M Mortsken skrev:
Det kan absolut vara oskäligt. Tror inte jag sagt att det omöjligt kan vara det.
Jag skrev att hade jag inte frågat hade jag tyckt att jag fått skylla mig själv.

Så, hade det varit jag som varit i din situation hade jag svurit en ramsa om vilket jävla pris det var och hur dum jag var som inte frågade vad deras timpris var innan. Sen hade jag betalt för timmarna och bestridit det andra.
Hade timpriset varit 4000 hade jag inte bara svurit lite, utan då hade jag inte betalt denna summan. För då har det passerat riktigt dyrt till fullständigt orimligt.
Jag tänker likadant.
Dvs jag kan kanske tänka mig att kompromissa och betala hans snordyra servicebil, restid, arbetstid och övertid. Men då ska fanimej jobbet ingå, dvs tjänsten spolning och verktygen som behövs till det. Jag tänker inte hyra grejerna av honom.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
¨

Nej, det är faktiskt inte självklart. I alla andra yrken har man berättat om det i förväg.

Jag säljer 50000 konsulttimmar varje år (inte min tid kanske jag ska påpeka, även om jag förstås skulle hinna det eftersom jag jobbar hemifrån hela tiden) och inte en enda timme övertid är levererad utan att kunden har godkänt detta i förväg. Villkoren för övertid och hur den ska beställas står i varje offert som skickas till kund. Jag kan inte riktigt minnas när vi senast hade en dispyt med kund om fakturerade timmar - säg att vi har 2 sådana diskussioner per miljonen timmar levererade. Kanske finns det ett samband mellan tydlig kommunikation och hur mycket tjafs det blir.

Ja, beställarkompetens är förstås en parameter här som väger tungt, men det gör ju bara kommunikationen ännu viktigare.
Men som konsult är det omöjligt att motivera övertid om det inte dyker upp ett akutjobb. Det är ju inte direkt svårt att planera dagarna när man bara behöver göra 2 timmar per dag, eller hur? ;)

Hur ofta har man som konsult som jobbar hemifrån, reskostnader/ställtidskostnader som äter upp övertidskostnaden med god marginal om man väljer att dela upp den sista timmen till nästa dag??

Jag vidhåller att det är en självklarhet att kund får betala för övertid i såna här fall. Precis lika självklart som att kund INTE får betala för övertid på ett offererat jobb, om inte övertiden var med i offerten då givetvis.
 
S SueCia skrev:
Men som konsult är det omöjligt att motivera övertid om det inte dyker upp ett akutjobb. Det är ju inte direkt svårt att planera dagarna när man bara behöver göra 2 timmar per dag, eller hur? ;)

Hur ofta har man som konsult som jobbar hemifrån, reskostnader/ställtidskostnader som äter upp övertidskostnaden med god marginal om man väljer att dela upp den sista timmen till nästa dag??

Jag vidhåller att det är en självklarhet att kund får betala för övertid i såna här fall. Precis lika självklart som att kund INTE får betala för övertid på ett offererat jobb, om inte övertiden var med i offerten då givetvis.
Du verkar ha någon märklig uppfattning om att ditt jobb är så jäkla annorlunda än alla andras.

"Konsulter" har långa eller korta uppdrag.

Den som har långa uppdrag kommer debitera extra efter överenskommelse med uppdragsgivaren när man ska bli klar till ett specifikt datum eller när man gör jobb utanför ordinarie arbetstid (tex på system som behöver tas ur drift när det stör andra mindre).

Den som har korta uppdrag har en vardag som är väldigt lik den du beskriver, flera men kortare uppdrag. Den största skillnaden är antagligen att han har svårt att ta betalt för restid lokalt på orten.... Vill han jobba klart behöver han söka sin uppdragsgivares godkännande om han inte redan har mandat att besluta sådant själv.

Jag motsäger mig inte att man ska betala övertid när man beställt den, men när du antyder att kunden ska fatta själv att "nu blir det övertid x timmar" så är du på cykeltur. Vill du ha betalt av mig som privatperson, då är det något vi kommit överens om på förhand.
 
