Var i helgen och kollade på ett hus från 70-talet som tillhörde ett dödsbo men varit bebott tills nyligen. I ett sovrum som ligger ovanpå outgrävt hade golvbjälkar släppt från syllen så att golvet hängde ner. Tyvärr ej inspekterbart. Fuktkvot enligt besiktning 24%.

Vad säger ni om detta? Hur går man vidare? Låter ju som svåra rötskador men känna lite ovanligt för ett såpass nytt hus. Såg inga uppenbara fuktfläckar eller mögel någonstans även om det luktar i huset.

Kan man borra hål och gå in med kamera eller vilka undersökningar bör man göra?
 
Om det inte går att komma in och undersöka, så får man väl förutsätta att HELA bjälklaget behöver bytas ut. Och ev. att man måste göra någon större åtgärd på grunden för att undvika att det händer igen.

Och lägga sitt bud därefter.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ungefär så är det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag får kontemplera lite och fundera på om det är värt det. Vissa hus passar bara för folk utan krav eftersom renovering är för dyrt. Det här huset har tyvärr inte tagits om hand i tid och nu är det nog lite sent för att rädda det om man inte är byggare själv med rätt kontakter.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag får kontemplera lite och fundera på om det är värt det. Vissa hus passar bara för folk utan krav eftersom renovering är för dyrt. Det här huset har tyvärr inte tagits om hand i tid och nu är det nog lite sent för att rädda det om man inte är byggare själv med rätt kontakter.
Om fler resonerar som så, att man måste vara yrkesman med kontakter för att byta/renovera ett bjälklag kan nog huset bli billigt, har du is i magen väntar du tills priset sänks eller lägger ett skambud nu. Att riva och byta ett bjälklag är ju inte hjärnkirurgi och vanligt byggnadsarbete innomhus under tak och med sågat/hyvlat torrt måttnoggrant virke har folk klarat själva länge, det är ju inte som på 1800tals hus där man behöver ut i skogen för att hugga och skrä måttanpassade bjälkar i rätt tid.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
sovrum som ligger ovanpå outgrävt
Vad menar du? Torpargrund?

Om inte säljarna behagar såga upp och titta skulle jag värdera huset till tompriset minus rivningskostnad ungefär.

Rötan kan ju vara överallt.
 
J Jaggatagga skrev:
Vad menar du? Torpargrund?

Om inte säljarna behagar såga upp och titta skulle jag värdera huset till tompriset minus rivningskostnad ungefär.

Rötan kan ju vara överallt.
Ja huset står på en bergssluttning. I mitten är det källare men ytterändarna är torpargrund utan inspektionslucka.

Känns som tidigare skribent sa att det blir svårt att sälja huset. Får hoppas att det kommer ner i pris, det är ett dödsbo och jag antar att de efterlevande vill göra klart.
 
Du kan ju begära att själv få såga upp och inspektera innan köp ?

När vi sålde dödsboet efter vår pappa så hade köparna det villkoret. Så dom sågade upp en inspektionslucka i krypgrunden, med villkoret att återställa/göra en riktig lucka om dom inte gick vidare.
Nu köpte dom kåken iofs, det var snustorrt i grunden, men för oss var det ett ok villkor att ha - vi hade ju ingen aning om hur det såg ut heller och om ngn annan skapade en inspektionslucka så var ju det en fördel inför ev senare försäljning också om nu inte detta köp hade gått igenom...
 
Det är bara vanligt arbete att byta golv så inte behöver du låta dig skrämmas av det men priset måste ned så du får en hygglig timpenning för arbetet.
Även om rötan skulle ha gått in i syllarna behöver det inte vara katastrof. En kamrat hade råkat ut för det efter att han putsade om fasaderna med för tätt bruk. Vi kapade av hela huset under fönstren och bytte nederdelen. Det mesta arbetet kunde han göra själv och när det blev för komplicerat för honom så han måste ha proffshjälp var jag där och hjälpte till några dagar.

Klaskarlsson har ett bra förslag!
Gör avtal om att du sågar upp före köp och om det inte blir köp återställer du hålet.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.