Tänkte gjuta igen efter avloppsprojektet i källaren, men får inte till det med betongen.

Kör finjas grovbetong, men trots att jag blandar 2,7l vatten per säck precis som det står på förpackningen så blir det aldrig smidigare än typ kylskåpskallt jordnötssmör, trots mer än 5 min blandande. Måste ha i bortåt 3,5-4l innan det börjar likna något.

Vad gör jag för fel? Måste man använda varmvatten? Fel stav? Vad missar jag?
 
  • En person står bredvid bygghink full med våt cement; lerigt golv; arbetsområde med spår av byggnadsaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, hink med betong, elverktyg, rör, golvbrunn, arbetarsko, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovbetong är väl ändå lite så. Som grus med lite klet ☺️
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Grovbetong är väl ändå lite så. Som grus med lite klet ☺️
Har gjutit hundratals liter med egenblandad grovbetong från Finja och aldrig upplevt den osmidig. Grovbetong är inte mindre smidig än finbetong, bara större fraktioner grus i. Jag kör den dock i tombola och mäter aldrig upp exakt mängd vatten utan har i tills den är smidig. Är den som kylskåpskallt jordnötssmör är det för lite vatten.
 
A anderslofwall skrev:
Har gjutit hundratals liter med egenblandad grovbetong från Finja och aldrig upplevt den osmidig. Grovbetong är inte mindre smidig än finbetong, bara större fraktioner grus i. Jag kör den dock i tombola och mäter aldrig upp exakt mängd vatten utan har i tills den är smidig. Är den som kylskåpskallt jordnötssmör är det för lite vatten.
Du har du "för mycket" vatten i :D
Jag gjöt två säckar i våras och följde anvisningen på paketet, blev helt orimligt att få den att flyta ut i min relativt komplicerade form. Så jag hällde i mer vatten till önskad konsistens, eftersom hållfasthet inte var kritisk.
 
Tro med att du har för mycket vatten och dela upp säcken i 2 istället.
 
S Staffan-N skrev:
Du har du "för mycket" vatten i :D
Jag gjöt två säckar i våras och följde anvisningen på paketet, blev helt orimligt att få den att flyta ut i min relativt komplicerade form. Så jag hällde i mer vatten till önskad konsistens, eftersom hållfasthet inte var kritisk.
För mycket vatten? Jag blandar den till ungefär samma konsistens man får på betong som kommer med betongbil. Gjutit bra mycket, både med egenblandat och köpt, och aldrig haft något problem med resultatet. Allt för torr och seg betong blir ju omöjlig att vibrera ut ordentligt också vilket gör att den inte fyller som den ska.
 
A anderslofwall skrev:
För mycket vatten? Jag blandar den till ungefär samma konsistens man får på betong som kommer med betongbil. Gjutit bra mycket, både med egenblandat och köpt, och aldrig haft något problem med resultatet. Allt för torr och seg betong blir ju omöjlig att vibrera ut ordentligt också vilket gör att den inte fyller som den ska.
Konsistensen i betongbilen uppnås med flytmedel snarare än mer vatten.
 
  • Gilla
Wilhelm14
  • Laddar…
Jag brukar blanda min väldigt stabbig i Tombola. Så pass att den går att bygga en kulle med utan att den flyter ut. Det brukar bli typ exakt som de rekommenderar på paketet med vatten. Men jag tycker att efter lite juckande, bankande och vibbrerande så flyter det ut ganska bra ändå.

Sedan finns det ju gränser för hur bra det går att få det direkt. Ofta får man efter arbeta. Jag brukar vänta 1-2-3h beroende på vart det är (härdning), spruta på en tunn vattendimma och sedan göra fint.
 
Jag är ingen erfaren gjutare men är det inte lättare med EPS ?
 
T Tobbe_C skrev:
Jag är ingen erfaren gjutare men är det inte lättare med EPS ?
Nej, EPS-betong är ingen lätt betong att få rätt konsistens på. Beter sig oerhört märkligt när man blandar den jämfört med vanlig betong. Inget problem att gjuta med efter lite träning men skulle inte rekommendera den som ”nybörjarbetong”.
 
S Staffan-N skrev:
Konsistensen i betongbilen uppnås med flytmedel snarare än mer vatten.
Ja? Men vad menar du att problemet är då? Jag blandar den så att den blir smidig att arbeta med men självklart inte så lös att den inte kan hålla gruset i suspension.
 
Jaja, då blandar jag väl bara tills det blir hanterbart då.

Möjligt det är skit bakom spakarna, men begriper som sagt inte hur någon får användbar betong om man ska följa anvisningarna där det står MAX 2,7L....då dammar det ju fortfarande trots flera minuters blandning .
 
J JDA skrev:
Jaja, då blandar jag väl bara tills det blir hanterbart då.

Möjligt det är skit bakom spakarna, men begriper som sagt inte hur någon får användbar betong om man ska följa anvisningarna där det står MAX 2,7L....då dammar det ju fortfarande trots flera minuters blandning .
Jag har samma erfarenhet från förra sommaren när jag gjöt lite i trädgården - det slutade på samma sätt, dvs jag hade i mer vatten än vad det står på säcken. Dock är inte hållfastheten kritisk och jag har inte sett några sprickor heller.
 
K
J JDA skrev:
Jaja, då blandar jag väl bara tills det blir hanterbart då.
Möjligt det är skit bakom spakarna, men begriper som sagt inte hur någon får användbar betong om man ska följa anvisningarna där det står MAX 2,7L....då dammar det ju fortfarande trots flera minuters blandning .
Nu har jag ingen aning om hur van du är att blanda betong med visp. Eller hur bra jag själv är på att blanda. Men jag brukar börja i blandningshinken med att tillsätta det mesta vattnet och bara lite betong. Alltså hiva i kanske 2,2 liter vatten och spara resten vid sidan. Tillsätt lite betong och blanda, tillsätt lite betong till och blanda ut. På slutet får du börja tillsättta de deciliterna som du sparat. Sparka på hinken ibland för att förvätska blandningen. Ingen aning om detta är till någon hjälp, men det du beskriver låter som nåt som kan hända om man börjar med mycket betong och mindre vatten.
 
Jag upplever att första satsen (senast jag tänkte på det här var det bruk, men samma princip) blir torrare och har misstänkt att visp och tråg stjäl en del, speciellt om de inte var kliniskt rena till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.