Hej på er!

Nu är det bestämt. Vi ska bygga ett garage på 50 m2 på isolerad platta och som vi i framtiden ska isolera väggar och tak på.

Jag kommer att börja sätta en vindväv o sen gles för att sedan spika lockpanel. So far so good…

Jag tänker att vi kommer isolera väggarna 145 mm samt taket ca 200 mm ( rätt eller fel, vet ej)

Det kommer kanske vara uppvärmt med en luft luft i framtiden. Men det kommer troligtvis inte överstiga 12-15 grader. Jag vet helt enkelt inte.

Mitt dilemma är att jag måste sätta taket så att portarna skall kunna monteras. Inte roligt att krångla i efterhand o montera ner mm.

Hur gör jag? Ska jag sätta en ångspärr, plast, på takstolarna o sedan på med gles och innertak? Eller ska jag strunta i plasten o bara köra gles isolering o innertak ?

Jag ska alltså inte isolera upp till nock utan precis ovanför taket, golvbjälklag ( heter det så)?

Jag hade en önskan om råspont direkt på takstolarna för att få ett rejält tak att fästa i.. men då vet jag inte om jag kan lägga isoleringen kloss an råsponten!?

Ja ni ser… många frågor och funderingar.. tips och råd mottages gärna!
 
Tomture61
Själv kör jag diffplast i tak / väggar men håller min +18 gr i garaget .
Kommer inte parkera snöig bil i garaget , torkar däremot blöt - isig - snöig ved ibland .

Vill man hålla kallställt eller under +16 gr rekommenderar jag ångbroms istället .
Har att göra med att i en kallställd byggnad hindras inte ev uttorkning av fukt i isolering / trä .
Håller man under +16 gr kan daggpunkten hamna på fel sida diffplast (mot varma sidan)
Finns de som då säger , sätt diffplasten direkt bakom byggskivor .
Nackdelen med det är att man blir mycket begränsad av vad / var man kan montera tyngre saker på väggar / tak . Plus elinstallationen kan förorsaka luftläckage i klimatskärmen (alla skarvar i elrör/slang måste tätas tex)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv kör jag diffplast i tak / väggar men håller min +18 gr i garaget .
Kommer inte parkera snöig bil i garaget , torkar däremot blöt - isig - snöig ved ibland .

Vill man hålla kallställt eller under +16 gr rekommenderar jag ångbroms istället .
Har att göra med att i en kallställd byggnad hindras inte ev uttorkning av fukt i isolering / trä .
Håller man under +16 gr kan daggpunkten hamna på fel sida diffplast (mot varma sidan)
Finns de som då säger , sätt diffplasten direkt bakom byggskivor .
Nackdelen med det är att man blir mycket begränsad av vad / var man kan montera tyngre saker på väggar / tak . Plus elinstallationen kan förorsaka luftläckage i klimatskärmen (alla skarvar i elrör/slang måste tätas tex)

Jag förstår! Man vill ju inte sätta plast för att senare få problem med det pga för låg temp. Det bästa för mig hade nog varit att inte ha nått överhuvudtaget. Bara köra isolering på råspont i tak och väggar köra isolering och osb utan plast. Men frågan är ju fortfarande om man gör rätt . Vill inte att det ska bli värre med plast än utan.

Jag borstar av bilen innan jag ställer in den. Men självklart blir det endel fukt.. hmm ja.. vilket huvudbry !
 
Ångbroms låter lämplig under de förutsättningarna.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv kör jag diffplast i tak / väggar men håller min +18 gr i garaget .
Kommer inte parkera snöig bil i garaget , torkar däremot blöt - isig - snöig ved ibland .

