Hej.
Har köpt ett hus med vinterträdgård. Klinker direkt på betongplatta.

Är det lönt att lägga 50 mm cellplast ovanpå och sedan parkettgolv för att få det lite varmare?

Trappsteget ner är för högt så dom 7 cm som det ung bygger är inget problem. Men kommer det att göra att golvet kan kännas lite varmare att gå på?

Tips/ förslag på alternativ annars?
 
  • Rum med tegelväggar, öppen spis, träpanel i taket, fönster med utsikt över trädgård, solljus, braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrum med tegelväggar, trätak, person ser ut genom fönster, starkt solljus, tomthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer garanterat att kännas varmare med det du beskriver. Själv skulle jag alla dar i veckan lagt lite mer isolering och sedan golvvärme. Du får ett litet steg upp från huset men jag tror att du kan nöja dig med 10 cm isolering om du bara använder golvvärmen i begränsad omfattning. För att använda den hela vintern så bör du ha 20-30 cm isolering. Självklart beror allt på hur utrymmet är byggt i övrigt, men det ser ju ut som om det är bättre isolerat än de flesta uterum. Är taket tätt eller kan det blåsa in där? Med golvvärme och en öppen spis kan det bli många trevliga julfiranden och annat här! Beroende på omgivning och hur ni vill använda rummet kan man ju ersätta dörren och en del av den väggen med ett glasparti med skjutdörr.
 
BirgitS
Frågan är om det finns parkettgolv som klarar av sommartemperaturen. Om solen lyser genom så stora fönster sommartid kan det lätt bli över 40 grader i rummet.

Sen är ju frågan om väggarna är isolerade. En vinterträdgård är ju avsedd att bara hållas frostfri på vintern så att medelhavsväxter överlever men det ska inte vara så varmt att de börjar växa eftersom det är för mörkt för det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Det kommer garanterat att kännas varmare med det du beskriver. Själv skulle jag alla dar i veckan lagt lite mer isolering och sedan golvvärme. Du får ett litet steg upp från huset men jag tror att du kan nöja dig med 10 cm isolering om du bara använder golvvärmen i begränsad omfattning. För att använda den hela vintern så bör du ha 20-30 cm isolering. Självklart beror allt på hur utrymmet är byggt i övrigt, men det ser ju ut som om det är bättre isolerat än de flesta uterum. Är taket tätt eller kan det blåsa in där? Med golvvärme och en öppen spis kan det bli många trevliga julfiranden och annat här! Beroende på omgivning och hur ni vill använda rummet kan man ju ersätta dörren och en del av den väggen med ett glasparti med skjutdörr.
Tack för ett mycket givande svar.
Det har varit svalt när jag har varit där men då har det inte varit någon värme på i rummet och inte så mycket i vinterträdgården.

Taket är ett riktigt tak som är tätt. Så det skall inte vara några problem där. Hade dock inte tänkt isolera mera än vad det är. Dock skall kadetterna till fönsterna bytas ut pga att som läcker gas.

Precis, vi gängade tänkt ha ett långbord för firanden o dylikt. Kommer bli kanon.

Glasen får räcka här. Dom vätter ut mot gaveln av trädgården så inte mot största ytan sas.
Vi har vardagsrummet innanför där planen blir med dörrar någon gång.

Men tack för mkt bra input.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är om det finns parkettgolv som klarar av sommartemperaturen. Om solen lyser genom så stora fönster sommartid kan det lätt bli över 40 grader i rummet.

Sen är ju frågan om väggarna är isolerade. En vinterträdgård är ju avsedd att bara hållas frostfri på vintern så att medelhavsväxter överlever men det ska inte vara så varmt att de börjar växa eftersom det är för mörkt för det.
Hmm ok så det var detta som var tanken med vinterträdgårdar… spännande att lära sig.

Som man ser på första bilden så finns det en ganska stor öppning men en bit av den är stängd just nu för man byggde ett rum där. Det skall bort så luftflöden borde (?) nog ändå funka ganska bra.
Men brukar man säga någon temp där golvet inte riktigt mår bra längre?

Tanken är alltså att ha öppet mot resten av huset året runt….
 
Jag tyckte golvet var riktigt snyggt, speciellt ihop med teglet. En tanke är att inte direkt göra om det (ifall ni inte gillar det nu), det kan komma att ändras med tiden. Tegel med matchande klinker har en förmåga att växa på en med tiden =)

Ett budget-tips är att lägga ut mattor för att få det varmare
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dr Benz skrev:
Men brukar man säga någon temp där golvet inte riktigt mår bra längre?
Det måste man kolla med instruktionerna för just det golv man vill ha.
D Dr Benz skrev:
Tanken är alltså att ha öppet mot resten av huset året runt….
Jag tycker det låter som världens kalldrag under vinterhalvåret om man inte gör om vinterträdgården till en riktigt rum med isolering runt om.
 
H henche skrev:
Jag tyckte golvet var riktigt snyggt, speciellt ihop med teglet. En tanke är att inte direkt göra om det (ifall ni inte gillar det nu), det kan komma att ändras med tiden. Tegel med matchande klinker har en förmåga att växa på en med tiden =)

Ett budget-tips är att lägga ut mattor för att få det varmare
Absolut. Jag tycker det är helt ok också. Det var mest 2 saker som vi uppmärksammade. Väldigt kallt på golvet OCH stegen ner från vardagsrummet var högre än man väntat sig.

Det är inte någon prio med detta just utan kanske frammåt hösten eller nåt. Viktigast är att byta fönsterkasetterna då dem läcker. Min fru kräks egentligen på det mörka murriga(typ pubbar och mörkt trä osv) men när vi kom ut i detta rummet så bytte hon genast uppfattning och det var nästan detta rummet som sålde huset till oss.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste man kolla med instruktionerna för just det golv man vill ha.

Jag tycker det låter som världens kalldrag under vinterhalvåret om man inte gör om vinterträdgården till en riktigt rum med isolering runt om.
Ok. Då får man tänka till och känna av först innan man tar förhastade beslut.

Fast dubbeltegel är ju inte helt ovanlig byggteknik. Jag trooor att det kan fungera ändå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.