Hejsan.
Från att ha förbrukat 21000kw.h till 24000kw.h per år från 2011 till 2021 så föll elförbrukningen till 15000kw.h 2022.
Det som har skett i förändring är att elbolaget bytt elmätare.
Har även en fastighet till och skett lika dant där.
Har börjat fråga andra om detta och även andra har fått minskad förbrukning.
Det som är lika för dessa och mig är att elmätaren är bytt.Vi pratar 25% i mindre el.
Nån annan som reflekterat detta.
Vi har alltså inte själva ändrat på nåt.
Mvh
 
Om ni inte har gjort några andra förändringar så visar någon av mätarna fel. Men många har ju blivit medvetna om sin elanvändning senaste året och gör kanske små förändringar man inte tänker så mycket på som kan förklara en del av minskningen.

Anmäl till nätägaren så får dom kontrollmäta den gamla mätaren (dom ska sparas en viss tid efter bytet för att kunna kontrolleras) . Har den visat fel så kan ni ha rätt till återbetalning. Visar den rätt är det förmodligen fel på nya mätaren och ju förr det upptäcks desto bättre.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Då är det bara att anmäla då.
Har inte ändrat nåt som gör 5till 7000kw per år.
 
Det att detta uppdagades är att vid årsskiftet blev det rörligt pris och bytt leverantör iom det kollades förbrukning upp.Satt på fastpris fram till årsskiftet 22/23.
 
Räknar man med både el förbrukning samt fjärrvärmeförbrukningen när man ska räkna ut hur mkt stöd man får? Eller gäller stödet bara elförbrukning i hushåll?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Endast el. Du betalar ju inga flaskhalsavgifter för fjärrvärmen eftersom den inte överförs från norra till södra Sverige...
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mr_kenzo skrev:
Räknar man med både el förbrukning samt fjärrvärmeförbrukningen när man ska räkna ut hur mkt stöd man får? Eller gäller stödet bara elförbrukning i hushåll?
Frågan hänger kanske inte direkt ihop med tråden, men det är ett elprisstöd.
 
  • Gilla
mr_kenzo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan hänger kanske inte direkt ihop med tråden, men det är ett elprisstöd.
såg nu att den hamna helt fel måste ha scrollat förbi tråden om elstödet
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
De gamla mätarna borde haft fjärravläsning de med misstänker jag? I så fall bör du kunna få ut detaljerade siffror via mina sidor eller hos kundservice. Det bör ju synas en direkt minskning per dygn när den nya mätaren installerades tänker jag?
 
Jag fick konstiga data på min förbrukning som helt plötsligt visade 6-7kWh extra på natten förutom de 2kwh som är tomgångsförlusten. Dvs 8-9kWh totalt. när VVB började värma trots att förbrukningen varit försumbar.

Igår så började jag leta läcka på VVB, kolla kranar o fattade ingenting.

Kollade elbolaget o Tibber idag för o se hur natten före varit. Då hade jag en helt annan förbrukning. VVB hade bara tagit 3-4kwh totalt. Nu har det hänt ett par gånger att det har legat knäppa siffror som justerats efter ett par dagar.
 
tensiden tensiden skrev:
De gamla mätarna borde haft fjärravläsning de med misstänker jag? I så fall bör du kunna få ut detaljerade siffror via mina sidor eller hos kundservice. Det bör ju synas en direkt minskning per dygn när den nya mätaren installerades tänker jag?
Det var det vi plocka ut,månads och totalt och upptäckte.
Ska kolla som du skrev mer specefikt.
Mvh
 
hsd
M micke-71 skrev:
Jag fick konstiga data på min förbrukning som helt plötsligt visade 6-7kWh extra på natten förutom de 2kwh som är tomgångsförlusten. Dvs 8-9kWh totalt. när VVB började värma trots att förbrukningen varit försumbar.

Igår så började jag leta läcka på VVB, kolla kranar o fattade ingenting.

Kollade elbolaget o Tibber idag för o se hur natten före varit. Då hade jag en helt annan förbrukning. VVB hade bara tagit 3-4kwh totalt. Nu har det hänt ett par gånger att det har legat knäppa siffror som justerats efter ett par dagar.
Det kan bero på att elbolagen redovisar " preliminära uppgifter ", vilket är vansinne
Gör egna avläsningar direkt på mätaren och jämför
 
hsd hsd skrev:
Det kan bero på att elbolagen redovisar " preliminära uppgifter ", vilket är vansinne
Gör egna avläsningar direkt på mätaren och jämför
Näe tror det är inte preliminära uppgifter. Föregående dygns förbrukning kommer inte förrän lunch när de har fått in uppgifterna från mätaren. Ibland senare. Men som sagt, vid några tillfällen så har det blivit något knas.

Min VVB startar kl01 och brukar gå 40min - 2timmar på 3kw. Men att den går 3timmar flera nätter på raken när varmvattenförbrukningen varit nästan noll är ju knäppt. Vi hade typ förbrukat 10liter varmvatten medans elförbrukningen visade runt 170liter dygn, typ 0.5kubik på 3 dagar.

Men vid närmare eftertanke så var dessa dygn väldigt lika ett dygn före där vi var 2som duschade. Så frågan är om de lägger ut preliminära data hämtade från dygnet före om det blir något skit med att de inte lyckas läsa av mätarna…. Det skulle förklara varför det är korrekt i 95% av fallen och sedan rätta till sig i de knasiga gångerna.

Hur som helst så har jag en Tibber pulse Han (rj45) sedan i måndags så nu har jag ju löjligt mycket data.
 
Redigerat:
M micke-71 skrev:
Så frågan är om de lägger ut preliminära data hämtade från dygnet före om det blir något skit med att de inte lyckas läsa av mätarna….
Ja, exakt så. Mätaren sparar ett antal dygns data och skickar om det tills elbolaget är nöjda. Kommer inte siffrorna till elbolaget i tid så visar dom preliminära siffror baserade på tidigare förbrukningsmönster tills dom har fått alla siffror från mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.