Bor i ett hus byggt 1968 med källare murad av lecablock/blåbetongblock. Taket är ett gjutet betongbjälklag. På vissa ställen finns det en stödklack(?). I gillestugan sitter denna stödklack olämpligt och hindrar en bra möblering, det är "klacken/pelaren" man kan se på bilden bakom det runda bordet samt på ritningen. Har tyvärr inga bättre ritningsunderlag eller andra konstruktionsritningar

Tanken är att ta bort "klacken/pelaren" och ersätta den med något annat, t.ex. kanske med ett par U-balkar som jag förankrar i ytterväggen.

Men innan jag gör det måste jag veta vad syftet med denna "klacke/pelare" är.

Frågeställningar:
1) Någon som vet vad den har för funktion eller kan peka mig i rätt riktning för att kunna ta reda på det.
2) Är det möjligt att ta bort stödklacken och ersätta med något annat, t.ex. ett par U-balkar?

"Avloppsbilden" visar en annan del av grunden och ger en fingervisning hur det ser ut i gillestugan bakom gipsinklädningen.


Tomt vardagsrum, trägolv, vita väggar, små fönster, en vit bord, taklampor, sluttande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning eller planlösning av en byggnad med måttangivelser på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av rum, exponerad isolering, eldosor, träreglar, oslipat golv, ingen väggbeklädnad, rörinstallationer, halvfärdigt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med exponerade rör i betonggolv, murad vägg, verktyg, stol och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Din "pelare" kallas kontrefort och är ett stödelement för din källarmur. En förstyvning av källarmuren för att inte jordtrycket utanför skall "trycka" in väggen. Om den går att ersätta med något annat kan nog en byggkonstruktör beräkna. Återfyllnadsmaterial och hur mycket/högt det är återfyllt samt om det finns ytterligare belastningar på marken utanför (typ p-plats för bil) påverkar belastningen på vägg och kontreforten.
 
  • Gilla
abbe_ och 3 till
  • Laddar…
Föregående inlägg verkar veta vad han pratar om (vilket jag inte gör) men det ser inte ut som att pelaren ligger an mot väggen och därför inte heller ger den något stöd. Funderade istället på om det ligger någon balk uppepå den som håller uppe golvet för våningen ovanför?
 
T TypRätt skrev:
Föregående inlägg verkar veta vad han pratar om (vilket jag inte gör) men det ser inte ut som att pelaren ligger an mot väggen och därför inte heller ger den något stöd. Funderade istället på om det ligger någon balk uppepå den som håller uppe golvet för våningen ovanför?
Jo den ligger an mot väggen, den är beklädd med reglar och gips. Bilden med avloppsrören visar lite bättre hur det ser ut bakom gipsen. Och det är ingen balk ovanpå.
 
J Jan-A skrev:
Jo den ligger an mot väggen, den är beklädd med reglar och gips. Bilden med avloppsrören visar lite bättre hur det ser ut bakom gipsen. Och det är ingen balk ovanpå.
Då tror jag helt klart du kan markera @roli s svar som bäst =) fick ju även lära mig ett nytt ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.