H Hybro skrev:
"nu åkte jag utomland och min man är själv hemma. Han använder inte spis, han duschar inte hemma, han tittar inte på tv, han använder inte vattenkokare, han jobbar till 16 och går och lägger sig vid 21, han är ute halva tiden och halva hemma, han stängde av element i sovrummet och sänkte värmen på vattenet till det minsta."

Är du säker på detta?
ja, vi kollar förbrukningen dagligen och pratar då om det!
 
Agge87 Agge87 skrev:
broooor han har festat loss hahaha ”boooys frugan är iväg, välkommen”
hahaha va rolig du är nej han har inte festat nånting
 
H Hybro skrev:
Ja, nu var det inte illa menat;)
Bara en möjlighet.

Men hur är det nu då kan man fråga, när Du kommit hem?

Har elförbrukningen minskat?

.
Jag har inte kommit hem än, han eldar varje dag när han kommer hem från jobbet och det ligger på 57 khw per dag
 
M Mitt.hus skrev:
Jag har inte kommit hem än, han eldar varje dag när han kommer hem från jobbet och det ligger på 57 khw per dag
Med ett så stort (nu vet vi inte hur nytt och isolerat etc huset är) hus tror jag 57kwh är fullt rimligt. Av det kanske 40-45kwh är värme.
Ni kan säkert komma ner 10kwh till genom att säkerställa att patronen inte går in (har ni tillräckligt stor bv-pump, tillräckligt med radiatorer?) etc, men det går åt en del energi för att värma ett hus.
 
Första ni borde kika på är hur bergvärmepumpen är inställd och hur mycket den förbrukat.

M Mitt.hus skrev:
Vi bestämde att sänka ännu mer och stänga av alla elemneter i nedreplan där vi inte brukar vara eller använda.
"Stänga av elementen", innebär det att ni bara dragit ned termostaterna? Vill man justera ned värmen på en bergvärmepump gör man det genom inställningar i pumpen, inte vid termostaterna på elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.