Vi har flyttat vårat hus och lagt mossa mellan stockarna när vi satte upp det.
Nu är det dags att dreva innifrån.
Finns det någon här som har kunskap och erfarenhet och kan berätta för mig om det.
Jag undrar om det finns någon särskild teknik eller tillvägagångs sätt. Eller är det bara att knacka på för glatta livet med husmossa, drevjärn och hammare?
Eva

 
Hej

HAr aldrig provat det själv men själva tekniken som kallas dreva är som du beskriver
att man petar in mossa eller dylikt så långt in det går mellan i detta fall stockarna.

Tror det bara är att köra på :)
 
Hej

Jag drevade ett rum i vår lada som vi har inrett till gästrum, med husmossa och lindrev. Det var stora springor så det gick åt en hel del mossa, och där det var som störst springor körde vi in lindrev också för det kändes som det är lite tätare. Men det var inga konstigheter, bara att trycka in, petade in det med en pinne bara. Jag tycker det blev bra :D
 
När det börjar titta ut på andra sidan räcker det ;)
 
Alltså, det ska ju räcka att dreva en gång, dvs när man timrar upp huset, för det var väl långdrag på stockarna? Alltså en ränna/urgröpning på undersidan som passar till ovansidan på underliggande stock?
 
Manberg: visst kan väl omdrevning vara praktiskt. Kan väl vara så att nån stock hänger/sätter sig konstigt eller annorlunda på nån dymling, att något varv drar kostigt pga efterskapade och ursågade fönster/dörrar i stommen. Eller en lada (se Torparinnan) där man inte ödslat för många hantverkstimmar på draget... Dessutom på insidan kanske drevningen kan vara bra utfyllnad för exempelvis en kommande klining... Nu kanske jag valsar ut på hal is mot en riktig fackman, om du nu är timmerman som aliaset nämner.
 
Min erfarenhet av flyttde stommar (tre st) är att man ofta behöver dreva lite extra här och där... :)
 
jag har just drevat hela helgen efter utbyte av några stockar och mindre bitar.... Och på vår kallvind. Jag går runt varje höst och petar in lite i springorna på vinden; eftersom väggen är bara så behöver man komplettera. Det drar ihop sig lite volymsmässigt då det torkar ibland. Men det är bara att trycka in så mycket man kan. Jag har både ett drevjärn och en vanlig mjukt avrundad bordskniv.
 
Tack för alla goda råd! Jag vet nu att jag gjort rätt. Det där med bordskniven var ett bra tips. Det är svårt att hitta något som är tillräckligt långt och smalt hela vägen och inte skär sönder.
Nu är det bara att fortsätta som vanligt. Puh! Lite jobbigt är det.
 
Torpar-Karin
Rätt sorts mossa har den fantastiska egenskapen att den expanderar när den torkar. Det är därför den är så bra att dreva med.
 
Anders_Roslagen skrev:
Manberg: visst kan väl omdrevning vara praktiskt. Kan väl vara så att nån stock hänger/sätter sig konstigt eller annorlunda på nån dymling, att något varv drar kostigt pga efterskapade och ursågade fönster/dörrar i stommen. Eller en lada (se Torparinnan) där man inte ödslat för många hantverkstimmar på draget... Dessutom på insidan kanske drevningen kan vara bra utfyllnad för exempelvis en kommande klining... Nu kanske jag valsar ut på hal is mot en riktig fackman, om du nu är timmerman som aliaset nämner.

Om det nu är att en stock hänger sig eller sätter sig så har man helt enkelt satt upp stommen fel, självklart kan det vara så att stommen är dåligt timrad eller inte avsedd för boninghus.

Om det är av det senare fallet så måste man lerklina utsidan eller klä med panel, i alla fall om man vill ha en skön innemiljö.

Tekniken för att dreva med mossa är sådan att man lägger 2 st 1 tums klantar i närheten av knutarna, sedan så för man in mossan för hand samtidigt som man känner efter hur draget är format, sedan lägger man ned stocken. Täta dock knuten först innan stocken är i vägen.

Det tar ett tag innan man får in känslan, men man har ett bra facit om man lyfter på stocken, då ser man hur mossan format sig efter draget.

Förr brukade man säga att långdraget skulle vara så vasst och bra passform så att utstickande mossa skulle klippas av när man släppte ned stocken, det är väl lite överdrift men en viss sanning.

