På uppmaning från den här tråden skriver jag nu en beskrivning på hur jag löste ”notis när något lämnats i brevlådan”.

Först mina förutsättningar:

Systemet har en Homey som controller.
Brevlådan är en Flexbox paketbrevlåda som är placerad kanske tio meter från huset.

Brevlådan är ett mindre mekaniskt underverk med tre olika luckor. En för kuvert som trycks inåt av avlämnaren, en större lucka för paket som dras utåt samt vittjningsluckan som även den öppnas utåt. Dessutom har den en lös botten som tas bort om man ska vara borta lite längre, så lådan inte fylls. Lådan är dessutom helt i plåt.

Allt detta gör att alla typer av magnetkontakter går bort. Även trycksensor i botten går bort pga av den lösa botten och vibrationssensor föreställer jag mig är väldigt svår att träffa rätt gällande känslighet. Postlådan är ju en stor resonanslåda så jag ser framför mig att en passerande lastbil skulle kunna utlösa sensorn.

I ovan länkade tråd föreslog medlemmen RoAd rörelsesensor, vilket jag kände var genialiskt…varför har jag inte tänkt på det själv? Vi skulle ändå beställa hem lite grejer från IKEA, så jag la ned en Trådfri rörelsesensor. Trådfri är ju Zigbee-protokollet som bildar mesh, så jag la också med en LED glödlampa till en armatur som sitter på husfasaden.

På grund av att lådan är helt i metall bildar den en perfekt faradays bur, vilket gör att rörelsesensorns sändardel inte kan sättas inuti den. Därför krävdes lite modifiering.

Jag hittade några guider på nätet hur man tar isär sensorn och det handlar bara om att (försiktigt) bända ut det yttre höljet så lossnar plastbiten som håller batterierna på plats. När den är borta får man bända igen (ännu mer försiktigt) för att få ut kretskortet. Väl ute så lödde jag bort själva sensorn från kortet. Här syns den liggandes upp och ned bredvid platsen den satt från början.

Elektronisk kretskort med komponenter monterat på testfixture med spetssondar för diagnostik eller testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måttade till tre kopparkardeler från en gammal elkabel så sensorn hamnade på lagom avstånd för att sticka ut utanför sensorhöljets framsida och lödde fast allt.

Kretskort med elektroniska komponenter och monteringsskruvar mot blå verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tog jag lite smältlim för att staga upp och fuktskydda kopparkardelerna och lödningarna.

Elektronisk krets på blå arbetsyta, komponenter, lödning, kretskort, ingen synlig person, teknikreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sensorn är IP44-klassad, så det finns tätning mellan kretskortet och batterihållardelen, samt i batteriluckan. Dock skadar det inte med hängslen och livrem, så jag penslade all elektronik (utom själva sensorn) med Corrosion-X (googla om du vill veta mer om det) och drog på lite vaselin på gummitätningarna.

Nästa steg var att ordna en slät yta på sensorns framsida, som alltså ska sättas bakom brevlådan med sensorn stickande in i ett uppborrat hål. Jag hittade en gammal plastbit jag sparat (tror det var en del av förpackningen till en iPod jag köpte för hundra år sen) som jag klippte till och limmade på plats med något silikonlim. Ett hål borrades för sensorn.

Oval objekt med kopparöverdrag och gravyr, på blå linjalerande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tätade runt sensorn med smältlim.

Oval metallisk låda med genomskinlig limtapp och microchip, ritning på ytan, placerad bredvid linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och avslutade med att spraymåla hela baletten svart. Ett hål borrades på i brevlådans baksida och sensorn sattes på plats med dubbelhäftande tejp.

Svart låda på en pelare, snedvinkel, dagtid, naturelement, ute, trolig temperaturgivare eller kontrollenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut inne i lådan. Efter att bilden togs har jag limmat fast sensorns fresnellins framför sensorn. Dels för att jag tror att sensorn blir lite för känslig utan den, men framförallt för att skydda den. Jag testade lite och allt verkade fungera fint.

Metallkonstruktion med röd pil som pekar på skruv, mörk bakgrund, industriell detailj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag vaknade dagen efter hade jag dock fått ett helt gäng notiser om att det lämnats post, och de fortsatte komma. Jag trodde att kanske mina förlängningsben strulat till impulserna från sensorn till kretskortet, och att hela projektet därför varit förgäves…men när jag gick ut för att kika såg jag att hela prylen ramlat av brevlådan och låg på marken! :rofl: Jag hade använt Biltemas svarta dubbelhäftande, och den är normalt sett "så där"…men den gillar verkligen inte kalla ytor (det var under nollan och väldigt fuktigt när jag satte sensorn på plats). Jag satte dit den igen och drog en tejp tvärs över hela lådan provisoriskt för att hålla den på plats.

