Hej på er!
Jag ska försöka skriva kort,

Vi fick elräkning för december på 8000kr fast vi har sänkt värme och minskat med allt möjligt.
Vi bestämde att sänka ännu mer och stänga av alla elemneter i nedreplan där vi inte brukar vara eller använda. Vi har slutat att använda diskmaskin och började diska själva, började elda annars är det kallt hemma, vi köpte en olja el element och den drar inte så mycket ström som vi märkte i diagram. Det blev totalt max 35 kwh per dag

nu åkte jag utomland och min man är själv hemma. Han använder inte spis, han duschar inte hemma, han tittar inte på tv, han använder inte vattenkokare, han jobbar till 16 och går och lägger sig vid 21, han är ute halva tiden och halva hemma, han stängde av element i sovrummet och sänkte värmen på vattenet till det minsta.

elförbrukning blev 62 kwh per dag!! Hur kan det hända så och varför?? har vi gjort nå fel?
Obs!! Vi har bergvärme som var installerat för ett år sedan, halva huset har nya fönster och halva gamla. Vi har 226 som boarea totalt.
 
Stäng inte av värmen så att det står och fryser till is någonstans bara. Blir dyra skador att reparera i så fall. Huset är stort och det går åt en del värme om det ska vara beboeligt.
 
J Josth skrev:
Stäng inte av värmen så att det står och fryser till is någonstans bara. Blir dyra skador att reparera i så fall. Huset är stort och det går åt en del värme om det ska vara beboeligt.
jag har läst att många gör så och lyckades sänka elförbrukningen i ännu större hus än vårat.
 
Man installerar inte el-radiatorer om man har bergvärme, generalfel :(
 
  • Gilla
john.h och 7 till
  • Laddar…
P
Full diskmaskin på eco-program kostar mindre än handdisk
 
  • Gilla
Zlatje och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man installerar inte el-radiatorer om man har bergvärme, generalfel :(
vi har vatten buren element inte el!!
 
Vad betyder detta då ”vi köpte en olja el element ”?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad betyder detta då ”vi köpte en olja el element ”?
ja, en liten el element. Asså när vi hade den på då hade vi max 40kwh per dag men nu när vi stängde av den tillsammans med mycket annat så blev förbrukningen 62 kwh per dag!!
 
M Mitt.hus skrev:
ja, en liten el element. Asså när vi hade den på då hade vi max 40kwh per dag men nu när vi stängde av den tillsammans med mycket annat så blev förbrukningen 62 kwh per dag!!
Ok, bra. Hur många kWh förbrukade ni i december ? Har ni timpris på elen eller rörligt ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, bra. Hur många kWh förbrukade ni i december ? Har ni timpris på elen eller rörligt ?
Vi hade 1737 kwh för dec
 
"nu åkte jag utomland och min man är själv hemma. Han använder inte spis, han duschar inte hemma, han tittar inte på tv, han använder inte vattenkokare, han jobbar till 16 och går och lägger sig vid 21, han är ute halva tiden och halva hemma, han stängde av element i sovrummet och sänkte värmen på vattenet till det minsta."

Är du säker på detta?
 
  • Gilla
Mitt.hus och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
"nu åkte jag utomland och min man är själv hemma. Han använder inte spis, han duschar inte hemma, han tittar inte på tv, han använder inte vattenkokare, han jobbar till 16 och går och lägger sig vid 21, han är ute halva tiden och halva hemma, han stängde av element i sovrummet och sänkte värmen på vattenet till det minsta."

Är du säker på detta?
broooor han har festat loss hahaha ”boooys frugan är iväg, välkommen”
 
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
Ja, nu var det inte illa menat;)
Bara en möjlighet.

Men hur är det nu då kan man fråga, när Du kommit hem?

Har elförbrukningen minskat?

.
 
  • Gilla
  • Haha
Mitt.hus och 1 till
  • Laddar…
Kanske det blev uggalt, d v s kallt inomhus... Och den som var hemma, smög upp värmen typ 5 grader.
Hela huset, väggar mm ska alltså värmas upp samtidigt med luften inne i stora huset. Det går åt en hel del energi då. Innan det planar ut.
 
Attitudeswe
Varmvattnet skall man inte sänka konstant. Det måste upp över 55grader varje dag för att ta död på legionellabakterierna.

Om ni kan leva med att frysa så byt till timdebitering och värm till 20 grader på natten och låt huset ladda ur över dagen. Bor ni i se3-4 bör ni inte tappa mer än 2-3 grader över dagen... Se till att elpatronen är blockerad om inte utetemp är du under -15 bara (annar finns risken att pumpen ber om stöd bör den skall värma ikapp på natten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.