Jag har bestämt mig för att lägga ner projektet för tillfället. Jag insåg att frysboxen jag har är av för dålig kvalitet, arbete för att täta den ordentligt skulle innebära mer tid och jobb än om jag skulle införskaffa en bättre frysbox vilket jag kanske gör i framtiden så återstår att se.
Tack för alla tips och dumma svar haha, inkopplad skulle den aldrig vara, vem fick till sig att den skulle vara det ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Vem behöver en frysbox för att vinterbada :cool:
Still vatten i en sjö omgiven av lövträd, vinter eller tidig vår, lugnt, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lugn sjö med spegelreflektioner, frostiga ängar, träd och en stuga, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en våt, silverfärgad termometer som visar något över 20 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
christian Bergenblad
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vem behöver en frysbox för att vinterbada :cool:
[bild] [bild] [bild]
Ja, nu var det ju inte vinter badning som TS efterfrågade utan kallt bad på sommaren där bäcken sinade sommartid.
 
  • Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
J jbj74 skrev:
[länk]

Det där har man bara råd med i elområde 1.
 
useless useless skrev:
Det där har man bara råd med i elområde 1.
Knappast, min frysbox går inte många minuter per dygn för att hålla vattnet i 9 grader
 
  • Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
L Lilllen skrev:
Sedan kan man ju glömma det någon gång…
En gång kan man glömma det, sedan kommer man aldrig mer att kunna glömma det ;-)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS skrev ju redan i första inlägget:




Orkade ni inte läsa mer än rubriken innan ni svarade?
Så sant, men samtidigt har det kommit in andra inlägg om sådana som faktiskt använder kylfunktionen. Och då fler än TS läser tråden både nu och i framtiden, och kanske tycker det verkar som en bra idé, så ser jag det som en fördel att nämna faran.
 
Goshark Goshark skrev:
Jag har bestämt mig för att lägga ner projektet för tillfället. Jag insåg att frysboxen jag har är av för dålig kvalitet, arbete för att täta den ordentligt skulle innebära mer tid och jobb än om jag skulle införskaffa en bättre frysbox vilket jag kanske gör i framtiden så återstår att se.
Tack för alla tips och dumma svar haha, inkopplad skulle den aldrig vara, vem fick till sig att den skulle vara det ?
Du får göra is i boxen och blanda den med kallvatten i ett badkar. Kallvattnet i kranen håller väl bara en 7-8 grader så det torde räcka med en begränsad mängd is.
 
Goshark Goshark skrev:
Jsg tror den håller, jag väger strax över 115 kg och upplever inte att det är något problem. Men jag inte fyllt den med vatten än så jag vet inget säkert.
Och med vatten i blir punktbelastningen mindre. Arkimedes kom på det sägs det.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Varför köpte du inte ett gammalt badkar? :crysmile:
Med frysbox så finns ju möjligheten att vinterbada på sommaren också:p
 
Om det är möjligt så dra vatten från bäcken so leds in i botten av badet, så borde den kontinuerligt hålla bäckens temperatur iaf
Dra överfödet från badet tillbaka till bäcken, typ som om du kör med den som damm
 
Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
Jag har grunnat på detta några dagar. Vill du kunna kyla vattnet behöver du skydda de elektriska delarna.
Rening, köp ett vanligt sandfilter för småpooler.
Håller du tempen under 12° kommer du inte behöva så mycket klor.
Vattentrycket, du kan enkelt bygga en ram runt boxens nedre delar, men gräver du ner den och packar med sand kommer detta problem vara ur världen. Det räcker nog med de nedersta 50-60 centimetrarna.
Behåll locket på boxen så slipper du skräp i vattnet
 
Folk skänker bort bubbelbad för utomhusbruk pga höga elpriser. Skaffa ett sånt och invänta bättre elpriser, eller kör det avstängt. Även badtunnor skänks när folk tröttnat.

Gamla frysboxar har köldmedium i form av freon och bör inte grävas ned utan återvinnas. Hämtas gratis i vissa kommuner pga detta.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det perfekta frysbox-projektet för isbad:
 
Hade skippat frysboxen och istället under torrperioderna när bäcken inte har vatten kört på spavarianten med en hink. Kan vara trevligt att variera sig över året också.

Fixa en rejäl spann som du hänger upp. Vattentillförsel upp till den så du kan fylla den med kallt vatten vid bastubad och sen ett rep så du kan tippa spannen så vattnet forsar ner över dig.

En sån: https://thumbs.dreamstime.com/z/wom...en-bucket-cold-water-spa-center-204662336.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.