Jag har ett fd badrum i källaren på mitt hus från 47 som ska fungera som hemmakontor. Golvet är bortbilat och grävarbete är påbörjat. Jag kommer inte komma särskilt djupt ner innan jag passerar sulan till grundmuren, vet jag sedan jag bytte avlopp och dränerade.

När jag började räkna på det undrade jag plötsligt varför jag ska gjuta betong alls. Efter att ha letat runt såg jag att Pordrän beskriver att man direkt på Pordrän kan lägga golvspån som flytande golv, därefter elektrisk golvvärme i flytspackel och sedan foam och klickgolv. Har någon här provat? Ännu hellre skulle jag göra detta på cellplast (det är snustorrt och jag är snål).
 
1. Träskiva längst ner i en icke torr konstruktion känns lika dumt som frukt på pizza faktiskt.

2. Elgolvvärme 2023? Det gör man väl inte längre….

Dessa saker slutar i att du gör som alla andra. Gräv ur, isolera, lägg lite radonsugrör, plast och sedan gjuter du in golvvärmerör även om du inte ska använda dessa just nu…

hur djupt kommer du ner från nuvarande golvnivå?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och ändå beskrivs det som en möjlig konstruktion, även om det var isodrän och inte pordrän. https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg#golv-11 Just under fig 39 står textstycket. frågan är varför jag bör gjuta en fuktledande betongkaka på 10cm som egentligen inte önskas i utrymmet. Jag vill ändå till slut ha ett laminatgolv.

Elvärme av den enkla anledningen att det är 5m2 och rörmokarjobb och delar betalar många års förbrukning av el.

Jag har 240mm till underkant av sula
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
1. Träskiva längst ner i en icke torr konstruktion känns lika dumt som frukt på pizza faktiskt.

2. Elgolvvärme 2023? Det gör man väl inte längre….

Dessa saker slutar i att du gör som alla andra. Gräv ur, isolera, lägg lite radonsugrör, plast och sedan gjuter du in golvvärmerör även om du inte ska använda dessa just nu…

hur djupt kommer du ner från nuvarande golvnivå?
fel eller omodernt med elgolvvärme?
 
H Husärlivet skrev:
fel eller omodernt med elgolvvärme?
Klart vill man bli favoritkund i dag med elverken så ska man ha EL-värme i golvet. Men det kostar på, kanske ett vattenelement och tofflor på fötterna är billigast
 
J jonaserik skrev:
Klart vill man bli favoritkund i dag med elverken så ska man ha EL-värme i golvet. Men det kostar på, kanske ett vattenelement och tofflor på fötterna är billigast
Du tänker så du. Vår elgolvvärme i vårt badrum på 10 kvm drar lite el. På året runt. Ca 23 grader vintertid o 20 resten av året
 
10 m2 och helt beroende på watt på kabeln. 5 W per meter är ca 500 watt och en drifttid på kanske 10 tim dygnet är lika med 5 Kw.. Klart driftkostnad är helt beroende på antal meter ( normalt med 10 meter m2 ) och inställd temp. I övrigt inga kommentarer angående El-värme i golv..
 
J jonaserik skrev:
10 m2 och helt beroende på watt på kabeln. 5 W per meter är ca 500 watt och en drifttid på kanske 10 tim dygnet är lika med 5 Kw.. Klart driftkostnad är helt beroende på antal meter ( normalt med 10 meter m2 ) och inställd temp. I övrigt inga kommentarer angående El-värme i golv..
med elgolvvärme slipper man ju oroa sig för läckage haha…
 
H Husärlivet skrev:
fel eller omodernt med elgolvvärme?
Dyrt och helt otidsenligt är nog rätt ord. Ingen människa med sunt förnuft kvar installerar direktverkande el när det finns alternativ.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Dyrt och helt otidsenligt är nog rätt ord. Ingen människa med sunt förnuft kvar installerar direktverkande el när det finns alternativ.
Så om man bor i ett hus med direktverkande el så är det dumt att installera elgolvvärme i badrum eller kök? Såfall måste ju personer med direktverkande el först köp luftvatten system för 130k sen golvvärme på det.
 
H Husärlivet skrev:
Så om man bor i ett hus med direktverkande el så är det dumt att installera elgolvvärme i badrum eller kök? Såfall måste ju personer med direktverkande el först köp luftvatten system för 130k sen golvvärme på det.
ja givetvis är det dumt. Direktverkande el kommer aldrig igen vara en bra idé och om man redan sitter i skiten, varför skulle man fortsätta på inslagen väg? Man ska givetvis så fort som möjligt ta sig ut den sitsen.

vill du inte konvertera till värmepump nu direkt kan du alltid välja att köra en elpanna på din vattenburna golvvärme ett tag, då har du iallafall chansen att uppgradera senare. Elpannor är i det närmaste gratis på blocket.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.