tensiden tensiden skrev:
Vad gäller grusväg tycker åtminstone jag att det bästa är att mekaniskt bearbeta.
Visst, det enklaste är att köra något medel som ättika eller salt, men växtligheten kommer tillbaka väldigt fort.

Bästa resultat har jag fått genom att gräva upp och sålla gruset och lägga tillbaks. Är visserligen lite jobb för stunden, men sen håller det sig bra under många år framåt utan mer arbete än att kratta eller köra med gårdsharv. Då påverkar man inte miljön negativt heller utan håller naturvänner glada.
Jag kör med gasolbrännare o svider bara över växterna tills dom krymper. Sen vissnar dom och tar ett par veckor innan dom är tillbaka. Gör det Max 3 gr om året o vår gårdsplan är fin. Hört vanligt gårds salt gör susen också
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
T tergo skrev:
kanske bättre att döda mossan först innan man krattar så man inte sprider mossan
Spelar det någon roll om man ska sprida järnsulfat? Min erfarenhet är att järnsulfat är ruskigt dödligt för mossa, så jag har svårt att tro att en enda spor tar sig. Hade en mossmatta på framsidan som jag vattnade järnsulfat över en enda gång för två år sedan och sedan dess har jag inte sett någon mossa alls. Den tvärdog och har inte kommit tillbaka.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
+Skönt att gå barfota på. Mycket mossa =försäljningsargument…..
Om det är en regnig sommar är inte mossa så roligt. Det brukar vara regniga somrar i det här landet :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Någon sa att AdBlue var bra ogräsmedel, för grusgångar då.
 
Blodsoppen
När jag sotar ur pannan så brukar jag strö den fina askan på mossan i gräsmattan. Väldigt effektivt.
 
Det mest effektiva sättet att utrota mossa på är inte att döda mossan utan göda gräset som då växer och "tar över"
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Ta bort det som skuggar gräsmattan. Sedan kratta bort den döda torra mossan
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det mest effektiva sättet att utrota mossa på är inte att döda mossan utan göda gräset som då växer och "tar över"
Precis. Man göder gräset med järnsulfat... Win-win.
 
  • Gilla
Margot55
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om det är en regnig sommar är inte mossa så roligt. Det brukar vara regniga somrar i det här landet :(
Jag bor mellan Åre och Östersund. Här regnar det aldrig.....
 
C
Min erfarenhet är att mossan kommer tillbaka ganska snabbt. Järnsulfat är säkert en effektiv accelerator i kombination med andra åtgärder som gör att mossan inte trivs, men som enda åtgärd på ställen där mossan har förutsättningar att trivas bra är det synnerligen värdelöst.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Blodsoppen
C cpalm skrev:
Min erfarenhet är att mossan kommer tillbaka ganska snabbt. Järnsulfat är säkert en effektiv accelerator i kombination med andra åtgärder som gör att mossan inte trivs, men som enda åtgärd på ställen där mossan har förutsättningar att trivas bra är det synnerligen värdelöst.
Dom jag sade innan. Prova aska
 
Vill du få bukt på problemet, så det inte kommer tillbaka, så bör du ta tag i grundproblemet till varför du får mossa i gräsmattan.

Lufta den genom att antingen använda en gräsmatteluftare eller en vertikalskärare.
Gödsla gräsmattan, mossa tycker inte om gräsgödning och gräset tar över. Klipp gräset mindre, men oftare.

Tar du bara död på mossan, men låter grundproblemet vara kvar, så har du snart mossa i gräsmattan igen. Gräs växer i regel ner till 5-10 grader. Medans mossa i regel växer ner till 0 grader.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Järnsulfat är det mest effektiva mot mossa som sagt var. Det är inte ens giftigt, utan funkar snarare som gödning för det "riktiga" gräset.
Jag köpte en stor hink härifrån:
[länk]
tillsammans med en dunk man kopplar på vattenslangen:
[länk]
Kan detta vara bra mot mossan på takpannorna tro?
 
nikasp
C cpalm skrev:
Min erfarenhet är att mossan kommer tillbaka ganska snabbt. Järnsulfat är säkert en effektiv accelerator i kombination med andra åtgärder som gör att mossan inte trivs, men som enda åtgärd på ställen där mossan har förutsättningar att trivas bra är det synnerligen värdelöst.
Jag kämpar på med järnsulfat. Behandlade hela tomten i höstas men mosshelvetet ger sig inte. Grönt och fint nu med fina 6 plusgrader och blött nästan jämt här i Stockholm. Får köra en sväng snart igen om det inte blir minus igen, går rätt snabbt men jäkla slabb. Sprutar med vattenslang och injektorspruta. Behandlade i torpet i Sörmland också och den mossan bara skrattade åt mig nu vid jul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.