Hej
Vad är den mest effektiva medlet att döda mossa med? Det kvittar om jag köper det här i Sverige eller ebay. Läste lite gamla tråder om det men vad är det som gäller idag?

Fråga två:
Effektiv medel som dödar all vegetation på grusväg?
 
Mossa i gräsmatta ? Stor mängder? Bilder?
 
Är väl fortfarande järnsulfat som är det bästa/billigaste. Ferrogent till exempel.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mossa i gräsmatta ? Stor mängder? Bilder?
Ja det är säkert 100-150 kvm mossa i vår gård. Det är inte bara mossa på dessa delar av gården utan även lite gräs som tittar fram här och där mellan mossan. Har tyvärr inga bilder just nu, är på jobb.
 
Vi har massor av mossa i våra gräsmattor, blandat med gräs. Fördelar: växer långsammare och torkare ut långsammare om det är en het sommar. Dvs mindre jobb om man står ut med det visuella. Jag skulle inte lägga ner massor av jobb och pengar på "den perfekta gräsmattan" :)
 
  • Gilla
Ockupanten och 14 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har massor av mossa i våra gräsmattor, blandat med gräs. Fördelar: växer långsammare och torkare ut långsammare om det är en het sommar. Dvs mindre jobb om man står ut med det visuella. Jag skulle inte lägga ner massor av jobb och pengar på "den perfekta gräsmattan" :)
+Skönt att gå barfota på. Mycket mossa =försäljningsargument…..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Okej, ingen som har svar på fråga 2? Ättika?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Salt både dammbinder, håller fukt och dödar växtlighet…….
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
makeover makeover skrev:
Okej, ingen som har svar på fråga 2? Ättika?
Salt
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Eftersom inlägget är i "gräsmatta" kanske vare sig salt eller ättika är aktuellt eftersom det gissningsvis finns lite gräs att behålla.

Järnsulfat, som redan nämnts, är nog det bästa. Kratta (eller mossriv) bort mossan, vattna ut järnsulfat över hela ytan, kratta ner lite gräsfrön och vattna vid behov. Brukar funka rätt bra.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
kanske bättre att döda mossan först innan man krattar så man inte sprider mossan
 
  • Gilla
Johansbygge
  • Laddar…
Vi som föreslår salt svarar givetvis på fråga 2 ;) om hur man dödar växtlighet på en grusväg
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad gäller grusväg tycker åtminstone jag att det bästa är att mekaniskt bearbeta.
Visst, det enklaste är att köra något medel som ättika eller salt, men växtligheten kommer tillbaka väldigt fort.

Bästa resultat har jag fått genom att gräva upp och sålla gruset och lägga tillbaks. Är visserligen lite jobb för stunden, men sen håller det sig bra under många år framåt utan mer arbete än att kratta eller köra med gårdsharv. Då påverkar man inte miljön negativt heller utan håller naturvänner glada.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.