Hej!

Vi bor sedan några månader i ett äldre tvåvåningshus med en liten källare där bergvärmepumpen står. I övrigt använder vi endast källaren för förvaring av färgburkar och vattendunkar. I denna källare är luftfuktigheten 80%. Är det ett problem att det är så pass högt? Borde vi göra något åt det och i så fall vad? Temperaturen i källaren är cirka 13-14 grader.
På det nedersta trappsteget i betongtrappan kan man se kalkutfällningar (antar att det är det och inte mögel då jag testade att lägga det i vatten och det då löste det upp sig direkt).

En källare med en varmvattenberedare, tvättho, hyllor och diverse hushållsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och fuktskador i hörnet av ett betong- och murverksrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så länge ni inte har något där som kan fara illa av den höga luftfuktigheten så borde det inte vara något att oroa sig för. Vad jag kan se har ni dessutom betongbjälklag vilket är bra i sammanhanget.
 
  • Gilla
guspersson
  • Laddar…
Ni kan ju alltid testa att stoppa in en eller två "torrbollen" eller motsvarande om källaren är väldigt liten och se om de minskar luftfuktigheten.
Kostar inte så mycket att prova.

I övrigt så borde det enl mitt tyckte inte vara nån större fara iom att ni inte har organiskt material (kläder, flyttkartonger, trä etc ) där och allt är i betong.
 
Tack för svar. Jag har några Torrbollen liggandes så kan ju testa och se vad som händer.
 
Torrbollar är tämligen meningslöst i en stor källare. Då är det vettigare att sätta på lite värme eller ställa in en riktig luftavfuktare.
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Torrbollar är tämligen meningslöst i en stor källare. Då är det vettigare att sätta på lite värme eller ställa in en riktig luftavfuktare.
Jepp, enda anledningen till att jag öht tyckte att TS kan prova verkar vara att källaren bara består av rummet som är på bild om jag förstått det rätt.

Steget upp skulle jag nog säga en flyttbar 1500-2000 kr avfuktare som får gå på timer el motsvarande.
Eller som du säger mer värme ... en kupevärmare på timer där med kanske??
 
ylven ylven skrev:
Torrbollar är tämligen meningslöst i en stor källare.
Ska man ha en "torrboll" rekommenderar jag en rejäl till vettigt pris jämfört med de asdyra originalsmåbollarna:

Hink med kalciumklorid och en skopa, används som prisvärd torrboll för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pulvret är kalciumklorid (vägsalt) som bland annat finns på Granngården.

Säck med Kalciumklorid CC Road, 25 kg, för användning som torrboll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 4 till
  • Laddar…
Rummet klarar säkert lite mögel, precis som de oorganiska prylarna som står där, men för rätt lite pengar kan du slippa fundera på det alls och få ett rum där du faktiskt kan ställa andra saker.

En enkel avfuktare som du ställer på 60% räcker absolut. Som den här som jag har i badrummet för att torka kläder effektivt: https://www.k-rauta.se/produkt/woods-avfuktare-mdk11/7332857500369
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Källaren består bara av rummet som syns på bilden. Det sitter en skotork på väggen, kan den ha använts för att värma tro?
 
Tomture61
En luftavfuktare avger också viss värme (y)
En skotork är energikrävande (ingen värmepump i en sån)
Fick du reda på om din grund är dränerad senaste årtiondet :thinking:
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En luftavfuktare avger också viss värme (y)
En skotork är energikrävande (ingen värmepump i en sån)
Fick du reda på om din grund är dränerad senaste årtiondet :thinking:
Har inte hört/läst något om/när grunden dränerandes så vet tyvärr inte.
 
Tomture61
Kalkutfällningar eller vad det nu kan vara beror på fuktgenomträngning i grunden , obefintlig dränering mao.
Med så hög luftfuktighet kan tex din BVP rosta eller elektroniken i den må dåligt .
80 % RH är högt .
 
  • Gilla
guspersson
  • Laddar…
jannekjuyckken
Det enda som hjälper är riktig värme.
Jag kör med en stor vattenmantlad kaminpanna som stänger fjärrvärmen när den går .

I dag hade jag 28c i 89 kvm källare.
Samt 28 elementradiatorer vedvärmda.

Snittar på 15 kWh fjärrvärme om dagen:)
För huset är det medicin med riktigt varm källare och murstocken. Den gratis elementär elementvärmen är bara bonus.
 
Jag håller med de som säger avfuktare. Köp en av woods bättre och ställ på lagom luftfuktighet så håller den det. Har du den kopplad till brunn behöver du inte tömma den utan den sköter sig själv. Om du inte har brunn får du tömma den då och då.

Men tycker också det låter som dräneringen är dålig. 80 är mycket. Jag har 45-60 i min källare nu på vintern utan avfuktare igång och med 14-17 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.