A
M matslew skrev:
Ok, tack @etompau
Med blinkande menar jag alltså inte att den blinkar som ett slags felmeddelande, utan att den slocknar helt när startreläet slår till för att spänningen dippar. Jag tänker att det beror på en kondensator som inte ger tillräckligt stöd när kompressorn behöver startström.

Tror du att det snarare är någon kondensator för strömförsörjningen på kretskortet? Jag tänkte annars att om driftkondensatorn är svag så händer samma sak?
Som jag skrivit massor av ggr tidigare Mät och byt de grå rektangulära lådorna
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Som jag skrivit massor av ggr tidigare Mät och byt de grå rektangulära lådorna
@electroluxaren
Ok! Och det kan inte vara de andra (runda) elektrolyterna på kortet – den stora blå eller de mindre svarta/grå?
 
A
M matslew skrev:
@electroluxaren
Ok! Och det kan inte vara de andra (runda) elektrolyterna på kortet – den stora blå eller de mindre svarta/grå?
Inte sannolikt
 
electroluxaren skrev:
Inte sannolikt
@electroluxaren
Ok. Jag tänkte skaffa nya kondingar innan jag demonterar kortet så att jag kan byta direkt.
Har lyckats fotografera sidan på den ena kondingen, men inte den andra. Tror du att det är samma?
De har samma externa mått och färg, men olika etiketter ovanpå.
 
  • Närbild på en etikett på elektronikkomponent. Text "EUROZLEC", värden och symboler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M matslew skrev:
@electroluxaren
Ok. Jag tänkte skaffa nya kondingar innan jag demonterar kortet så att jag kan byta direkt.
Har lyckats fotografera sidan på den ena kondingen, men inte den andra. Tror du att det är samma?
De har samma externa mått och färg, men olika etiketter ovanpå.
Jag kan inte garantera att de är samma
 
electroluxaren skrev:
Jag kan inte garantera att de är samma
Lyckades ta en bild. Det var samma.
Ska bara hitta ersättare nu.
 
  • Elektronisk komponent med etiketter och markeringar, möjligen kondensator, med reflekterande metalldelar och färgglans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
M matslew skrev:
Tack @etompau. Den här är nog mer exakt, både mått (18 mm lång) och kapacitans (0,22µF) mm:
[länk]

Nyfiken på varför det sannolikt är just de rektangulära kondensatorerna som krånglar. Borde jag skaffa några av de större elektrolyterna också?
Kan inte riktigt bedöma vilken funktion de olika kondensatorerna har.
Svårt om man inte mäter men de grå är en välkänd källa till fel elektrolyterna brukar man se på toppen om det hat hänt något, men mäta är att veta
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Så där ja.
Jag bytte alla kondensatorerna utom de minsta keramiska. Det verkar inte ha varit elektrolyterna (de flesta låg utanför mätområdet på min enkla multimeter som stannar vid 20µF, men alla visade i alla fall mer än mätområdet), utan istället de rektangulära C4 och C20 (0,22 µF) som var nere på enstaka nF.
Du hade med andra ord rätt @electroluxaren
Nu tuffar skåpet och går igen icon_smile.gif
Ville byta driftkondensatorn som sitter bredvid kompressorn också, för säkerhets skull, men kontakterna sitter under plastkåpan på startreläet, och kåpan verkar helt omöjlig att få loss. Liten instruktion utanpå kåpan hjälper inte (stoppa in skruvmejsel i ett håll, lyft skruvmejseln, dra ut kåpan – funkar inte). Får prata med någon van kylskåpstekniker och se om jag kan få hjälp.
 
  • Elektronikkomponenter, kondensatorer, batterier, verktyg, avskalad kabel, tidningspapper på träbord. DIY eller reparationsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
A
M matslew skrev:
Så där ja.
Jag bytte alla kondensatorerna utom de minsta keramiska. Det verkar inte ha varit elektrolyterna (de flesta låg utanför mätområdet på min enkla multimeter som stannar vid 20µF, men alla visade i alla fall mer än mätområdet), utan istället de rektangulära C4 och C20 (0,22 µF) som var nere på enstaka nF.
Du hade med andra ord rätt @electroluxaren
Nu tuffar skåpet och går igen [bild]
Ville byta driftkondensatorn som sitter bredvid kompressorn också, för säkerhets skull, men kontakterna sitter under plastkåpan på startreläet, och kåpan verkar helt omöjlig att få loss. Liten instruktion utanpå kåpan hjälper inte (stoppa in skruvmejsel i ett håll, lyft skruvmejseln, dra ut kåpan – funkar inte). Får prata med någon van kylskåpstekniker och se om jag kan få hjälp.
Nä de där kåporna brukar gå sönder när man försöker
 
electroluxaren skrev:
Nä de där kåporna brukar gå sönder när man försöker
Ajdå. Så hur gör jag. Lite våld? Från vilket håll?
 
A
M matslew skrev:
Ajdå. Så hur gör jag. Lite våld? Från vilket håll?
Lys in i hålen då ser du hyr det är släppt fast
 
Har lyst in i hålet utan att förstå vad som håller vad och hur.
Det finns ett fjädrande metallbleck därinne, men förstår inte om det sitter fast i kåpan eller i kompressorn, och inte heller hur det ska förflyttas.
Har bänt och tryckt med mejseln åt alla håll.
Tittade också på bilden av kåpan som reservdel, men blir inte klokare...
Har aldrig varit med om en så märklig och besvärlig konstruktion.

Förslag?
 
  • Svart plastbricka, möjligtvis del av en elektronisk enhet eller apparat, isolerad, grå bakgrund, vattenmärke "FIXPART".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M matslew skrev:
Har lyst in i hålet utan att förstå vad som håller vad och hur.
Det finns ett fjädrande metallbleck därinne, men förstår inte om det sitter fast i kåpan eller i kompressorn, och inte heller hur det ska förflyttas.
Har bänt och tryckt med mejseln åt alla håll.
Tittade också på bilden av kåpan som reservdel, men blir inte klokare...
Har aldrig varit med om en så märklig och besvärlig konstruktion.

Förslag?
metallblecket är fast du får böja kåpan så den släpper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.