Vill man hålla kallställt eller under +16 gr rekommenderar jag ångbroms istället .
Har att göra med att i en kallställd byggnad hindras inte ev uttorkning av fukt i isolering / trä .
Håller man under +16 gr kan daggpunkten hamna på fel sida diffplast (mot varma sidan)
Finns de som då säger , sätt diffplasten direkt bakom byggskivor .
Nackdelen med det är att man blir mycket begränsad av vad / var man kan montera tyngre saker på väggar / tak . Plus elinstallationen kan förorsaka luftläckage i klimatskärmen (alla skarvar i elrör/slang måste tätas tex)
Hej igen!
Funderar på det här med ångbromsen. Tog kontakt med en på Tecca , t emballage . Han tycker att ångbroms på vägg är ok men att i taket ska det va nått som är en plastfolie. Produkterna heter Tecca ångbroms och T foil standard. Men då blir det kanske ” för tätt” i taket… eftersom jag ej ska ha den temperaturen du har. Ska ha lite stödvärme kanske 10-12 grader på vintern. Men höjer värmepumpen om jag ska pyssla med nått projekt eller liknande. Vet varken ut eller in.
Använde du enbart dig av ångbroms? På jobbet säger de att jag måste ha mekanisk ventilation om det ska va så tätt…
 
Tomture61
Tog själv kontakt med Isover ang ångspärr vs ångbroms , detta om man ska kallställa / värma under +16 gr .
De rekommenderade variabel ångbroms , den är dock det dyraste alternativet .

Ang ventilation , självdrag drivs av kallt utanför och varmt i byggnaden .
Är det lika temp på båda ställena så sker ingen ventilation , risk för hög RH i byggnaden .
Fuktig luft har också en egenskap att det gärna tappar sin fukt (sätter sig på fasta föremål) när temp blir lägre , tex i en ouppvärmd byggnad på hösten (kan då vara varmare utanför än i byggnaden)

I mitt eget garagebygge håller jag +18 plus har ångspärr i tak / väggar .
Under byggets gång när jag ej isolerat tak / väggar men hade en mycket duktig ventilation så upplevde jag kraftig fukt på fönster (på insidan) + betongplatta , detta var på hösten .

En hygrometer till ditt garage är ett bra verktyg
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tog själv kontakt med Isover ang ångspärr vs ångbroms , detta om man ska kallställa / värma under +16 gr .
De rekommenderade variabel ångbroms , den är dock det dyraste alternativet .

Ang ventilation , självdrag drivs av kallt utanför och varmt i byggnaden .
Är det lika temp på båda ställena så sker ingen ventilation , risk för hög RH i byggnaden .
Fuktig luft har också en egenskap att det gärna tappar sin fukt (sätter sig på fasta föremål) när temp blir lägre , tex i en ouppvärmd byggnad på hösten (kan då vara varmare utanför än i byggnaden)

I mitt eget garagebygge håller jag +18 plus har ångspärr i tak / väggar .
Under byggets gång när jag ej isolerat tak / väggar men hade en mycket duktig ventilation så upplevde jag kraftig fukt på fönster (på insidan) + betongplatta , detta var på hösten .

En hygrometer till ditt garage är ett bra verktyg

Okej jag förstår. Har du samma ångspärr i tak som väggar eller är de olika?
 
Tomture61
J Jabinski skrev:
Okej jag förstår. Har du samma ångspärr i tak som väggar eller är de olika?
Samma lika i både tak / väggar , 0,2 mm tjock åldersbeständig plastfolie .
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
jannekjuyckken
Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv kör jag diffplast i tak / väggar men håller min +18 gr i garaget .
Kommer inte parkera snöig bil i garaget , torkar däremot blöt - isig - snöig ved ibland .

Vill man hålla kallställt eller under +16 gr rekommenderar jag ångbroms istället .
Har att göra med att i en kallställd byggnad hindras inte ev uttorkning av fukt i isolering / trä .
Håller man under +16 gr kan daggpunkten hamna på fel sida diffplast (mot varma sidan)
Finns de som då säger , sätt diffplasten direkt bakom byggskivor .
Nackdelen med det är att man blir mycket begränsad av vad / var man kan montera tyngre saker på väggar / tak . Plus elinstallationen kan förorsaka luftläckage i klimatskärmen (alla skarvar i elrör/slang måste tätas tex)
Är dumheter med plast i garage.
 
Tomture61
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Är dumheter med plast i garage.
Varför :thinking: Har man som jag , både isolerat + håller 18-20 gr höst - vinter - vår .
Kör självdrag dvs. har ej undertryck i garaget , kan vara svårt att få det 100% tätt i klimatskalet med enbart byggskivor .
Torkar blöt - snöig - isig ved 1 ggr / vecka i garaget dvs. parkerar ej snöig bil i garaget .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.