se/networking-...ers/rtac68u/helpdesk_bios/?model2Name=RTAC68U

Ladda sedan hem Asus routerappen för Android eller om du kör iPhone så kan du lära dig gränssnittet redan nu för din AC68U!
 
Redigerat:
M mgranbom skrev:
Ska TV verkligen gå genom routern? Jag har haft Viasat och då skulle TV boxen kopplas direkt från fiberconvertern.

/M
ATV står för Apple TV
 
P paralun skrev:
Det kommer att bli bra vilket som... lär dig ASUS app bara när du installerat. Sen kan man då enkelt ändra mha appen. En sak att jag valde AC68U som AP var att då fick jag fyra trådade LAN-portar på köpet och den har jag då bakom TV'n. (sen kör jag då resten med Ubiquity)

Sen att du aldrig sett AiMesh på din AC68U kan beror på att du aldrig bytt firmware?
[länk]

Ladda sedan hem Asus routerappen för Android eller om du kör iPhone så kan du lära dig gränssnittet redan nu för din AC68U!
Tack för svar. Jag testar att sätta AC68U som AP till en början så får vi se vad som händer. AC68U har legat undanstoppad i en låda dom senaste 2 åren då jag använt mig at Telias router som man fick med. Vet att den är sämre men den lirade med Telias extenders som jag hade 3st av (och då 4st wifi-enheter). FW kommer uppdateras på AC68U.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Tack för svar. Jag testar att sätta AC68U som AP till en början så får vi se vad som händer.
Och ZenWiFi AiMesh-routern får vara router?
Då måste Mesh-routerns WAN anslutas till fibetomvandlarens WAN och en kabel dras från Mesh routerns LAN till AP”n. Asus rouertns WAN blir en LAN port när den är AP och skall alltså dras till en LAN port på Mesh-routern.
Nätverksschema med enheter och anslutningar, handskrivna noter om konfiguration, router och mesh-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du, som du ritat, väljer att låta RT-AC68U vara ”Wireless Router/AiMesh router” så lägger du till alla ZenWiFi burkarna som AiMesh Node’r.

@paralun Vet du om det går att byta mode på AiMesh routern (Zeen Wi-Fi CD6) i ASUS Appen, eller måste man logga in på den och byta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.