Ingen som har funderingar angående elstödet som skall betalas ut med skattepengar.
Tänker att om man har valt att satsa på tex pellets och solfångare så får man inte någon ersättning för prishöjningar. Man straffas alltså för att man inte satsar på en elvärmepump.
Pellets för mig har gått upp från 44kr säcken till 100kr.

Någon som ställt frågan till någon politiker/myndighet och fått något svar?
 
Har luft/luft samt pellets. Håller med om att konkurrensen blir skev. Dock har ju iallafall inte pellets ökat med 500-600% , ca 100% ökning för mig på pellets.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Flanharry skrev:
Ingen som har funderingar angående elstödet som skall betalas ut med skattepengar.
Elstödet betalas inte med skattepengar, det kommer från förhöjda överföringsavgifter på elnätet som dom som använt elen redan betalat.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 7 till
  • Laddar…
Du har inte använt och betalt in till den pott som nu ska återföras delar av så nej, inte orättvist. Du har fått ca 110% ökade kostnader för pellets, vissa av oss andra har fått 3-400% ökade kostnader...
 
  • Gilla
arvid53 och 3 till
  • Laddar…
Håller med - det är konstigt att belöna (eller kompensera) de som använder mest el och inte de som tagit ansvar och använder gröna alternativ. Har inte sett någon diskussion alls om detta - hittade bara den här tråden. Har en lite större fastighet som värms med pellets, 20-30 ton per år och när priset gått från 2.300 kr/ton till 4.600 kr/ton är det verkligen kännbart.
 
Nej, det är inte konstigt alls som sagt ovan...
 
  • Gilla
MickeTyr och 4 till
  • Laddar…
Syftet med elstödet är att undvika personliga konkurser antar jag?

Det borde införas ett mindre energistöd för oss som valt att värma med förnybar råvara typ ved/pellets.
Jag köpte i början av förra året för ca 1900:- per pall och nu kostar en pall kring 4700:-.

Det är väldigt kännbart. I december eldade jag för ca 4500:- med elen till pannan inkluderad. Grannarna med luft/vatten betalade ca 2000:- mer. Procentuell stor skillnad men ändock kännbart när jag i vanliga fall kanske ligger på närmare 1500-2000:-.

Faktum är att det inte är långt ifrån att det hade varit billigare för mig att stänga av pelletsen och elda med el istället för att få ta del av elstödet (jag har ett långt elavtal som är riktigt billigt).
Det rimmar ju illa med Ebbas önskan om att spara på kW - alla kW/h räknas!

Som sagt, ett mindre energistöd till oss andra hade varit en rätt bra signal att sända.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
D Distordera skrev:
Det är väldigt kännbart. I december eldade jag för ca 4500:- med elen till pannan inkluderad. Grannarna med luft/vatten betalade ca 2000:- mer. Procentuell stor skillnad men ändock kännbart när jag i vanliga fall kanske ligger på närmare 1500-2000:-.
Jag tror en absolut majoritet av de som får elstöd har betydligt högre kostnad än 4500:- för december. Själv får jag betala 38 000:- i elräkning för december (brukar ligga på 7-8 000). Jag hade gärna struntat i elstödet om jag fått en räkning på bara 4 500:- istället...
 
  • Wow
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror en absolut majoritet av de som får elstöd har betydligt högre kostnad än 4500:- för december. Själv får jag betala 38 000:- i elräkning för december (brukar ligga på 7-8 000). Jag hade gärna struntat i elstödet om jag fått en räkning på bara 4 500:- istället...
Det tror jag med, men så skrev jag inte att man har 4500:- i elräkning heller.

Om du har normal kostnad på 7-8000 så har du säkert anpassat din ekonomi för det precis som jag har för mitt pris. När det blir så mycket högre är det inte anpassat för ens ekonomi längre därav behov av elstöd i det här fallet.

Betalar du 38000:- ligger du i samma nivå som de få man läser om i tidningen, knappast vanliga fall.
Ingen av mina kollegor betalar så mycket. En släkting har 298kvm hus med elelement. Inte ens han betalar 38000.
 
J
Fattar inte att det ens är en diskussion.
Eldstödet är fel på alla sätt.
Själv kommer jag inte lägga några pengar på att energieffektivisera. Jag har bundet och får massa bidrag istället. Varför ska vi ha bidrag? Kommer diva upp inflationen och räntan istället.
 
J Johannes56 skrev:
Fattar inte att det ens är en diskussion.
Eldstödet är fel på alla sätt.
Själv kommer jag inte lägga några pengar på att energieffektivisera. Jag har bundet och får massa bidrag istället. Varför ska vi ha bidrag? Kommer diva upp inflationen och räntan istället.
Du kan skicka pengarna till mig.
 
  • Gilla
Noll koll och 1 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Du kan skicka pengarna till mig.
Tyvärr, de ska gå till Thailandsresa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Rollerolle22 och 5 till
  • Laddar…
kulle
J Johannes56 skrev:
Fattar inte att det ens är en diskussion.
Eldstödet är fel på alla sätt.
Själv kommer jag inte lägga några pengar på att energieffektivisera. Jag har bundet och får massa bidrag istället. Varför ska vi ha bidrag? Kommer diva upp inflationen och räntan istället.
Ja det är helt fel att få tillbaka om man har bundet elpris
 
J
kulle kulle skrev:
Ja det är helt fel att få tillbaka om man har bundet elpris
Inte för de som band på 500öre/kWh heller?
 
kulle
J Johannes56 skrev:
Inte för de som band på 500öre/kWh heller?
Gränsen skulle kanske vid 70 öre ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.