Nu har sensorn suttit på plats i två dygn och har inte falsklarmat någon gång. Det har inte varit någon postutdelning, men jag har testat att lägga i ett kuvert själv några gånger och det har fungerat varje gång.

Tiden får utvisa hur driftsäkert det är, men det känns lovande. Det enda jag inte är 100 nöjd med är att sensorn sitter på plats permanent med dubbelhäftande (tänkte byta till någon 3M-tejp när det blir lite varmare). Om något strular så jag t ex behöver para ihop den med Homey igen på nära håll måste jag bryta loss den. Jag funderade på självhäftande kardborre, men det ger inte ett vattentätt förband mellan sensorn och brevlådan, vilket jag inbillar mig är bra. Tips på lösning mottages gärna...kanske kan jag limma ett par starka magneter på insidan av den gamla iPod-förpackningen?

Detta kostade mig 99 kr för sensorn och lite smågrejer jag redan hade. Visst, det kräver lite lödkunskap och milt våld för att få isär grejerna, men för en hundring är det ju värt att ge det ett försök tycker jag. (y)
 
  • Plastdel av handkontroll på en teknisk arbetsmatta, skruvpositioner märkta, antydan till hobbyreparation eller modifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Allium och 16 till
  • Laddar…
Coolt,
Skulle kraftigt magnetband vara lösningen att få den att sitta fast?..finns en del olika utföranden på Google.
 
Om man fäster sensorn med längre kabel så skulle man kunna sätta elektroniken i en eldosa som man limmar på lådan. Måste man fixa något är det bara att öppna eldosan.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Coolt,
Skulle kraftigt magnetband vara lösningen att få den att sitta fast?..finns en del olika utföranden på Google.
Jag har aldrig sett ett kraftigt magnetband...men det kanske finns. :thinking: Annars tror jag inte att det är något större problem att få in en vanlig magnet i höljet. Fast då tappar jag ju vattentätheten ändå kom jag på. Nu är det inte kritiskt...själva sensorkomponenten är vatten och gastät...så det handlar om att inte få in vatten i brevlådan. Men en smal sträng butylmassa på ovansidan av enheten leder ju bort vattnet, och är enkel att ta bort/återställa om enheten måste tas bort. Så får det nog bli. Kanske räcker det med bara butylmassa förresten...det är ju riktigt klibbigt! :D
 
Biltemas multibond-lim är riktigt bra för pengarna. Finns olika färger också så det blir godkänt av frun.
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Om man fäster sensorn med längre kabel så skulle man kunna sätta elektroniken i en eldosa som man limmar på lådan. Måste man fixa något är det bara att öppna eldosan.
"Problemet" jag försöker lösa är om enheten måste tas bort helt, t ex för att paras om mot Homey. Då behöver enheten vara bara några centimeter ifrån...så då får det bli en vääääldigt lång kabel. :rofl:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Biltemas multibond-lim är riktigt bra för pengarna. Finns olika färger också så det blir godkänt av frun.
Alltså att få fast enheten permanent är inget problem. Se mitt förra inlägg. (y)
 
P Paxman skrev:
Då behöver enheten vara bara några centimeter ifrån...
Stämmer verkligen det? I IKEA's anvisningar står det att man ska hålla enheten direkt mot parningssymbolen på enheten man ska styra, men jag har lagt in knappar och sensorer i Home Assistant utan att bry mig om att vara ens i närheten.

Jag tror det mest är för att inte prylen ska para sig med fel enhet?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stämmer verkligen det? I IKEA's anvisningar står det att man ska hålla enheten direkt mot parningssymbolen på enheten man ska styra, men jag har lagt in knappar och sensorer i Home Assistant utan att bry mig om att vara ens i närheten.

Jag tror det mest är för att inte prylen ska para sig med fel enhet?
Du har nog helt rätt. Jag tog det mest som exempel på en grej som gör att jag vill kunna ta bort enheten. Det kan också vara om jag t ex misstänker att det kommit in vatten i den, eller att jag ser att något av batterierna läckt osv. Jag gillar helt enkelt inte grejer som sitter fast på svåråtkomliga ställen.

