Hej!

Det beror ju på vad som är avtalat och vilket avtal firman du anlitade personen har. I vår firma ha personalen kollektivavtal och vi har därför (också enligt lag) regler/avtal för vad som är normal arbetstid och inte. Normal arbetstid för min personal är 07-16. Före och efter det ska man normalt inte arbeta. Allt arbete som utförs före eller efter det får personalen övertid i enlighet med arbetstidslagen och kollektivavtalet. Om någon anlitar oss, debiterar vi den kostnad vi har och om en kund vill att vi arbetar efter kl 16 så debiterar vi övertid. Viss personal har beredskap (det som vissa kallar jour). Beredskapstiden är ju då efter kl 16 fram till kl 07. Arbetar personalen på beredskapstiden så erhåller de övertid och vår firma har inte för avsikt att gå med förlust utan vi debiterar den kostnad vi har.
Däremot är det skillnad om kunden har beställt ett arbete till ett fast eller överenskommet pris och om vi inte hinner med och tvingas arbeta övertid för att hinna med det vi kommit överens om och har avtal med kunden om, ja då är det ju vårt problem och då debiteras kunden enbart det vi kommit överens om.
Dvs: du gör inte fel om du betalar för den kostnad som firman haft. (om ni inte avtalat annat)
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hade jag varit du hade jag då alltså inte betalat för det.



Jag anser inte att det är ett fantasipris. Tycker dock det är riktigt dyrt och ingen firma jag hade anlitat efter jag frågat vad det kostat. Men hade jag inte frågat hade jag tyckt att jag fått skylla mig själv.
Att hyra motsvarande maskiner hos valfri hyrfirma kostar typ 400 + 600 + 1500 (vattensug, spelmaskin och kamera inkl moms)
Så jo, att öka priserna med flera 100 % för nog anses vara fantasipriser kan jag tycka
 
D droopy skrev:
Det beror lite på omständigheterna.
'
Om jag som elektriker var hos en kund en heldag ser att jag kan göra helt färdigt om jag stannar en-två timmar till, då stannar jag och gör färdigt. Kunden jag är hos slipper att jag kommer 2 timmar nästa dag (restid och milersättning) det blir färdigt samma dag och kunden slipper passa mig/vara hemma/öppna ytterligare en dag.

Att då stanna några timmar extra är ren vinst för kunden såväl för mig/företaget så båda parter vinner på att jag stannar dessa extra timmar.

Andra scenarior kan vara om det är akut och drar över ordinarie tid. Så oftast får man som kund betala övertiden för sina anlitade hantverkare.

Stannade jag kvar så meddelade jag kunden om att det var övertid efter 8 timmar och oftast behövde man inte förklara fördelarna med att man stannade dessa extra timmar och gjorde klart, Kunderna insåg själva att det var en fördel om jag gjorde det.
Tack för info!

I mitt fall var det 3 timmars jobb. Sedan packade de iordning och åkte därifrån. Så scenariot är inte samma.
 
D dennis_f skrev:
Att hyra motsvarande maskiner hos valfri hyrfirma kostar typ 400 + 600 + 1500 (vattensug, spelmaskin och kamera inkl moms)
Så jo, att öka priserna med flera 100 % för nog anses vara fantasipriser kan jag tycka
Nu var det iofs inte priset på maskinerna som jag menade.
 
D dennis_f skrev:
Att hyra motsvarande maskiner hos valfri hyrfirma kostar typ 400 + 600 + 1500 (vattensug, spelmaskin och kamera inkl moms)
Så jo, att öka priserna med flera 100 % för nog anses vara fantasipriser kan jag tycka

Svårt det där med prissättning och det tycker jag folk tuggar på om ganska ofta i detta forum ..

Ex fick fakturan nyss vill ej betala efter att jag har pratat med min farbrors kusin som jobbar inom samma bransch (en koncern med 6000 anställda ,) och han säger minsann att rörböj/vägguttaget kostar 50kr ,på min faktura står det 90kr

Det är skillnad om det är Åkes El/rör och koncernen med 90%rabatt

Tilläggas ska att det inte gäller alltid eller än mindre förekommer inte alls på vissa håll ...

