Har samlat på mej tips gällande hur jag åtgärdar fuktig kallvind.

anledningen till fukten är främst avsaknad av ångspärr, detta kommer jag åtgärda men jag vill inte förlita mej på endast detta nu när fukten redan är på vinden.

Fick svaret att höja temperaturen för att höja daggpunkten, vad är bra metoder att höja temperaturen ? värmeslinga ?

Se bild:
Luften i rummet till vänster är torr. Går det låta den genom en ventil stiga till taket (råsponten) i syfte att skapa värme och flöde i kallvinden ?

Jag förstår att detta är en oeffektiv metod sett till energi, men är den möjlig att göra sett till fukt-risker? betalar gärna en extra slant i elkostnad givet att jag blir av med fuktproblemet under vintermånaderna.

alla tips mottages gladeligen

mvh
 
  • Teknisk ritning av sektion genom vägg med isolering, värmeväggar och takregel. Anvisningar för isoleringens tjocklek och ventilplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael.Stugansson skrev:
Har samlat på mej tips gällande hur jag åtgärdar fuktig kallvind.

anledningen till fukten är främst avsaknad av ångspärr, detta kommer jag åtgärda men jag vill inte förlita mej på endast detta nu när fukten redan är på vinden.

Fick svaret att höja temperaturen för att höja daggpunkten, vad är bra metoder att höja temperaturen ? värmeslinga ?

Se bild:
Luften i rummet till vänster är torr. Går det låta den genom en ventil stiga till taket (råsponten) i syfte att skapa värme och flöde i kallvinden ?

Jag förstår att detta är en oeffektiv metod sett till energi, men är den möjlig att göra sett till fukt-risker? betalar gärna en extra slant i elkostnad givet att jag blir av med fuktproblemet under vintermånaderna.

alla tips mottages gladeligen

mvh
Du kanske kan sätta en avfuktare på kallvinden ?
Har du problem med fukten förresten ?

Jag har kring 70% luftfuktighet på min kallvind just nu på vintern, men det är ju i linje med uteluften, så inga problem. Virket håller däremot 15-16% på det ställen jag har mätt. Har varit uppåt 17% på ngt ställe under hösten, så jag ska hålla koll dock.
 
Största felet ser ut att vara för litet luft mellan isolering och vattentak så den blir svårt att få en bra naturlig ventilation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Största felet ser ut att vara för litet luft mellan isolering och vattentak så den blir svårt att få en bra naturlig ventilation.
50mm öppet vid taknock. 50mm fit takfot.

Mellan 30-150mm från tak till isolering.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kanske kan sätta en avfuktare på kallvinden ?
Har du problem med fukten förresten ?

Jag har kring 70% luftfuktighet på min kallvind just nu på vintern, men det är ju i linje med uteluften, så inga problem. Virket håller däremot 15-16% på det ställen jag har mätt. Har varit uppåt 17% på ngt ställe under hösten, så jag ska hålla koll dock.
10-15% högre på vinden jämfört med utomhus.

Ingen plats för avfuktare uppe på vinden. Har ca 1dm luftspalt
 
M Mikael.Stugansson skrev:
50mm öppet vid taknock. 50mm fit takfot.

Mellan 30-150mm från tak till isolering.
30-150mm låter väldigt lite...känns som att det kanske kan vara för lite ventilation.
En fläkt kanske skulle kunna hjälpa, eller som sagt en avfuktare - men den drar troligen lite mer el dock..
 
Isolera taket utvändigt.
Jag har ett gammalt hus från 40-talet med kallvind. I samband med byte av yttertak för 5 år sedan så la jag 10cm cellplast mellan råsponten och läkten. Det gjorde stor skillnad på klimatet i huset. Varmare på vintern och svalare på sommaren. Det är sällan under 10 plusgrader på vinden nu, detta trots att vi ofta har perioder med 10-15 minusgrader ute.
 
G Gabbe1 skrev:
Isolera taket utvändigt.
Jag har ett gammalt hus från 40-talet med kallvind. I samband med byte av yttertak för 5 år sedan så la jag 10cm cellplast mellan råsponten och läkten. Det gjorde stor skillnad på klimatet i huset. Varmare på vintern och svalare på sommaren. Det är sällan under 10 plusgrader på vinden nu, detta trots att vi ofta har perioder med 10-15 minusgrader ute.
Taket ifråga är byggt av firma för 8 månader sedan. Synd att riva upp allt nu.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
M Mikael.Stugansson skrev:
Taket ifråga är byggt av firma för 8 månader sedan. Synd att riva upp allt nu.
Finns det ett fuktproblem? Har du mätt, inspekterat?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det ett fuktproblem? Har du mätt, inspekterat?
Japp har fukt mot råsponten.

Har ej ångspärr i sovrummet och därav fukt ovanför sovrummet.
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Japp har fukt mot råsponten.

Har ej ångspärr i sovrummet och därav fukt ovanför sovrummet.
Hmmm, ett sovrum brukar sällan vara källa till problem, däremot badrum…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm, ett sovrum brukar sällan vara källa till problem, däremot badrum…
Har inte haft ventilation i sovrum.

Fuktproblem är mindre vid badrummet av nån anledning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mikael.Stugansson skrev:
Har inte haft ventilation i sovrum.

Fuktproblem är mindre vid badrummet av nån anledning.
Om du har ventil nu lär det vara 0,01% risk för fuktproblem på vinden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om du kan sätt huset i undertryck med en ventilationslösning kan det möjligen vara en lösning.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om du kan sätt huset i undertryck med en ventilationslösning kan det möjligen vara en lösning.

Monterade ventilation för 2 veckor sedan så har ej sett resultat ännu.

Just nu är huset undertryck under hela natten och stundvis på dagen.

Dyrt att ha undertryck 24/7 tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.