Hej alla Ni som kan och vet.
Är på G att installera en ny Luft/Vatten värmepump. Just nu värmer jag huset på 140 kvm golvvärme med en NIBE 360P som jag nu kastar ut.
Har än så länge offerter på följande olika pumpar:
- Mitsubishi EHPT20X-YM9D Innomhusdel samt PUZ-WM85YAA Utomhusdel
- IVT AirX407 med modul E9
- Panasonic Kit-AXC09HE8 All-in-one T-cap 9 kW
Hoppas även få in från NIBE.
Har läst om en Tysk pump, Vaillant. Är det något att ha ?
Någon som har synpunkter och/eller erfarenheter av dessa ?
Tacksam för feedback.
 
Tänk på möjligheten att få bra service och support framöver om det händer något med den nya värmepumpen. NIBE och IVT borde vara lättast att få det då dessa finns på många ställen. Sedan Mitsubishi och frågan är vilken support Panasonic och Vaillant kan ge där du bor?
 
  • Gilla
mgb62
  • Laddar…
Är tyskar bra på att producera luftvattenpumpar? eller är det modifierade kinagrejor? Rätt mycket marknadsföring i alla fall.
Själv skulle jag först titta på CTC och Nibe.
 
G Granström2 skrev:
Är tyskar bra på att producera luftvattenpumpar? eller är det modifierade kinagrejor? Rätt mycket marknadsföring i alla fall.
Själv skulle jag först titta på CTC och Nibe.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vaillant_Group
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H he-peter skrev:
[länk]
Den där länken såg ju relativt förtoendeingivande ut.
 
På Wikipedia skriver man själv precis som i ett reklamblad.. Ointressant om Valiast group sysslar med "heating". Tillverkar man luftvattenpumpar själva eller är luftvattenpumpen en rebrandad maskin från Kina.
Samma är det med IVT/Bosch. IVT tillverkar bergvärmepumpar men resten tas väl från Kina.
Nibe och CTC tillverkar själva luftvattenpumpar fast då blir priset ett annat.
Hur blir det med service på en apparat som ytterst få i Sverige köper. Finns reservdelar på lager?
 
J Josth skrev:
Tänk på möjligheten att få bra service och support framöver om det händer något med den nya värmepumpen. NIBE och IVT borde vara lättast att få det då dessa finns på många ställen. Sedan Mitsubishi och frågan är vilken support Panasonic och Vaillant kan ge där du bor?
Detta är bland det viktigast enl mitt tycke.
det var därför jag anlita en hyffsat lokal firma för att installera min
Parasonic WH-MXC09J3E8 (All-in-one T-cap 9kW monoblock).

Den levererar BETYDLIGT bättre COP en specifikationerna.
Med 50C framledning och -4C (snitt temperatur under dygnet) så leverar min en COP på 3.5 i snitt.
Och vid 0C en COP på 4.1 i snitt

Ja specarna säger att det ska den inte leverera men det gör den.
Tyckte också att det verkade lite för bra, så jag har energi-specat huset utifrån isolering, ventilation fönster etc etc och VP levererar faktiskt de värdena.
 
H
Vaillant har egen utveckling & tillverkning i Tyskland. Se film nedan


Sammanfattar företaget bra här hur stort det är.

The company employs ~16,000 people worldwide and generates an annual turnover of approximately 3.3 billion euros. This makes the Vaillant Group one of the largest companies in its sector in Europe, family-owned company
 
F
G Granström2 skrev:
På Wikipedia skriver man själv precis som i ett reklamblad.. Ointressant om Valiast group sysslar med "heating". Tillverkar man luftvattenpumpar själva eller är luftvattenpumpen en rebrandad maskin från Kina.
Samma är det med IVT/Bosch. IVT tillverkar bergvärmepumpar men resten tas väl från Kina.
Nibe och CTC tillverkar själva luftvattenpumpar fast då blir priset ett annat.
Hur blir det med service på en apparat som ytterst få i Sverige köper. Finns reservdelar på lager?
Ja thermias är väl bara rebrandade Samsung pumpar också har jag för mig?

Hade offert på Veissman men närmsta service är 10 mil bort så blev en Mitsubishi här då firman ligger 1km bort. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.