N Nalleman64 skrev:
Luftluftvärmepump här. Inställd på 22 grader i november och december. I princip samma förbrukning av varmvatten och annat.
Förbrukning nov: 600 kWh.
Förbrukning dec: 1059 kWh.
Förklaring: kallare väder i december precis som andra skrivit här.
Det är ju total galenskap. Har ju varit en jävligt mild vinter.
Så med andra ord, hade jag haft pannan (IVT 490) på 4.5 så hade jag haft 30-40 tusen i elräkning istället? Hade de varit i snitt -10 i dec istället för -10 hade man blivit ruinerad?

516 kWh är extremt mycket el. Verkar som att många sitter lite i samma båt som mig och inte förstår hur det kan bli så.

Vi bor heller inte i nån villa utan bostadsrättsradhus som är bra isolerat.

Jag får helt enkelt köpa konceptet som presenteras här tillsvidare - att även marginella temp-skillnader ute påverkar kWh-konsumtionen med flera hundra watt.

Märkligt då att jag bara förbrukade 866 kWh i december 2018 med en medeltemp på 0.8. dvs en marginal på enbart 0.6 grader. Detta december var det -1.4 som referens.

Kanske blivit nått knas med de nya elmätarna de installerade i somras.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
DÅ har den kanske använt extra mycket elpatron. FLVP ska gå stabilt på en viss värme, drar du för mycket blir det dubbelfel :(
Kan du utveckla det här lite, vore uppskattat.
 
Har du kollat att kompressorn i värmepumpen går?
 
L Lusbunken skrev:
Kan du utveckla det här lite, vore uppskattat.
Se #10, annars har du något som tjuvdrar, motorvärmare/kupevärmare till bilen. Extra radiatorer?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se #10, annars har du något som tjuvdrar, motorvärmare/kupevärmare till bilen. Extra radiatorer?
Absolut ingenting som tjuvar. Enda jag kan tänka mig är något med pannan isåfall, men där är min kunskap extremt begränsad. Får väl ringa någon så de får titta.
 
useless useless skrev:
Har du kollat att kompressorn i värmepumpen går?
Hur gör jag det? Haha
 
Vad är det för panna? Hur ser det ut på displayen?
 
useless useless skrev:
Vad är det för panna? Hur ser det ut på displayen?
IVO490, displayen lyder "rego normalstort"
 
Har du en bild på displayen?
 
Spontant låter det inte jättemycket extra men är det snålat som du säger så är det värt att kolla upp.

Viktigt är att veta hur pumpen fungerar. Normalt vill pumpen ha god tillförsel av varm frånluft. Har du kallt inne och ytterligare kanske en grad i förlust i rören till pumpen så har den inte mycket att jobba med.

Drar man dessutom ner fläkten eller slarvar med filterbyte så kommer pumpen behöva elspets på minsta lilla.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Du hamnar ju under den "magiska" gränsen :) "Vanligtvis klarar IVT 490 hela husets försörjning ned till en utetemperatur på ca +5°C utan elpatron"
Sen som någon annan sade så kan det ju bli kontraproduktivt att sänka värmen inne för mycket då risken finns att kompressorn stannar för att den har för dålig med varm luft att ta värme ifrån och istället bara kör elpatron.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Har i princip samma siffror med en Nibe FLVP i ett hus på västkusten, inget konstigt med det. I november gick elpatronen i stort sett bara någon timme per natt för att ge varmvattnet en knuff, när utetempen sjunker så drar huset helt naturligt mer värme och då orkar inte värmepumpen med så elpatronen får jobba betydligt mer.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
L Lusbunken skrev:
Det är ju total galenskap. Har ju varit en jävligt mild vinter.
Så med andra ord, hade jag haft pannan (IVT 490) på 4.5 så hade jag haft 30-40 tusen i elräkning istället? Hade de varit i snitt -10 i dec istället för -10 hade man blivit ruinerad?

516 kWh är extremt mycket el. Verkar som att många sitter lite i samma båt som mig och inte förstår hur det kan bli så.

Vi bor heller inte i nån villa utan bostadsrättsradhus som är bra isolerat.

Jag får helt enkelt köpa konceptet som presenteras här tillsvidare - att även marginella temp-skillnader ute påverkar kWh-konsumtionen med flera hundra watt.

Märkligt då att jag bara förbrukade 866 kWh i december 2018 med en medeltemp på 0.8. dvs en marginal på enbart 0.6 grader. Detta december var det -1.4 som referens.

Kanske blivit nått knas med de nya elmätarna de installerade i somras.
Jag bor i ett dåligt isolerat hus så jag tycker mina siffror är helt okej. Har en total årsförbrukning på 6500 kWh (legat så sedan jag skaffade värmepump 2010).
Denna månad kommer förbrukningen att stanna på runt 950 kWh som det ser ut nu. I budget har jag 1300 kWh så det ser bra ut.
 
harry73
november 2022 använde vi totalt 840kWh, december 2022 var det 1533kWh, så ökningen var mer än hos dig.

Du (och jag med) har en frånluftsvärmepump som kan kyla ner ventilationsluften till ca 0 - 5 grader, dvs att så länge utetemperaturen är max 5 grader, kan en frånluftsvärmepump generera så mycket värme, att den klarar av att värma upp all ny luft man får in pga ventilation. I mitt hus betyder det att uppvärmningen då drar 1,5kWh/dygn mer per extra grad kallare utomhus.
Under 0-5 plusgrader behöver flvp jobba maximalt hela tiden, och all extra värme man då behöver levereras av elpatron. Då kostar en grad kallare utomhus 4,5kWh/dygn extra.
Din extra 500kWh kan då förklaras av att medeltemperaturen gick ner från ca 5 grader till ca 0 grader.
Så din extra förbrukning är helt hur det ska vara och allt funkar som det ska
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.