Sammanfattningsvis så var det bara exempel, så överöst mig intemnu :)
 
  • Älska
Festlund
  • Laddar…
S SueCia skrev:
och vad debiterar hon per timme? :)
En redovisningskonsult tar duktigt betalt istället per timme.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker du verkligen att man ska behöva förklara för varenda kund att man kostar extra på övertid? Det är ju självklart i alla andra yrken.
¨

Nej, det är faktiskt inte självklart. I alla andra yrken har man berättat om det i förväg.

Jag säljer 50000 konsulttimmar varje år (inte min tid kanske jag ska påpeka, även om jag förstås skulle hinna det eftersom jag jobbar hemifrån hela tiden) och inte en enda timme övertid är levererad utan att kunden har godkänt detta i förväg. Villkoren för övertid och hur den ska beställas står i varje offert som skickas till kund. Jag kan inte riktigt minnas när vi senast hade en dispyt med kund om fakturerade timmar - säg att vi har 2 sådana diskussioner per miljonen timmar levererade. Kanske finns det ett samband mellan tydlig kommunikation och hur mycket tjafs det blir.

Ja, beställarkompetens är förstås en parameter här som väger tungt, men det gör ju bara kommunikationen ännu viktigare.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
... ingen firma jag hade anlitat efter jag frågat vad det kostat.
Tror du sätter fingret på spiken här!

Om firman inte upplyser om pris, och jag inte hade anlitat dem om jag vetat priset, så kan priset vara oskäligt, och firman inte ha rätt att ta ut det.

Jag menar inte fantasipris såsom 1 miljard för 1 timmes jobb. Men tillräckligt avvikande prisnivå och prismodell från det som är normalt i branschen för motsvarande jobb.
 
MathiasS MathiasS skrev:
¨

Nej, det är faktiskt inte självklart. I alla andra yrken har man berättat om det i förväg.

Jag säljer 50000 konsulttimmar varje år (inte min tid kanske jag ska påpeka, även om jag förstås skulle hinna det eftersom jag jobbar hemifrån hela tiden) och inte en enda timme övertid är levererad utan att kunden har godkänt detta i förväg. Villkoren för övertid och hur den ska beställas står i varje offert som skickas till kund. Jag kan inte riktigt minnas när vi senast hade en dispyt med kund om fakturerade timmar - säg att vi har 2 sådana diskussioner per miljonen timmar levererade. Kanske finns det ett samband mellan tydlig kommunikation och hur mycket tjafs det blir.

Ja, beställarkompetens är förstås en parameter här som väger tungt, men det gör ju bara kommunikationen ännu viktigare.
Jag arbetar också som konsult, du kan inte jämföra konsultyrket med ett hantverkaryrke. Du fakturerat säkert minst det dubbla i timmen samt att vår bransch funkar annorlunda.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Jag arbetar också som konsult, du kan inte jämföra konsultyrket med ett hantverkaryrke. Du fakturerat säkert minst det dubbla i timmen samt att vår bransch funkar annorlunda.
Nej det debiteras inte det dubbla i timmen. Merparten av timmarna så debiteras det mindre än hälften av vad en svensk hantverkare debiterar. För egen del debiterar jag inte alls per timme.

Den stora skillnaden är, som jag sa, om man jobbar mot privatkunder eller inte.

Min poäng här var det faktum att med enkel kommunikation och tydlighet så slipper man tjafsa om att det blev en timmes övertid. Man kan inte anta att alla fattar själva att det blir övertid, dels för att "folk" inte är insatta i sådant, dels för att det inte alltid ska debiteras övertid.
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag kan tycka att det är övertid men inte jourtid då de redan var på plats.
Men samtidigt så informerade de om jourtiden..

Betala eller dra det till tinget.
Det är iof firman som vill ha betalt som måste gå till domstol om man bestrider fakturan och inte kan komma överrens.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det debiteras inte det dubbla i timmen. Merparten av timmarna så debiteras det mindre än hälften av vad en svensk hantverkare debiterar. För egen del debiterar jag inte alls per timme.

