Viktor.J Viktor.J skrev:
Alla dina problem som du lyfter i ditt andra stycka (isoleringsgrad och ventilation) är detsamma för vind. Blir äpplen och morötter annars :)
Beror på om vinden isoleras med samma klass som en ”vanlig” andra våning. Jag är uppvuxen i ett (visserligen ganska stort) 1,5-planshus, och övervåningen var isolerad och inredd som vilken övervåning som helst. Självklart lite varmare än nedervåningen på sommaren, men aldrig kall på vintern. Det var aktiv ventilation i det huset, så jag vet inte hur det hade varit med självdrag.
 
Byggde vårt "enplans" hus med oinredd källare som vi senare inredde själva.

En källare som inte sticker upp mer än 1.5m räknas inte som våning enligt BBR vilket innebär attdet går att bygga större hus om detaljplanen som i vårt fall har olika begränsningar på husets storlek för enplans- resp tvåplans-hus (och dessutom är vind ej tillåten att inredas i vårt område).

Ska man inreda den extra våningen senare själva är källare ett bättre alternativ, speciellt om man bygger en suteräng-källare för då kan husfirman bygga ovanvåningen med alla sovrum, vardagsrum, kök och badrum så man kan bo i huset (mha intermistiskt slutbesked på enbart ovanvåningen ) medans man bygger bonusrum (lekrum, verkstad, kontor, garage, tvättstuga, jättestor hall) i källaren själva vilket inte gör lika mycket om det dröjer med att bli klara och den typen av rum funkar bra i källare. Dock lite tråkigt att inte ha utsikt genom fönstret i arbetsrummet när man jobbar hemifrån men merparten av tiden tittar jag ändå på skärmen då jag är kontorsråtta. Ytterligare en fördel när man bygger själv är att damm och annat skräp faller neråt så det är lättare att undvika byggdamm i den färdiga ovanvåningen än på bottenvåningen när man inreder vind.

Planlösningsmässigt är ett enplans-hus bättre än tvåplans om man har mindre barn då de inte vill vara för långt från föräldrarna vilket innebär att det är en fördel om sovrum, kök och vardagsrum kan vara på samma våningsplan, samtidigt är det bra om man har möjlighet att gå ifrån och vara för sig själv och tonåringar vill kanske vara en bit bort från föräldrar så då är extra våningsplan väldigt bra, Kan man då få bort tvättstuga och hall från bo-våningsplanet kan husets byggyta minskas, vilket gör att enplanshus med ingång via suterräng-källare (lättare att få plats med en stor hall med när det är mindre konkurrents om kvadratmetrarna) är den optimala lösningen enligt mig, en sådan har även mindre risk för fukt jämfört med ren källare så det är inte problem att inreda ett sovrum för tonåringar som vill vara för sig själva där.

För det fall att man bygger ett prefabricerat trähus kommer hustillverkaren troligen förespråka extra våningsplan istället för källare då det är markfirman och inte husfirman som tjänar mest pengar på att bygga källaren. Merkostnaden för källaren för oss var typ hälften per kvadratmeter jämfört med ovanvåningen som husfirman gjorde vilket innebär att det var rimligt med en gigantiskt stor hall med massor med förvaring vilket det inte blir om man betalar fullt pris, vet dock inte vad motsvarande blir för inreda vind själv.

Personligen tycker jag att ett hus inte känns som ett riktigt hus om det inte har källare. En modern källare är sval och skön på sommaren och varm på vintern. Men man gillar olika vilket är bra för annars blir det tråkigt ;)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.