Har upptäckt en läcka i mitt hus I krypgrundn, ett gammalt rör som har rostat och gått i sönder?

Hur går jag tillväga?
Tar försäkringen det?
Är det byggare, vvs:are eller vem vänder man sig till?
 
Redigerat:
Släpp ut honom och be honom gå till sjukhuset, han gör bättre nytta där tror jag :rofl:
 
A Anemon86 skrev:
Har upptäckt en läkare i mitt hus I krypgrundn, ett gammalt rör som har rostat och gått i sönder?

Hur går jag tillväga?
Tar försäkringen det?
Är det byggare, vvs:are eller vem vänder man sig till?
Det borde vara VVS om det är ett läckande rör i krypgrund
 
  • Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Kan du ta en bild på röret? eller hur ser röret ut? Är det tjockt rör dvs ca 10 cm eller är det 3 cm i diameter? Nej försäkringen täcker inte skador som uppkommer på grund av ålder.
 
  • Gilla
Anemon86
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det borde vara VVS om det är ett läckande rör i krypgrund
Om man ber en vvs:are komma ut, kan de säga bu eller bä hur man ska gå åt skadan? De är inte de som lagar ell?
 
A Anemon86 skrev:
Om man ber en vvs:are komma ut, kan de säga bu eller bä hur man ska gå åt skadan? De är inte de som lagar ell?
Du kan få hjälp här på forumet. Jag skulle först försöka förstå vad det är för rör och sedan göra en handlingsplan. Så lägg ut en bild så kommer du få hjälp här.
 
  • Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kan du ta en bild på röret? eller hur ser röret ut? Är det tjockt rör dvs ca 10 cm eller är det 3 cm i diameter? Nej försäkringen täcker inte skador som uppkommer på grund av ålder.
Gubben vet ej måttet på de gamla rören. Men fick till sig att det skulle vara 70 när det sätts in nya
 
Då låter det som att det gäller ett avloppsrör. Ganska lätt att byta själv. Man sätter plaströr nu. Lätta att kapa och skarva.
 
H hempularen skrev:
Då låter det som att det gäller ett avloppsrör. Ganska lätt att byta själv. Man sätter plaströr nu. Lätta att kapa och skarva.
Rören ligger under plattan/krypgrunden. Hur går man tillväga?
 
Redigerat:
Det fattas enormt mycket information här. Skicka några bilder på röret så du kan få vettig hjälp.
Det låter, baserat på att någon pratat om ett 70-rör, som att det är ett avloppsrör som gått sönder. Då kapar man röret och ersätter med en bit plaströr med lämpliga anslutningar. Vilken sorts anslutning du behöver vet vi inte förrän du talar om vad det är för rör.
Men: Om ett rör gått sönder är säkert fler på väg. Så man behöver en översiktsbild över hur rören går och vad som är rimligt att byta.
 
  • Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.