SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Står det inte något i kontraktet om att hyresgästen ska vårda lägenheten?
27 grader varmt (hoppas de har kallhyra!) och ständigt nerdragna rullgardiner är väldigt dåliga förutsättningar för fönstren. Det kommer förmodligen inte bli bättre med nya fönster i ekvationen heller, även om ni blir av med den spruckna rutan.
Japp det står att man ska sköta om sin lägenhet.
Ja vi har påpekat att varken folk eller byggnad mår bra av sådan värme.

Nej helt klart.
Jag var nyss nere i lägenheten och upptäckte en grej vi inte kan kasta ifrån oss dock, förstår inte hur vi missat det (köpte fastigheten i mars och har i för sig bara varit nere i den en gång förut) elementen sitter inte under fönstret ena sovrummet sitter elementet på väggen brevid och i det andra sitter elementet precis brevid fönstret men inte under
 
Elementens placering kan vara en del av kondensproblemet, men det är trots allt värre att rullgardiner är nerdragna över fönstren nästan (?) hela tiden. Det förbättrar inte direkt ventilationen vid fönstren.

Jag får kravmaskin-vibbar av hyresgästerna som du beskriver dem. Läs på ordentligt om dina skyldigheter och rättigheter som fastighetsägare och hyresvärd, rätt var det är kommer fler anspråk på saker du bara måååste fixa.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Elementens placering kan vara en del av kondensproblemet, men det är trots allt värre att rullgardiner är nerdragna över fönstren nästan (?) hela tiden. Det förbättrar inte direkt ventilationen vid fönstren.

Jag får kravmaskin-vibbar av hyresgästerna som du beskriver dem. Läs på ordentligt om dina skyldigheter och rättigheter som fastighetsägare och hyresvärd, rätt var det är kommer fler anspråk på saker du bara måååste fixa.
Helt klart. Där rullgardinen var nere var fönsterventilen även stängd, där hade det gått så långt så att fönsterbrädan fått sprickor som börjat resa sig.. i vardagsrummet var frånluften (fuktstyrd fläkt) förtejpad.. så de känns lite av en perfekt storm, många grejer har lätt till detta.
Japp min fru som sköter det administrativa mer än jag ska ringa en jurist som ingår i våran fastighetsförsäkring, vi får se hur det går.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Dom har orsakat detta själv just pga de saker du skriver idag, att inte tillåta tillräcklig ventilation i lgh. Om dom märker fukt måste dom hålla rent, deras skyldighet speciellt om dom själva är orsaken. Är detta den enda lgh du hyr ut eller är det flera?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom har orsakat detta själv just pga de saker du skriver idag, att inte tillåta tillräcklig ventilation i lgh. Om dom märker fukt måste dom hålla rent, deras skyldighet speciellt om dom själva är orsaken. Är detta den enda lgh du hyr ut eller är det flera?
Ja vi står på samma sida du och jag, nej vi har 4 lägenheter till, inga liknande problem i dom lägenheterna, finns en till som kan få kondens ibland men inte i närheten av detta och inge mögel.
 
Jag skulle skicka/ge dom en s.k rättelseanmaning, dvs att dom måste hålla bostaden i gott skick för att inte bostaden ska bli förverkad. Brukar få fart på vissa så dom skärper sig, speciellt om du anlitar någon jurist eller om du är medlem någonstans.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om fönster ska bytas så kanske fönster med inbyggd persienn (t.ex 2+1) bör övervägas då en ständigt helt nerdragen rullgardin kan orsaka problem.
 
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om fönster ska bytas så kanske fönster med inbyggd persienn (t.ex 2+1) bör övervägas då en ständigt helt nerdragen rullgardin kan orsaka problem.
Hyresgäster sätter nog sin egna bekvämlighet först och i andra hand hjälpa hyresvärden. Men har man persienner som man ställer horisontellt så skapar det ett hinder för kallras mellan fönsterglasen. Detta bör leda till att temperaturen i fönstrets nedre del kommer öka och kanske inte orsaka kondensation. Men som sagt är det nog överkurs för den gemene hyresgästen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.