Elen är dyr när det är kallt ute då många använder el. Men som inatt och idag är den billig använder inte folk ännu mer el då? jag gjorde det iaf. Vaska som fan.. tror nästan det går åt mer el när det är billigt än när det är kallt. Förstår inte bara hus priserna sätts..
 
Det är inte många som förstår sig på marknaden, för mig tog det flera månader ;0) En stor påverkansfaktor just nu är om det blåser mycket eller lite...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Priset setts en dag innan hur kan dom förutspå hur mycket vi ska använda? Om alla gjorde som jag gjorde inatt så skulle dom va chockade.
 
De har rätt bra prognoser, det finns dessutom kraftverk och konsumenter som har kontrakt på att dra upp/ner produktion/konsumption för att hålla belastningen jämn.
Dessutom är det idag nog fortfarande rätt få som styr sin förbrukning så.
 
Det är fortfarande ganska svårt att flytta några enorma mängder av sin förbrukning, speciellt om man har elvärme vilket många fortfarande har i Sverige. En bra dag kanske jag lyckas flytta 5-10% av förbrukningen och då får jag anstränga mig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Får se om jag kommer att orka flytta när min LVVP ska värma eller inte. Det beror på hur volatila (dvs skillnaden mellan max & min) timpriserna blir om ca 1.5 år då mitt fastpris går ut.
Blir de så att även under hösten -24 har svängningar över 50-60 öre /kWh mellan dag och natt är det värt att tänka på inför den vintern, annars bryr jag mig inte.
 
Alla ska gå över till timpris enligt telge energi, därför jag bytte nu
 
Bidraget från vindkraften var mycket stort natten som gick vilket tryckte ner priset ända ner till SE4. Jag tackar vinden för att ha kunnat ladda en nästan tom bil full för korvören, stundtals under 5 öre.
 
Logad Logad skrev:
Bidraget från vindkraften var mycket stort natten som gick vilket tryckte ner priset ända ner till SE4. Jag tackar vinden för att ha kunnat ladda en nästan tom bil full för korvören, stundtals under 5 öre.
5 öre i spotpris, ja. Sen tillkommer i runda slängar 90 öre/kwh i skatt och avgifter. Förutom kostnaden för abonnemanget alltså, men det är ju en fast kostnad oavsett förbrukning.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
5 öre i spotpris, ja. Sen tillkommer i runda slängar 90 öre/kwh i skatt och avgifter. Förutom kostnaden för abonnemanget alltså, men det är ju en fast kostnad oavsett förbrukning.
Givetvis tillkommer övriga rörliga kostnader men det tror jag de flesta begriper.

Billigaste timmen den natten 4,55 öre. Tillkommer (decemberpris) 8,53 + 19,6 + 36 + moms = 85,9 öre. Fasta avgifterna räknar jag mycket riktigt inte med då man har dem ändå.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.