hahalj
Tänker byta ut de befintliga K1 N termostaterna i badrum och hall mot någon smart variant med antingen wifi/Tuya eller zigbee anslutning. Ett problem är de ingjutna NTC-sensorerna i golvet som är på 100 kohm, jag hittar bara termostater som klarar 10 kohm, några har stöd för upp till 47 kohm.

Någon som har hittat nån smart termostat som klarar:
  • 100 kohm NTC sensor?
  • styras via wifi/Tuya eller zigbee och kunna
  • - leverera tempereraturvärden från luft och golv?
  • - ändra börvärde?
  • - sättas av/på?
 
Om du vill labba så skulle man ju kunna prallellkoppla ett lämpligt motstånd, så att termostaten "ser" ex. 45 kohm.

Men kombinationen kommer ju inte att bete sig som en "riktig" NTC sensor. Det blir en flackare kurva.
 
Jag har bytt en vanlig dum till heatit zwave, de har även wifi version och klarar 100 Kohm. zwave versionen fungerar kanon med HA. Zwave versionen verkar inte ha 100 kohm utan det är endast wifi versionen
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Detta information får du i HA
Smart hem-panel visar golvvärme kontroll, rumstemperaturer, och elförbrukningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gränssnitt för golvvärmestyrning med måltemperaturinställning och aktuell temperaturvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan du använda automationer för att styra värmen. Jag styr med tibber priset, billig el så blir det 23 grader. Dyr så får man 17. Det är ju en tröghet i golvet och varmare än 17 i rummet
 
hahalj
Dudeish Dudeish skrev:
Jag har bytt en vanlig dum till heatit zwave, de har även wifi version och klarar 100 Kohm. zwave versionen fungerar kanon med HA. Zwave versionen verkar inte ha 100 kohm utan det är endast wifi versionen
Det kan ju vara en kandidat, men wifi versionen stöds alltså inte av HA? Håller på att planera mitt HA-system för i första hand Wifi/Tuya och Zigbee, men inte zwave. Hade ju inte hjälpt ändå då om den inte klarar 100 kohm.
 
hahalj
Dudeish Dudeish skrev:
Verkar tyvärr vara så att HA inte har stöd för den, men tittade lite och denna verkar HA ha stöd för
[länk]
Tack för tipset. Verkar dock som man måste köpa till en Wifi-modul, det springer iväg i kostnad...

Dudeish Dudeish skrev:
HA stödet verkar inte vara officiellt, så det kanske inte fungerar så bra. Ifall du har HA skulle jag ta e zwave version. Du behöver såklart en sticka för det också men en som denna [länk]. Jag kör både zigbee och zwave från min HA, köper då den produkt som passar bäst istället för den produkt som stödjer zigbee eller zwave :)
Jo, det kanske blir så iaf till slut. Håller på att bygga mitt HA-system, det är inte igång ännu.

Hittade nu en annan för Zigbee och stöd för 100 kohm, kanske kan vara nåt?
https://www.elbutik.se/product.html/namron-zigbee-touch-termostat-16a

NTC R25=10K±1%@25°C, B25/50=3950K±1% (factory setting)
NTC R25=15K±1%@25°C, B25/50=3950K±1%
NTC R25=12K±1%@25°C,B25/50=3950K±1%)
NTC R25=50K±1%@25°C, B25/50=3950K±1%
NTC R25=100K±1%@25°C, B25/50=3950K±1%
 
Den har jag inte sett eller hittat innan, ser ut att vara en bra match för dig
 
hahalj
hahalj hahalj skrev:
Hittade nu en annan för Zigbee och stöd för 100 kohm, kanske kan vara nåt?
[länk]
Det verkar som att denna inte har färdigt stöd i HomeAssistant/Zigbee2MQTT, då skulle man själv behöva ta fram det. Finns visserligen metoder för det, men ...
Har kollat i detalj hur det är med sensorerna, i badrummet var det tydligen 10 kohm så då finns det fler alternativ.
I hallen är 100 kohm, men det verkar vara lätt att få ut sensorn och stoppa i en ny med annat värde. Får lossa lite väggpanel så kommer man åt röret där kablarna till sensorn går in i golvet.
 
Raychem Senz Wifi fixar 100kohm.

/Höghus
 
hahalj
Höghus Höghus skrev:
Raychem Senz Wifi fixar 100kohm.

/Höghus
Ja, den finns på min lista. Bland de dyrare alternativen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.