Att använda för mycket drevning är inte bra, dels så förlorar du den luft i matrialet som isolerar, sedan så riskerar du att stocken hänger sig. De viktiga punkterna som det ska vara tryck på är just där långdraget börjar och 2 cm in, i mitten får det gärna vara lite luftigt.

Förutom det som yaba säger så är även mossan antiseptisk(vitmossa) vilket är fint, mögel trivs inte bra.

Att måsta efterdreva betyder att man gjort fel eller att det är ett hus som inte är avsett för att bo i.. Eller helt enkelt dåligt gjort, så självklart måste man göra det vid behov, men jag ser inte charmen med att bo i ett sådant timmerhus till trots att jag älskar hantverket och de gamla husen.
 
till timmerman och andra experter: dreva i efterhand behöver ju inte alls innebära att man drevar om det som ligger kvar mellan stockarna som ligger orörda sedan 100-tals år. Där är det säkert fint och gott fortfarande.  Men gamla stockhus har ofta genomgått ockå några ombyggnader och det är inte alltid att det som drevades då har samma möjligheter att ligga kvar eller ens gjordes.
Jag har en vind som tillkom då huset byggdes på i mitten av 1800-talet. Det finns gott om springor upp mot tak och även på vissa ställen i knutarna. Tidigare  brukare av huset har tätat med gamla trasor, brädstumpar mm- slarvigt kanske - men så gjorde man nog ofta. Man återanvände virke och det är inte alltid att passformen är densamma då. Jag har upptäkt att det är betydligt bättre att byta de illaluktande lumpbitarna mot frisk och fräsh mossa!  Det är visst så att det ramlar ur mossa ibland i torra bitar. Detta troligen därför att man inte fått in det riktigt bra. Men det blir bättre och bättre och materialet är fantaskigt!  inga möss är och boar sig i det heller! Och luktar gott gör det! Fast barnen pillar naturligtvis ibland i det.... Vi har sommarboende på vinden.  
 
Torpar-Karin skrev:
till timmerman och andra experter: dreva i efterhand behöver ju inte alls innebära att man drevar om det som ligger kvar mellan stockarna som ligger orörda sedan 100-tals år. Där är det säkert fint och gott fortfarande. Men gamla stockhus har ofta genomgått ockå några ombyggnader och det är inte alltid att det som drevades då har samma möjligheter att ligga kvar eller ens gjordes.
Jag har en vind som tillkom då huset byggdes på i mitten av 1800-talet. Det finns gott om springor upp mot tak och även på vissa ställen i knutarna. Tidigare brukare av huset har tätat med gamla trasor, brädstumpar mm- slarvigt kanske - men så gjorde man nog ofta. Man återanvände virke och det är inte alltid att passformen är densamma då. Jag har upptäkt att det är betydligt bättre att byta de illaluktande lumpbitarna mot frisk och fräsh mossa! Det är visst så att det ramlar ur mossa ibland i torra bitar. Detta troligen därför att man inte fått in det riktigt bra. Men det blir bättre och bättre och materialet är fantaskigt! inga möss är och boar sig i det heller! Och luktar gott gör det! Fast barnen pillar naturligtvis ibland i det.... Vi har sommarboende på vinden.

Självklart, man kan även dreva adventsljusstaken när den tiden kommer..
Nu uppfattade jag frågan som hur man gjorde när man drevade, och svarade därefter. Dreva kallas det vad jag vet när man lägger valfritt isolerande matrial mellan 2 stockar, annars skulle jag vilja kalla det för tilläggsisolering.
 
Jag drevar nog också iefterhand när fåglarna har nappat ur min lindrev också. Inte kallar jag väl det som tilläggsisolering. Det beror ju en hel del på vilken typ av drag/knutar som huset är byggt med. Ett omtimalt hus är ju byggt som du beskriver Manberg, men en del hus byggdes slarvigare än så även för 100 år sedan, speciellt torpen.
 
Vitmossa är antiseptisk. Men jag skulle aldrig använda den att dreva med eftersom den håller enorma mängder vatten. Gamla tiders mödrar använde den som blöjor till sina små, just på grund av den egenskapen. Den har också används till att lägga om vätskande sår med.
Det kan möjligen vara så att en förväxling skett med den lav som används i adventsjlusstakar och som ibland kallas vitmossa.
Vitmossan växer vid fuktiga diken bla. är ljust grön och blir vit när den torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.