Och även jag har parat grejer långt ifrån Homey vilket oftast fungerar utmärkt. Jag läste tom någonstans att när det gäller Zigbee så kan det vara en fördel att INTE flytta en enhet som behöver paras om närmare controllern. Detta för att enheten då använder mesh-nätet korrekt på en gång istället för att behöva anpassa det efter att den satts på sin ordinarie plats.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Magnetband tror jag inte heller på, men några kraftiga neodymmagneter kan däremot få den att sitta "som klistrad" där. Om du dessutom har ett tunnt gummi-lager ytterst på den så kommer du dels täta hålet mot brevlådan något, dels få lite mer friktion som minskar risken för att den ska röra sig om det byggs på is eller annan vikt senare.

Själv har jag en rPI ZeroW monterad i taket på min brevlåda med en magnet på sjäva rPI'n och en på kameran och de har suttit utan att rubbats oavsiktligt i snart två år.
 
Jag tänkte en aqara vibrationssensor i brevlådan, på undersidan av locket. Har en helt vanlig brevlåda. Jag har deras tempsensor utomhus och den funkar hur bra som helst trots kylan.

Jag vill dock bara ha en avisering när post lämnas inte här jag själv tar ut posten ur brevlådan. Jag tänker mig att den bara aviserar en gång per dygn, första gången brevlådan öppnas, för då vet jag ju att det finns post i den.
 
Du har bara en leverantör av post?
 
H henk2055 skrev:
Jag vill dock bara ha en avisering när post lämnas inte här jag själv tar ut posten ur brevlådan. Jag tänker mig att den bara aviserar en gång per dygn, första gången brevlådan öppnas, för då vet jag ju att det finns post i den.
Eftersom det är som kashieda skriver, att det kan lämnas post flera gånger per dag, så är nästa steg för mig att försöka lösa att Homey "vet" ifall någon vittjat lådan eller inte. Detta kan jag göra eftersom den stora (låsbara) luckan inte används av avlämnare, men det gäller bara att hitta någon fungerande sensor för den. På så sätt kan jag slippa få notis vid varje avlämningstillfälle, vilket jag också tycker är lite onödigt.

Då kan jag programmera att när någon av avlämningsluckorna öppnas sätts status "Yes" i Homey, och notiser om lämnad post stängs av. När någon sen vittjar lådan med stora luckan sätts status till "No" och en notis skickas att posten är hämtad samtidigt som avlämningsnotiser aktiveras igen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Eftersom det är som kashieda skriver, att det kan lämnas post flera gånger per dag, så är nästa steg för mig att försöka lösa att Homey "vet" ifall någon vittjat lådan eller inte. Detta kan jag göra eftersom den stora (låsbara) luckan inte används av avlämnare, men det gäller bara att hitta någon fungerande sensor för den. På så sätt kan jag slippa få notis vid varje avlämningstillfälle, vilket jag också tycker är lite onödigt.

Då kan jag programmera att när någon av avlämningsluckorna öppnas sätts status "Yes" i Homey, och notiser om lämnad post stängs av. När någon sen vittjar lådan med stora luckan sätts status till "No" och en notis skickas att posten är hämtad samtidigt som avlämningsnotiser aktiveras igen.
Hade en sådan tanke förut, men jag låter den låsbara luckan vara olåst till vardags och det är rätt ofta som den används av posten för att lämna av större försändelser.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hade en sådan tanke förut, men jag låter den låsbara luckan vara olåst till vardags och det är rätt ofta som den används av posten för att lämna av större försändelser.
Tanken med notis när posten hämtats in är att den andre i hushållet ska veta att så skett. "Nyttan" med brevlådenotiser är ju att man ska slippa gå i ogjort ärende, så om jag vittjat lådan och inte förmedlat detta till frun så ska hon slippa gå och kolla i onödan.

Vår brevlåda är som sagt en paketbrevlåda, så den har en större lucka för avlämning. Dock är den givetvis mindre än vittjningsluckan...men den tror jag bara har använts av ett bud en gång, som var för lat för att lämna vid dörren som var avtalat.

Vi brukar också alltid ha vittjningsluckan luckan olåst, men det har inte känns helt bra. Dock orkar vi inte hålla på med nyckeln, men igår snubblade jag på den här produkten. Jag var inne på Flexbox's hemsida för att kolla på bilderna av vår brevlåda (för att se om jag kunde komma på något sätt för någon sensor för vittjningsnotis) och såg att de gjorde reklam för den där prylen. När jag kollade Inside the box's hemsida så såg jag att de just nu hade kampanj i vår kommun, så priset var bara 299 kr inkl frakt. Tänkte att det kan vara värt att se ifall det funkar som de påstår. Möjligen öppnar det även upp för att integrera vittjningsluckan i Homey på något sätt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.