  • Gilla
Ankmamma och 9 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
De kom kl 13 och var klara 16. Efter 16 är det jourtid sa de. De avetablerade och packade bilen sedan och åkte 16:45 och kanske 30 minuter hem till firman så det sattes upp som 1,5 h, jag tolkar det som från 1600-1730
Barnsligt räknas som restid o inte övertid ,fruktansvärt o höra
 
K kruset skrev:
Barnsligt räknas som restid o inte övertid ,fruktansvärt o höra
Tack för input!

Blev nog autocorrect, vad skulle det stå i stället för "barnsligt"?
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Du verkar ha någon märklig uppfattning om att ditt jobb är så jäkla annorlunda än alla andras.

"Konsulter" har långa eller korta uppdrag.

Den som har långa uppdrag kommer debitera extra efter överenskommelse med uppdragsgivaren när man ska bli klar till ett specifikt datum eller när man gör jobb utanför ordinarie arbetstid (tex på system som behöver tas ur drift när det stör andra mindre).

Den som har korta uppdrag har en vardag som är väldigt lik den du beskriver, flera men kortare uppdrag. Den största skillnaden är antagligen att han har svårt att ta betalt för restid lokalt på orten.... Vill han jobba klart behöver han söka sin uppdragsgivares godkännande om han inte redan har mandat att besluta sådant själv.

Jag motsäger mig inte att man ska betala övertid när man beställt den, men när du antyder att kunden ska fatta själv att "nu blir det övertid x timmar" så är du på cykeltur. Vill du ha betalt av mig som privatperson, då är det något vi kommit överens om på förhand.
Det lustiga är att du verkar ta för givet att hantverkaren inte pratar med kunden när man är där. Du tror inte kunden börjar undra när man tänker sluta för dagen egentligen när klockan börjar dra över 16:00?

Om vi förutsätter en situation där kunden inte är hemma, klockan är 15:30, jag slutar 16:00, har en timme kvar på jobbet. Ska jag då börja jaga kunden för att fråga om det är OK att göra klart jobbet på 1 timme övertid, eller ska jag bara göra det? Eller ska jag ta för givet att kunden vill betala mer för jobbet sålänge jag inte debiterar övertid?

Som seriös hantverkare gör man väl ändå det som är bäst för kunden eller vad tycker du?

Mitt jobb är inte det minsta speciellt, jag jobbar inte som hantverkare på det viset idag. Men när jag gjorde det gjorde vi det på samma premisser som alla andra hantverkare :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Betala eller dra det till tinget.
Varför skulle TS dra något till tinget? :thinking:
 
S Sir Duke skrev:
Tack för input!

Blev nog autocorrect, vad skulle det stå i stället för "barnsligt"?
Just for info, you left the swish number on the faktura.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det lustiga är att du verkar ta för givet att hantverkaren inte pratar med kunden när man är där. Du tror inte kunden börjar undra när man tänker sluta för dagen egentligen när klockan börjar dra över 16:00?

Om vi förutsätter en situation där kunden inte är hemma, klockan är 15:30, jag slutar 16:00, har en timme kvar på jobbet. Ska jag då börja jaga kunden för att fråga om det är OK att göra klart jobbet på 1 timme övertid, eller ska jag bara göra det? Eller ska jag ta för givet att kunden vill betala mer för jobbet sålänge jag inte debiterar övertid?

Som seriös hantverkare gör man väl ändå det som är bäst för kunden eller vad tycker du?

