Hejsan!

Tycker min bergvärmepump hemma är lite väl känslig vid temperaturomslag.
Jag brukar ha den på 17 grader på vintrarna när det är runt -10 och neråt, men så fort det slår om och blir lite varmare så blir det oftast ganska kallt i huset. Man känner en tydlig skillnad.
Då får jag ändra till 18 grader och det ger en stor skillnad på temperaturen inomhus.
Nu har det varit mellan -10 och -18 grader och det är varmt och skönt inomhus, men så slog de om och vart -2 och då vart de ganska fort kallt inomhus.

Så jag tänkte kolla mer er experter om man kan göra några ändringar i värmekurvan?
Dels för att få den mer effektiv och energisnål, samt att inte behöva ändra grader upp och ner när temperaturen utomhus ändras.
Är helt novis på det här, men vill hemskt gärna lära mig!

Huset är 1,5 plan med källare, inredd övervåning med snedtak.
Ca 100kvm per våning.

Bifogat bilder på dom olika menyer som finns, samt modellbeteckning.

Tack på förhand.
 
  • Digital display visar drifttid för värmepump och tillbehör på blå bakgrund med knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-panel som visar temperaturer för olika funktioner, plus och minusknappar, belyst statusindikator, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar temperaturvärden, navigeringsknappar nedanför, på en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med temperaturinställningar och kontrollknappar, möjligen för uppvärmningssystem. Grön statusindikator är tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm och knappar, troligen elektronisk apparat, text och siffror, blå bakgrund, okänd funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med tekniska specifikationer för Thermia värmepump Diplomat TWS 8. Inkluderar tryck, temperatur och effektdatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bild 4 och 5 där du ska justera kurvan vid 0 grader, börja med att sätta den på +2 och se hur det blir inomhus.
Det är med de tre inställningarna, 5, 0 och -5, du skapar jämn temperatur. Just runt nollan uppfattar vi kyla lite annorlunda också.
Har du inomhusgivare?
Sedan finns det rekommendationer att man låter grundvärdet 20 grader vara kvar och väljer kurva utifrån vilken temperatur du vill ha inne, t.ex. 17 grader, när det blir kallt och justerar sedan med 5, 0 och -5 för jämn temperatur.
 
  • Gilla
andre_023
  • Laddar…
Tyvärr ingen inomhusgivare, men skulle gärna vilja ha en om det går att montera?

Jag testar att justera kurvan som du skriver till +2 och testar.

Tack!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Sedan får man tänka lite på att just runt 0 brukar vara lite av ingemansland för värmepumpar och blåser det ute exempel och att man har inte så välisolerat hus så blir trögheten i systemet lite efter så utnytja kompoxarna +5 0 -5 och man får prova sig fram och tycker det fungerar ganska bra om man exempel kör med utomhusgivare.Missstänker att du har golvärme?
 
V växelventil skrev:
Sedan får man tänka lite på att just runt 0 brukar vara lite av ingemansland för värmepumpar och blåser det ute exempel och att man har inte så välisolerat hus så blir trögheten i systemet lite efter så utnytja kompoxarna +5 0 -5 och man får prova sig fram och tycker det fungerar ganska bra om man exempel kör med utomhusgivare.Missstänker att du har golvärme?
Har golvvärme i hallen samt i ett badrum, resten av huset har element.

Tack för svar!
 
Värmestopp är den utetemperatur som pumpen ska sluta ge värme, borde vara typ 18 grader eller så
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Värmestopp är den utetemperatur som pumpen ska sluta ge värme, borde vara typ 18 grader eller så
Det menas alltså om det är 18 grader ute så slutar den ge värme?
Det låter i så fall vettigare än min som är inställd på 26.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ingen som ställt in för värme i golv hela året?
Har du källare?
Eller pool?
 
A AndersS skrev:
Ingen som ställt in för värme i golv hela året?
Har du källare?
Eller pool?
Är det något man ska ställa in på pumpen menar du?
Ja jag har källare, men där finns ingen golvvärme, bara element.
Golvvärme i badrum och hall på första våningen och 4 element.
4 element på övervåningen.
 
Har du bott i huset sedan installation av bvp?
Min tanke var att någon ville få värme i källaren året runt. Och sedan kanske haft termostater på övervåningens element.
Har en bekant som sommartid värmer pool med bvp och inte så bra om den slutar producera vid t.ex. 18 grader;)
 
A AndersS skrev:
Har du bott i huset sedan installation av bvp?
Min tanke var att någon ville få värme i källaren året runt. Och sedan kanske haft termostater på övervåningens element.
Har en bekant som sommartid värmer pool med bvp och inte så bra om den slutar producera vid t.ex. 18 grader;)
Då förstår jag helt hur du menar! Bra tanke!

Nej den installerades innan vi flyttade hit, vi har dock renoverat hela huset med golvvärme etc.

Stämmer bra att källaren ska ha lite värme, sitter element där och vi har även satt uppe ytterligare ett för att få lite mer värme där nere.
 
Ta en titt på ThermIQ-ROOM2, den har bla möjlighet att emulera innegivare, om du har någon form av husstyrning kan du koppla flera innegivare och låta dessa styra värmepumpen.

Sen finns det möjlighet till tidsstyrning och styrning mot elpris men det kräver som sagt något husstyrningssystem som tex Home Assistant eller Domoticz
 
  • Gilla
andre_023
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.