Den stora skillnaden är, som jag sa, om man jobbar mot privatkunder eller inte.

Min poäng här var det faktum att med enkel kommunikation och tydlighet så slipper man tjafsa om att det blev en timmes övertid. Man kan inte anta att alla fattar själva att det blir övertid, dels för att "folk" inte är insatta i sådant, dels för att det inte alltid ska debiteras övertid.
Du har en bra poäng. Det finns ett stort informationsunderskott. Lagen är rätt så sträng mot företagen, de förutsätts ju ha koll medan privatkunder förutsätts inte ha koll.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L listro skrev:
Det är iof firman som vill ha betalt som måste gå till domstol om man bestrider fakturan och inte kan komma överrens.
Precis, om kunden sitter på pengarna finns ju inget att kräva tillbaka. Bollen ligger alltid hos den som påstår sig ha rätt till pengarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det brukar blandas ihop relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare respektive arbetstagare/hantverkare och kund.

Kunden är inte arbetsgivare, och betalar därför inte (bara indirekt genom att beställa ett arbete och sedan betala fakturan så att arbetsgivaren/företaget får en inkomst) hantverkarens lön. I lönen kan övertid och annat tillkomma, det betalar inte kunden heller. Däremot kan kunden betala extra för tex jourtid eller övertid som är i förväg överenskommen (kan även vara så att man fett hantverkare eller företag fritt fram att själva ta ansvar för när detta behöver ske utan att fråga varje gång).

Vi måste skilja på intern lönemodell och prismodell mot kunden. Vissa har det transparent så alla kostnader debiteras mot kund medan andra har en prismodell där det inte tydligt framgår kostnadsposter i bakgrunden. Typ kostnad plus ett påslag respektive det kostar vad det är värt för kunden.

Dessa frågor återkommer igen och igen. En annan relaterad fråga är om hantverkaren får en timme över, dvs är åter på utgångspunkten kl 15:00. Inget mer jobb går att utföra på en timme inklusive resa fram och tillbaka. Ska kunden innan då betala den timmen? Nej! Ska hantverkaren då inte få lön? Jo! Vem ska då betala lönen? Arbetsgivaren! Hur har han råd med det? Ta med debiteringsgraden i affärsmodellen! Eller om jag vore enmansföretag skulle jag ”flexa ut” och ta igen det en annan dag eller arbeta med marknadsföring eller administration. Det blir lätt olika beteenden i olika stora verksamheter. Själv har jag anställning i en stor organisation samt engagemang i en startup i gig ekonomin där jag bara får betalt om något beställs och levereras.

Verktyg är liknande, inte kundens besvär om det inte framgår att något ska hyras, tex stora dyra maskiner som inte behövs till alla jobb. Eller jag bryr mig egentligen inte om ifall de leasar skruvmejslar och blåstället, det är interna angelägenheter hos den jag anlitat.

Eftersom kunden inte är expert på sakområdet (VVS i det här fallet) eller generellt hur företag behövs det tydlig information i förväg. Och nej kunden kan inte fråga om allt då hen är lekman och inte ens vet vilka frågor som bör ställas.
 
  • Gilla
Ankmamma och 11 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tror du sätter fingret på spiken här!

Om firman inte upplyser om pris, och jag inte hade anlitat dem om jag vetat priset, så kan priset vara oskäligt, och firman inte ha rätt att ta ut det.

Jag menar inte fantasipris såsom 1 miljard för 1 timmes jobb. Men tillräckligt avvikande prisnivå och prismodell från det som är normalt i branschen för motsvarande jobb.
Det kan absolut vara oskäligt. Tror inte jag sagt att det omöjligt kan vara det.
Jag skrev att hade jag inte frågat hade jag tyckt att jag fått skylla mig själv.

Så, hade det varit jag som varit i din situation hade jag svurit en ramsa om vilket jävla pris det var och hur dum jag var som inte frågade vad deras timpris var innan. Sen hade jag betalt för timmarna och bestridit det andra.
Hade timpriset varit 4000 hade jag inte bara svurit lite, utan då hade jag inte betalt denna summan. För då har det passerat riktigt dyrt till fullständigt orimligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.