Mitt jobb är inte det minsta speciellt, jag jobbar inte som hantverkare på det viset idag. Men när jag gjorde det gjorde vi det på samma premisser som alla andra hantverkare :)
Tvärtom, jag tar för givet ATT man pratar om det. Det är ju DU som antyder att man inte ska behöva göra det - om du inte menar det du skriver kanske du får finna dig i att bli missförstådd:

S SueCia skrev:
Tycker du verkligen att man ska behöva förklara för varenda kund att man kostar extra på övertid? Det är ju självklart i alla andra yrken.
När det gäller nedanstående situation ska du bara se till att ha informerat om det. För mig är det definitivt inte självklart att det blir en annan taxa redan klockan 16 så vill du slippa diskussion i efterhand så är det ju bara att dra ett sms och säga, "jag kör klart nu på övertid det blir billigare för dig än att jag kommer tillbaka imorgon också" och du kan ju också hänvisa till den lilla lapp du lämnat till kunden där det står hur du debiterar för övertid, restid och annat, du vet den du lämnar till alla kunder innan du börjar jobba, när du inte skickat en offert i pappersformat.....Man kan nästan alltid välja att göra det enkelt eller svårt för sig. Ett sms är enkelt.

S SueCia skrev:
Om vi förutsätter en situation där kunden inte är hemma, klockan är 15:30, jag slutar 16:00, har en timme kvar på jobbet. Ska jag då börja jaga kunden för att fråga om det är OK att göra klart jobbet på 1 timme övertid, eller ska jag bara göra det? Eller ska jag ta för givet att kunden vill betala mer för jobbet sålänge jag inte debiterar övertid?
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag kan betala övertiden, spelar ingen roll om det kallas jourtid eller annat, undrade bara om det är tokfel och skatteverket kan klaga typ. Så det var ingen stor grej i det stora hela
Rent krasst bryr sig Skatteverket inte om hur mycket bolaget fakturerar eller vad de kallar sin debitering, så länge beloppen tas upp till beskattning. Det du pratar om är mer civilrättsligt än skatterättsligt. Självklart finns grundläggande regler om fakturering och vad en faktura ska innehålla generellt, och även specifika "regler” vid exempelvis rotarbeten. Men huruvida bolaget debiterat för ”jourtid” eller ”övertid” är oväsentligt skatterättsligt.
Mvh Skattmasen
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Kan vi inte bara komma överens allihopa om att hantverkaren gjorde fel som valde att göra färdigt jobbet samma dag. Han borde naturligtvis ha slutat, så att han var tillbaka till kl 16.00.
Sen åkt tillbaka dagen efter, och fakturerat ordinarie timpris, men dubbla reseersättningar och dubbla ersättningar för servicebil.
Då hade TS sluppit detta. Dock känns det som att TS ofta missförstår hantverkare, och deras priser.
 
  • Gilla
  • Haha
Krister Hillefors och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Kan vi inte bara komma överens allihopa om att hantverkaren gjorde fel som valde att göra färdigt jobbet samma dag. Han borde naturligtvis ha slutat, så att han var tillbaka till kl 16.00.
Nej.

A AG A skrev:
Dock känns det som att TS ofta missförstår hantverkare, och deras priser.
Det verkar vara ett branschspecifikt problem?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Kan vi inte bara komma överens allihopa om att hantverkaren gjorde fel som valde att göra färdigt jobbet samma dag. Han borde naturligtvis ha slutat, så att han var tillbaka till kl 16.00.
Sen åkt tillbaka dagen efter, och fakturerat ordinarie timpris, men dubbla reseersättningar och dubbla ersättningar för servicebil.
Då hade TS sluppit detta. Dock känns det som att TS ofta missförstår hantverkare, och deras priser.
Kan vi inte istället göra så att hantverkarna förklarar innan hur deras jobb fungerar istället för att utgå ifrån att andra har koll?

I själva verket så skulle jag nog säga att de flesta hantverkare är rätt duktiga på att förklara, men här har vi en rörmokare som vill ha över 15000 kr för detta jobb, när andra fått liknande jobb utförda för 3000-4000 kronor. Denne hantverkare besvarar också en fråga över kostnaderna med en kommentar i stil med "Jaha, ni är det ont om pengar efter julen" (minns inte exakt skrivelse, men något åt det hållet på en fråga... Det tyder på en person som inte bryr sig det minsta om sina kunder. Det verkar ju för övrigt vara ett mönster just för denna rörmokare, så jag har lite svårt att förstå varför branschkollegor så hårt försvarar detta.
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Som jag förstår det så verkar vissa ha en inställning att kunden alltid har fel och alltid måste fråga, annars får de skylla sig själva. Hantverkaren har inga skyldigheter att informera om något som inte direkt efterfrågas.

