Hej alla!

Behöver hitta ett gammalt avloppsrör i källaren för att veta var jag ska gräva på utsidan vid husgrunden där röret av allt att döma är trasigt. Röret är av betong och ligger väl några decimeter under källargolvet som också är av betong.

Har börjat googla på firmor som gör detta men undrar även om det går att göra själv. Nån som vet vad man behöver för manick? Antingen bara scanner ovanför golv eller kombinerat med sändare i röret, jag kan nog peta in en via golvbrunn i intilliggande rum.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Är du säker på att röret är av betong? Det vanligaste är ju annars gjutjärn? Oavsett skulle jag nog med en anläggning av den åldern faktiskt överväga att byta hela röret istället. Är oftast inte jättetjockt med betong i golvet på gamla hus och har det börjat ge upp finns det risk att detta bara fortsätter…
 
Som sagt, det vanliga är att det är gjutjärn under golvet, som ansluter till betong på utsidan av huset.
 
Hur gammalt är huset? Vårt från -60 hade gjutjärn närmast brunnar, sedan de fina bruna Höganäskeramiska och utanför huset var de vanliga betongrör.
Finns det ingen spolbrunn utomhus som du kan utgå från och det kan vara värt att filma om det är äldre hus för att veta exakt vad som behöver göras. Är det kommunalt eller enskilt avlopp?
 
Tack för snabbt svar!

Vi har filmat och det är betongrör.

Ja vi kommer fodra eller relina eller lägga in slang typ.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, det vanliga är att det är gjutjärn under golvet, som ansluter till betong på utsidan av huset.
Vi har filmat och det är en fin kombo med plaströr som övergår i gjutjärn som övergår i betong.
 
A AndersS skrev:
Hur gammalt är huset? Vårt från -60 hade gjutjärn närmast brunnar, sedan de fina bruna Höganäskeramiska och utanför huset var de vanliga betongrör.
Finns det ingen spolbrunn utomhus som du kan utgå från och det kan vara värt att filma om det är äldre hus för att veta exakt vad som behöver göras. Är det kommunalt eller enskilt avlopp?
Bra tänkt, japp vi har filmat

Det är som du säger, gjutjärn nära golvbrunn, men det övergår sedan i något som ser ut som betong

Det finns nog ingen spolbrunn ute, vi misstänker att röret är av och slutar i husgrunder.

Det är inte vårt huvudsakliga svlopp, bara gammalt rör från pannrummet. Vi behöver gräva och hitta det utomhus för det har backat in vatten där.
 
Men ansluter inte pannrumsavloppet till huvudavloppet?
 
A AndersS skrev:
Men ansluter inte pannrumsavloppet till huvudavloppet?
Det hade varit bra om det gjorde det, men nej tyvärr inte. Eller så har det varit hopkopplat ute på tomten men pajat.
 
Ligger det under en tunn betongkaka ska du förstås bara såga upp golvet och byta till plaströr, istället för att köpa dyra reliningtjänster.

Angående att hitta röret. Modern utrustning för att filma brukar ju också ha lokaliseringsmöjlighet, så det enklaste är kanske att kontakta en firma med sådan utrustning. Att pejla in ett rör själv är nog inte så enkelt tänker jag mig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ligger det under en tunn betongkaka ska du förstås bara såga upp golvet och byta till plaströr, istället för att köpa dyra reliningtjänster.

Angående att hitta röret. Modern utrustning för att filma brukar ju också ha lokaliseringsmöjlighet, så det enklaste är kanske att kontakta en firma med sådan utrustning. Att pejla in ett rör själv är nog inte så enkelt tänker jag mig.
Yes har börjat kolla lite. Sparar gärna de 6000-10000 kronorna om det går.

Nån som vet nån firma som pejlar i stockholmsområdet?
 
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Behöver hitta ett gammalt avloppsrör i källaren för att veta var jag ska gräva på utsidan vid husgrunden där röret av allt att döma är trasigt. Röret är av betong och ligger väl några decimeter under källargolvet som också är av betong.

Har börjat googla på firmor som gör detta men undrar även om det går att göra själv. Nån som vet vad man behöver för manick? Antingen bara scanner ovanför golv eller kombinerat med sändare i röret, jag kan nog peta in en via golvbrunn i intilliggande rum.

Tack på förhand!
"Hold your horses"....

-Om det är ett äldre hus så är det oftast betongrör för avlopp och endera har rötter växt sig in eller har röret kollapsat. Som vattenledning är det oftast en galvaniserad ledning som också är en risk

-Det enklaste för att få ett hum om var VA-ledningarna går är att kolla på gatan utanför om man ser något lock till en servisventil för vatten, sen kan det då även finnas en inspektionsbrunn för avlopp. För de allra flesta hus har man då gjort en schaktning och vattenledningen ligger då något högre än avloppet.

- Du kan beställa en ledningskarta från ledningskollen
https://www.ledningskollen.se/Det-har-ar-Ledningskollen/Samlingskartor

- Sen måste man då lokalisera förbindelsepunkten mellan dig och huvudman för VA.

- Man hamnar då ofta så att en grävning kräver grävtillstånd av kommunen.

- Enligt din andra tråd så användes en kamera för inspektion och gjorde de rätt så ska de ha en skiss och ännu bättre om de använt en kamera som sänder ut x ,y samt z så vet man exakt var man är.

- Sen om man nu gräver så byter man oftast ut både vatten och avlopp till den sk förbindelsepunkten. (kostar en större slant)

Kort om det jag har i skallen men ha inte för bråttom!....
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Nån som vet nån firma som pejlar i stockholmsområdet?
Svanströms gör det. För det har jag sett på youtube.....:)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Är det inte ett alternativ att bara börja hacka i golvet där du vet var avloppet börjar och sedan följa det till sin ände där du ska gräva? Du ska ju ändå göra jobbet menar jag.....
 
P paralun skrev:
"Hold your horses"....

-Om det är ett äldre hus så är det oftast betongrör för avlopp och endera har rötter växt sig in eller har röret kollapsat. Som vattenledning är det oftast en galvaniserad ledning som också är en risk

-Det enklaste för att få ett hum om var VA-ledningarna går är att kolla på gatan utanför om man ser något lock till en servisventil för vatten, sen kan det då även finnas en inspektionsbrunn för avlopp. För de allra flesta hus har man då gjort en schaktning och vattenledningen ligger då något högre än avloppet.

- Du kan beställa en ledningskarta från ledningskollen
[länk]

- Sen måste man då lokalisera förbindelsepunkten mellan dig och huvudman för VA.

- Man hamnar då ofta så att en grävning kräver grävtillstånd av kommunen.

- Enligt din andra tråd så användes en kamera för inspektion och gjorde de rätt så ska de ha en skiss och ännu bättre om de använt en kamera som sänder ut x ,y samt z så vet man exakt var man är.

- Sen om man nu gräver så byter man oftast ut både vatten och avlopp till den sk förbindelsepunkten. (kostar en större slant)

Kort om det jag har i skallen men ha inte för bråttom!....
Tack för fyllig input!

Detta rör tillhör inte huvudavloppssystemet, utan är en gammal pipa från ett enda rum i källaren. Vi har filmat båda systemen och de är separerade.

Fick en väldigt grov skiss men så mycket är inte rimligt att gräva, samt det är garanterat på fel plats. De kunde inte pejla med den kameran.

Visst sjutton får jag gräva vid husliv? Det är ju min tomt och mina rör... Men jag har nu lagt en förfrågan på Ledningskollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.