Så när du är på gång att beställa en tjänst så bör följande frågor alltid vara med:
  • Hur mycket tar ni per timme?
  • Finns det timmar som kostar mer?
  • Vilka arbetstider har ni och vad händer om arbetet inte är klart vid dagen slut?
  • Om arbetet är färdigt innan dagen är slut, betalar jag ändå för resten av dagen?
  • Vad kostar resor? (timmar/mil)
  • Hur mycket tid går det åt före/efter ni resan påbörjats/avslutats?
  • Finns det faktureringskostnad?
  • Finns det kostnad för att hantera ROT?
  • Faktureras timmar för personer på kontoret?
  • Vilka verktyg kommer jag behöva betala extra för och hur mycket?
  • Vilka slitagedelar kommer jag behöva betala extra för och hur mycket?
  • Finns det arbetsmoment som jag kommer få betala extra för (utöver timtaxa, maskinhyra och slitagedelar)?
  • Vad betalar jag för material som går åt (enligt påslag på era faktiska inköpspriser eller enligt påslag listpris på grossisten)?

Om man får någon att besvara listan och dyka upp så riskerar man ändå att få betala för något man missat att fråga... Händer det så får man dels skylla sig själv och dels tänka att om jag är nöjd med arbetet så ska jag vara glad och betala ändå.

Jag är glad att ingen av de hantverkare jag varit så ointresserade av att få nöjda kunder så jag råkat ut för en sådan som TS. Alla är vi människor och alla gör vi fel ibland. Vissa försöker lära sig av sina erfarenheter, exempelvis genom att lägga in en standardrad i en offert om att det tillkommer ... eller genom att säga i telefon att det här blir jourtaxa, minst 3 timmar à X kronor i timmen. Andra får återkommande missnöjda kunder och gör inget för att försöka undvika det eftersom det ändå alltid är kunden som är idioten.

Nu ska jag återgå till att lura min kund. De tror de betalar X kronor timmen, men det är ju bara för att jag reserverar tiden i kalendern. Sen ska de såklart betala Y kronor i timmen för felsökning, slitage av mitt tangentbord etc, kaffe enligt listpris etc. Kundjäveln ska bara vara glad att de får min hjälp!
 
  • Gilla
Ankmamma och 9 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Kan vi inte bara komma överens allihopa om att hantverkaren gjorde fel som valde att göra färdigt jobbet samma dag. Han borde naturligtvis ha slutat, så att han var tillbaka till kl 16.00.
Sen åkt tillbaka dagen efter, och fakturerat ordinarie timpris, men dubbla reseersättningar och dubbla ersättningar för servicebil.
Då hade TS sluppit detta. Dock känns det som att TS ofta missförstår hantverkare, och deras priser.
Självklart är det bäst att han jobbar tills han är klar. Han hade inte behövt komma tillbaka dagen eftersom han var klar kl 16 efter 3 timmars jobb. Han har dock plockat ihop sina grejer och kört hem på övertid.

Jag pröjsar de 3000 extra kronorna, ingen katastrof. Men ville fråga forumet om det var rätt eftersom han kallade det jourtid och sa en annan taxa när han var här.

Jag kan räkna upp jättemånga hantverkare som klarar av att både kommunicera och skruva och inte är allergiska mot att göra rätt.

Jag tackar för dina synpunkter, men önskar samtidigt att somliga inom skrået kunde tagga ner litegrann med attityden "Ni ska vara glada att vi kommer hem till er, det är väl bara att betala det vi ber om".
 
  • Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.